پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با جهت مطرح کرد:

محمدرضا سبزعلیپور با اشاره به ابعاد مختلف انتقام از قاتلان حاج قاسم سلیمانی گفت: برای ضربه به دشمن تحریم گر از طریق اقتصادی و ایجاد باشگاه تحریمی نخست باید اقتصادمان قوی باشد.

منتشر شده در 13 دی 1400
در سرویس

شهید سلیمانی در دی‌ماه سال 98 به دست دشمن متخاصم به شهادت رسید و استراتژی ایران برای پاسخ به این جنایت خروج آمریکا از منطقه است؛ پاسخی که با سیلی عین الاسد شروع شد و امروز شاهد آن هستیم هیمنه پوشالی آمریکا در تمام کشورهای منطقه شکسته شده است و دیر یا زود نیروهای نظامی آمریکای متجاوز از منطقه خارج خواهند شد. همان طور که از از افغانستان بعد از جنایت‌های مختلف خارج شدند.

اما در لایه‌ای عمیق‌تر، قطع وابستگی اقتصادی کشورهای منطقه به آمریکا می‌تواند انتقامی سخت‌تر و درعین‌حال کاراتر باشد. در این زمینه ایده‌های زیادی وجود دارد ولی ایجاد باشگاه تحریمی‌ها به‌واسطه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای مختلف، عملی‌تر و در حال فوری‌تر است.

در همین رابطه با محمدرضا سبز علیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفتگویی داشتیم که ضمن بررسی شخصیت حاج قاسم سلیمانی، به موضوع انتقام به شیوه اقتصادی پرداخته شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که یکی از شیوه‌های انتقام سخت می‌تواند در ابعاد اقتصادی باشد، ایجاد باشگاه تحریمی‌ها ایده‌ای است که پیش‌ازاین نیز مطرح‌شده بود. به نظر شما چگونه می‌توانیم این ایده را عملی کنیم؟ و عملی شدن این ایده چه اثراتی در منطقه خواهد داشت؟ توضیح داد: این‌یک سوژه کاملاً متفاوت است که می‌توان به آن از زوایای مختلف نگاه کرد. اتفاقاً مسئله خیلی مهمی هم است. در نگاه اول به این سؤال ارتباطی بین اقتصاد و شهادت و انتقام حاج قاسم یافت نمی‌شود، اما وقتی عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم اتفاقاً خیلی سؤال بجا و قابل‌تأملی است.

به سیستم آمریکا باید ضربه زد
سبزعلیپور ادامه داد: ما می‌خواهیم انتقام این قضیه را از آمریکا بگیریم، حال انتقام گرفتن آیا فقط و فقط با زدن چند موشک به پایگاه نظامی آمریکا و کشته شدن صد سرباز است؟ آیا می‌تواند دل مردم را خنک کند؟ آیا می‌تواند جبران چنین ضایعه بزرگ و چنین مرد بزرگی را بکند؟ حال آن صد سرباز آمریکایی کشته بشوند یا نشوند هیچ تفاوتی ندارد. این ضربه آن‌چنانی به سیستم و دولت آمریکا و استراتژی که آمریکا دارد نمی‌زند و کشته‌شده افراد نمی‌تواند به آن‌ صورت جوابگوی انتقامی که ما مدنظرمان است باشد، انتقام باید ماندگار باشد به‌طوری‌که آدم بعد از انجامش احساس پشیمانی نکند و بلعکس احساس رضایت داشته باشد.

انتقام اقتصادی، ضربه مؤثرتر از نظامی است
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: اقتصاد آن نوع انتقامی است که ما باید مدنظرمان باشد. بله می‌توان انتقام گرفت، انتقامی که هرگز از یاد کشورهای متخاصم نرود و فراموش نشود و همیشه وقتی‌که نام ایران می‌آید مانند پتکی بر سرشان ضربه بخورد و فراموش ناشدنی باشد که ما بتوانیم در برابرشان عرض‌اندام بکنیم. همان‌طور که دوران جنگ‌های نظامی رفته‌رفته از بین می‌رود و جنگ نظامی دیگر ابهت و کاربرد خودش را مانند گذشته ندارد و شکل و شمایل دیگری به خود گرفته انتقام هم می‌تواند اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: جنگ‌های امروز به اشکال الکترونیکی، اطلاعاتی، اقتصادی و متفاوت دیگر مبدل شده است و کمتر کشوری الآن به‌صورت جنگ نظامی و بمب و موشک دارد. متقابلاً هر کشوری برای دفاع از خود نیاز به صنایع دفاعی، تجهیزات و بمب و موشک دارد، اما این به‌تنهایی نمی‌تواند امروزه کاربردی داشته باشد. این تسلیحات نظامی امروز جنبه دفاعی دارد، چون نمی‌توان دیگر به کشوری حمله نظامی کرد.

امنیتی که حاج قاسم آورد، منجر به رشد اقتصادی می‌شود
سبزعلیپور تصریح کرد: پس انتقام واقعی می‌تواند انتقام غیرنظامی باشد. الآن کسانی می‌توانند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند که اقتصاد قوی داشته باشند. کشورهای متخاصم تمام هدفشان این است که بتوانند اقتصاد طرف‌‌های مقابل را کور بکنند و ایران را ازنظر اقتصادی فلج کنند.

وی افزود: دشمن امثال حاج قاسم‌ها را چرا شهید کردند؟ به این لحاظ که برای کشورمان امنیت می‌آوردند و امنیت منجر به رشد و توسعه اقتصادی ایران می‌شود اما اگر امثال حاج قاسم‌ها نباشند ناامنی در کشور حاکم می‌شود و ناامنی باعث فرار سرمایه از کشور می‌شود و از بین رفتن سرمایه باعث رشد نکردن اقتصاد و منجر به بیکار و تعطیلی کارخانه‌ها و فرار سرمایه و هزار و یک مشکل اقتصادی خواهد شد.

آمریکا 3 میلیارد نفر در دنیا را تحریم کرده است
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: دشمن از این طریق به ما حمله کرده، ما هم می‌توانیم از طریق اقتصادی به دشمن ضربه بزنیم منتها راهکار دارد و این‌گونه نیست که برای گرفتن انتقام حاج قاسم از طریق اقتصاد از همین فردا شروع بشود. ۳ میلیارد نفر در کشورهایی هستند که تحت تحریم آمریکا قرار دارند، خیلی خوب ما اگر بخواهیم باشگاه تحریم شدگان را ایجاد بکنیم اگر خودمان کشور قوی ازلحاظ اقتصادی نباشیم کسی به حرفمان گوش نمی‌دهد و به اجماعی که می‌خواهیم درست کنیم بها نمی‌دهد.

وی افزود: ما باید در ابتدا کشوری قدرتمند ازنظر اقتصادی باشیم و مشکلاتمان را بتوانیم حل کنیم و بتوانیم کشورهای دیگر را به آن باشگاه و گروهی که تشکیل می‌دهیم دعوت بکنیم و آن‌ها هم باجان و دل سرسفره‌ای که ما پهن می‌کنیم بنشینند.

سبزعلیپور ادامه داد: کشورهایی که متخاصم هستند و ما را اذیت می‌کنند با چه ابزاری این کار را می‌کند؟ به این دلیل که اقتصاد قوی دارند در غیر این صورت نمی‌توانند ما را تحریم کنند. چطور رئیس‌جمهوری آمریکا آقای بایدن آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه را در مسئله اوکراین تهدید به تحریم‌های اقتصادی سنگین می‌کند؟ چطور به خود اجازه می‌دهد که کشوری که ازلحاظ نظامی جزء ابرقدرت‌های دنیاست را تهدید بکند؟ به این دلیل که اقتصادشان قوی‌تر از روسیه است خیلی راحت روسیه را ازلحاظ اقتصادی تهدید می‌کند پس اگر روسیه نتواند اقتصادش را قوی کند مسلماً باید به آمریکا باج بدهد و هیچ‌وقت نمی‌تواند به اوکراین چپ نگاه کند چون می‌داند تهدید آمریکا و اروپا که کشورهای قوی اقتصادی هستند وجود دارد.

اقتصاد مقاومتی را در پیچ‌وتاب درگیری‌های سیاسی گم کردیم
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: ما قرار بود اقتصاد مقاومتی داشته باشیم یعنی اقتصادمان را قوی کنیم که بتواند در برابر تحریم‌ها مقاومت کند و هیچ تحریمی دیگر به کشورها اثرگذار نباشد، ولی همان را هم نتوانستند اجرا کنند و آن را در پیچ‌وتاب درگیری‌های سیاسی گم کردند.
وی ادامه داد: از طرفی تا اقتصادمان را قوی نکنیم نمی‌توانیم باشگاه تشکیل دهیم و از کشورهای دیگر دعوت کنیم. همه دنبال کسی می‌گردند که مثل حاج قاسم مرد میدان و عمل باشد، آیا ما خودمان مرد عمل هستیم؟ باید اقتصادمان را قوی کنیم و مسئولانمان باید صد در صد پای کار باشند و باید دست از شعار دادن برداریم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران افزود: می‌توانیم درست مدیریت بکنیم چراکه مشکلاتمان اقتصادی و نشئت‌گرفته از برنامه‌های نادرست، سیاست‌های غلط، عملکردهای ضعیف، ناهماهنگی‌هایی که وجود دارد است اگر این‌ها مرتب بشود و به یک اراده و همت قوی مبدل بشود اقتصاد کشور می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ساماندهی بشود و وقتی اقتصادمان ساماندهی شد و جیبمان پولدار شد، می‌توانیم در برابر کشور مقابل که ما را آزار می‌دهد و تحریم می‌کند یک اقتصاد قدر قدرت داشته باشیم و بتوانی جنس صادر کنیم و بتوانیم بلند بشویم و بتوانیم کشور مقابل را تحریم بکنیم و آن باشگاه را تشکیل بدهیم و بگوییم مثلاً جنس آمریکایی وارد نکنید.

ابزار اقتصادی چین علیه آمریکا
وی با تشریح رقابت چین و آمریکا گفت: چین چطور مقابل آمریکا بلند شد و الآن موی دماغ آمریکا شده؟ با اقتصاد قوی و نه با توپ و تانک و موشک و بمب اتم. دنیای آینده دنیای صنعت فضایی است برای همین هر کس بتواند فضا را تسخیر بکند قدرتش در آینده بالاتر خواهد بود، الآن چرا سر و دست می‌شکنند؟ چرا آمریکا و بخش خصوصی آمریکا در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ به این خاطر که قدرت آینده قدرت صنعت فضایی است و ما باید در همه این زمینه‌ها قدم‌های محکم و استوار و درست‌وحسابی را برداریم و اقتصادمان را به سمت قوی شدن سوق دهیم و بتوانیم باشگاه تحریمی‌ها را برای مقابله اقتصادی در برابر آمریکا و انتقام سخت شهادت حاج قاسم را بگیریم.

وی تأکید کرد: اگر اقتصادمان قوی باشد مطمئن باشید کشورها با التماس هم می‌آیند و در باشگاه تحریمی‌ها کنار شما می‌ایستند و آن‌وقت می‌توانید به یک ابرقدرت مبدل بشویم (نه به‌عنوان ایران ابرقدرت بلکه به‌عنوان آن باشگاهی که مدنظرمان است) و آن‌چنان ضربه‌ای به لحاظ اقتصادی به کشورهایی که متخاصم هستند بزنیم که هیچ‌وقت نتوانند کمر راست کنند و به‌غلط کردن بیافتند که چرا چنین کاری را کردن و امثال حاج قاسم را شهید کردند و چرا با اقتصاد ما درگیر شدند که مجبور شویم که برویم و اقتصادمان را قوی کنیم و در برابرشان قد علم کنیم.
سبزعلیپور افزود: آمریکا آلان عذاب دارد که چین به چنین قدرت اقتصادی رسیده و در برابر آمریکا گردن‌کلفتی می‌کند. برای ضربه به دشمن تحریم گر از طریق اقتصادی و ایجاد باشگاه تحریمی نخست باید اقتصادمان قوی باشد اما درهرصورت شدنی است و راهکار زیبایی است ضربه اقتصادی در برابر تحریم و ربودن بازارهای هدف اقتصاد آمریکا و اروپا.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/76806

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی