پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بانک مرکزی برگزار شد. ضمن ارائه گزارشی از محورهای اصلی همایش و همچنین خلاصه‌ای از ۸ نشست تخصصی برگزار شده، افزود: تلاش بانک مرکزی این است که با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی، از نتایج حاصل شده در نشست‌ها و همچنین طرح‌های سیاستی ارائه شده در این همایش، در صحنه اجرا استفاده کند.

منتشر شده در 1 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۳۰ بهمن ماه با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بانک مرکزی برگزار شد. در ابتدای این همایش  دبیر علمی همایش و عضو هیئت مدیره مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گزارشی در خصوص محورهای اصلی آن و همچنین خلاصه‌ای از نشست‌های برگزار شده ارائه کرد.

ارتباط نظام مند ساحت تصمیم سازی و تصمیم گیری ضروری است

وی ضمن اشاره به برگزاری ۹ همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، افزود: اینکه اندیشکده اقتصاد مقاومتی بعد از موضوعاتی همچون انرژی، بانک و تجارت، دهمین همایش سالانه خود را به موضوع ارز اختصاص داده است، بسیار جای خوشحالی دارد. در این راستا از دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله وزارت اقتصاد، مرکز مبادله ارز و طلا، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری بابت برگزاری ۸ نشست تخصصی در دستگاه‌های مختلف در جریان این همایش تشکر میکنم. در حوزه ارز تنها بانک مرکزی مسئول اجرای برنامه‌های مدنظر دولت نیست و بسیاری از دستگاه‌ها در این زمینه نقش دارند. تلاش بر این شد که در نشست‌های برگزار شده علاوه بر مسائل کارشناسی و برنامه‌ریزی، به مباحث اجرایی نیز پرداخته شود و امیدواریم حاصل این نشست‌ها و طرح‌های سیاستی در نهایت به اجرا برسد.

نبی‌زاده ضمن اشاره به اهمیت تدوین طرح‌های پژوهشی قابل اجرا و مورد نیاز بخش اجرایی کشور، گفت: برای ایجاد تحول در نظامات اقتصادی اعم از بعد سیاستگذاری و یا بعد اجرایی، این ساحت باید رابطه بسیار نزدیکی با محفل‌های علمی داشته باشد که می‌توانند تصمیم سازی انجام دهند و این مهم مستلزم یک ارتباط نظام مند بین ساحت تصمیم سازی و تصمیم گیری است. در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ما دنبال این بودیم که پاسخ‌های برآمده از نگاه اندیشگاهی را به نیازهایی که در ساحت تصمیم گیری چه در عرصه قانونگذاری و سیاستگذاری و چه در عرصه اجرا نیاز دارد. به همین دلیل شیوه خاصی برای برآورده کردن این نیاز در این همایش در دستورکار قرار گرفت.

ارسال ۴۰ طرح سیاستی به دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

نبی زاده ادامه داد: تمام تلاش ما این بود که فضای متعارف و کلیشه‌ای علمی که به طور معمول در همایش‌ها وجود دارد را تغییر دهیم و فضایی را برای ارائه راهکارهای مورد نیاز کشور فارغ از چارچوب‌های محدودکننده آکادمیک، فراهم کنیم. در این فضا هر شخصی، اعم از کارشناسان و مسئولین یا حتی افراد معمولی میتواند حاصل کار پژوهشی خود را به این همایش ارائه دهد.

وی افزود: تعداد چکیده‌های ارسالی به کمیته علمی همایش پس از فراخوان ارسال طرح‌های سیاستی،  بالغ بر ۴۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این بین، تعداد ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل حکمرانی ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداختند. این ۲۵ طرح سیاستی در ۴ بخش و توسط ۱۶ داور مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۰ طرح سیاستی با کسب امتیاز لازم (۶۵ درصد نمره)، به عنوان طرح‌های مورد تایید کمیته داوران تعیین شدند.

برگزاری ۸ نشست تخصصی در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

دبیر علمی همایش ادامه داد: در کنار این طرح‌های سیاستی، سعی ما بر این بود که این همایش به شکل یک همایش یک روزه مطرح نباشد و در طول برگزاری افتتاحیه تا اختتامیه آن که حدود ۳ ماه بود، ۸ نشست تخصصی در حوزه‌ها و موضوعات مختلف ارزی برگزار شد. سعی کردیم این نشست‌ها همگی در مراکز و نهادهای مرتبط برگزار شود.

نبی‌زاده ضمن برشمردن موضوعات ۸ نشست تخصصی برگزار شده در قالب دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: تلاش کردیم در این نشست‌های تخصصی ضمن دعوت از کارشناسان و مسئولین مرتبط، از همکاری ۵۰ اندیشکده، دانشگاه، پژوهشکده و نهاد علمی کمک بگیریم که در نهایت به جمع بندی و تدوین سند راهبردی نظام ارزی منجر شد.

دهمین همایش سالانه افتصاد مقاومتی با موضوع حکمرانی ارزی

گفتنی است همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با هدف «بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور» هر سال در یک بازه ۴ تا ۶ ماهه توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود. در جریان این رویداد مستمر، ابعاد یک «موضوع راهبردی» در چارچوب «مقاوم سازی اقتصاد» بین مسئولین، خبرگان و سیاست‌پژوهان به مباحثه گذاشته می شود و جمع بندی های انجام شده در قالب راهبردها، سیاست ها، قوانین و قواعد اجرایی، در دستورکار اندیشکده برای ترویج و پیگیری تا حصول نتیجه قرار می گیرد.

در سال جاری، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بازه آبان تا اسفند برگزار شد. افتتاحیه این رویداد آبان ماه با حضور و سخنرانی اعضای کمیته علمی همایش برگزار گردید و طی آن، مهمترین مسائل مدنظر در جریان این رویداد مورد بحث قرار گرفت. پس از آن، ۸ نشست تخصصی در مهمترین موضوعات مرتبط با حوزه ارز، با حضور بیش از ۵۰ نفر از مسئولین و خبرگان حوزه ارزی کشور در سازمان‌ها و نهادهای مربوطه برگزار و محتوای آن در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین در جریان همایش و پس از فراخوان، ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل نظام ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداخته و در معرض قضاوت ۱۶ داور از خبرگان و مسئولین ارزی کشور قرار گرفت.

اختتامیه این همایش امروز ۳۰ بهمن با حضور و سخنرانی دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی و دکتر غضنفری رئیس کل صندوق توسعه ملی در حال برگزاری است. سند راهبردهای حکمرانی ارزی کشور نیز به عنوان خروجی اولیه این همایش توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ارائه گردید.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/160387

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی