پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 24 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، اگر چه با آغاز سال جدید نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در شورای شهر، تا حدودی از هیجانات خبری پیرامون انتخابات ریاست جمهوری کاسته شده است اما همچنان فعالان سیاسی در این رابطه، اقدام به اظهار نظر کرده و هر روز شاهد انتشار اخار و اظهارنظرهای جالب توجهی از سوی فعالان سیاسی هستیم.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ که در بازه زمانی 48 ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

 

پیروزی جریان انقلابی در انتخابات آتی قطعی است؟

 

نشست شورای مرکزی عصر یکشنبه (۲۲ فروردین‌ماه) با حضور اکثریت اعضا و به ریاست حدادعادل و دبیری پرویز سروری برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامعلی حدادعادل درباره کاندیدای نهایی شورای ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این سوال از سوی مردم و رسانه‌ها مطرح می‌شود که کاندیدای ائتلاف چه کسی خواهد بود. ضمن بررسی دقیق و هوشمندانه عرصه سیاسی و اجتماعی کشور و اخبار فعالیت‌های چهره‌های در معرض کاندیداتوری صبر می‌کنیم تا تکلیف ثبت‌نام‌ها مشخص شود و طبق سازوکاری مشخص با معیارهای منطقی تصمیم خواهیم گرفت.

حدادعادل تاکید کرد: آنچه مشخص است، اینکه ما ۲ ماه پرکار و عملیاتی را در پیش رو داریم،.

وی با اشاره به اظهارات سفیر فرانسه تصریح کرد: ضلع خارجی در این انتخابات بیش از همه ادوار مشغول فعالیت است و تلاش می‌کند تا در فضای عمومی اثرگذار باشد. گرچه مردم تجربه گذشته را درباره این روش‌ها فراموش نمی‌کنند اما می‌طلبد تا رسانه‌های داخلی ونخبگان ضمن روشنگری، عملیات روانی آنها و طرفداران این جریان را خنثی کنند.

رئیس شورای ائتلاف با بیان اینکه برای ریاست جمهوری، جبهه انقلاب با عقلانیت و بررسی همه جانبه تلاش می‌کند تا بهترین تصمیم در زمان مناسب گرفته شود تصریح کرد: خطای راهبردی برخی در جریان انقلابی این است که این رقابت را ساده و پیروزی را پیش‌فرض تلقی کرده‌اند.

 

اولین نشانه‌ها از تمایل ظریف به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اینستاگرامی خود در رابطه با جلسه روز گذشته با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: «سلام، دیروز جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی—همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر—با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم.

وی در ادامه آورده است: یاد آوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.

 

 

نامزد جدید انتخاباتی از مجلس آمد

 

یک عضو هیات رییسه مجلس به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ حضور می‌یابد.

به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی در نامه‌ای به هیات رییسه مجلس از حضور در هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفا داد و دلیل آن را نیز «فعالیت‌های انتخاباتی» خود عنوان کرد.

بر این اساس وی نیز به جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواهد پیوست.

 

رئیسی نیاید، جلیلی می‌آید؟

 

 

رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران سال ۹۲ درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد.

سید حسین نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان های استان تهران در انتخابات سال ۹۲ درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رای خوبی هم بدست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی وی چه چیزی است.

او افزود: اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزد‌های اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد.

نقوی حسینی در پایان گفت: اگر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به انتخابات ریاست جمهوری بیاید، مورد اجماع اصولگرایان است و با توجه به اینکه سعید جلیلی هم برنامه دارد و هم دولتش را آماده کرده و هم جزو با برنامه‌ترین گزینه هاست در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی از او حمایت می‌کند. اگر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به انتخابات بیاید، جبهه پایداری نیز از او حمایت می‌کند و اجماع خوبی در اصولگرایان به وجود خواهد آمد.

 

سیدحسن خمینی و انتخابات پیش‌رو

 

سید یاسر خمینی گفت: حاج حسن آقا برای حضور در انتخابات با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بود تا اینکه امروز (دیروز دوشنبه) طی ملاقات با رهبر انقلاب، ایشان کاندیداتوری سید حسن در انتخابات را به صلاح وی ندانستند.

وی افزود: طبیعی است که اخوی دیگر تصمیمی برای کاندیداتوری ندارد.

پیش از این برخی نزدیکان سید حسن خمینی خبر فارس در مورد تصمیم احتمالی وی برای کاندیداتوری را تکذیب کرده بودند.

 

 

زنگ هشدار برای سوءاستفاده انتخاباتی از اموال مردم در شهرداری تهران

 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طی سال‌های قبل همواره شهرداری تهران که از پول شهروندان اداره می شود یکی از پایگاه‌های انتخاباتی بوده است، گفت: در سال ۹۸ در انتخابات مجلس، جای پای شهرداری نبود و در حال حاضر هم که در آستانه دو انتخابات در سال ۱۴۰۰ هستیم، شهردار، معاونین او و اموال مردم در معرض سوء استفاده انتخاباتی قرار ندارد.

به گزارش ایسنا، سید حسن رسولی در جریان بررسی دو فوریت طرح ارائه گزارش سند تحویل و تحول در صحن شورا گفت: شورای پنجم با حضور ۲۱ نفر که به طور متوسط مردم تهران به هرکدام از آنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأی دادند، آغاز شد و امروز ماه های پایانی خود را سپری می کند. ما وعده هایی را به مردم داده ایم و امروز که در ماه های پایانی هستیم، بایستی به مردم گزارش کار بدهیم.

وی افزود: به مردم وعده دادیم که اگر به ما رای دهید، پاسخگو خواهیم بود. این گزارش یکی از اقدامات پاسخگویانه است. به مردم قول دادیم امورات اداره پایتخت به صورت شفاف خواهد بود. سایت شفافیت و خروج شهرداری و شورا از حبس اطلاعات نتیجه این عملکرد است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه به مردم قول دادیم پاکدستانه تا آخر خواهیم ماند ادامه داد: به این وعده عمل شد. گفتیم با فساد مبارزه خواهیم کرد و از شورا و شهرداری عارضه زدایی انتخاباتی خواهیم کرد. طی سال های قبل همواره شهرداری تهران که از پول شهروندان اداره می شود یکی از پایگاه های انتخاباتی بوده است. در سال ۹۸ در انتخابات مجلس جای پای شهرداری نبود و در حال حاضر هم که در آستانه دو انتخابات در سال ۱۴۰۰ هستیم، شهردار، معاونین او و اموال مردم در معرض سوء استفاده انتخاباتی قرار ندارد.

خزانه دار شورا افزود: در ابتدای سال ۹۶ از آقای نجفی خواستیم که گزارش دهد پس از ۱۴ سال که اداره شهر به دست اصولگرایان بود چه وضعیتی را در بخش های مختلف تحویل گرفته است. گفتیم شهرداری تهران گران اداره می شود که در آن گزارش هم آمد. گفتیم شهرداری تهران بیش از حد مورد نیاز نیروی انسانی دارد و برای اولین بار در تاریخ تاسیس بلدیه فقط در دور پنجم با کاهش ۱۰ هزار نفری نیروی انسانی روبه رو هستیم. تقریبا یقین دارم هیچ کدام از خویشاوندان اعضای شورا به استخدام شهرداری درنیامده است.

وی تاکید کرد: در گزارش تحویل و تحویل سال ۹۶ تصویری را دریافت کردیم و در پایان این دوره متناظر با بخش های آن تصویر در بخش سیاستی و بخش عملکردی باید به مردم گزارش دهیم . ما برنامه سوم ، بودجه ریزی سال۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ را بر اساس گزارش سال ۹۶ تنظیم کردیم و امیدواریم شورای دوره ششم هم مبتنی بر این دو سند وضعیت شهر را داشته باشد و به سنت حسنه مدیریت دانش و ثبت تجارب مدیریتی اقدام کنند. امیدوارم شهردار تلاش کند تا این سند به دور از هیاهوهای سیاسی تقدیم مردم شود.

 

 

سعید جلیلی و دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس

 

 

سعید جلیلی در دیدار با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تمام کسانی که در عرصه مباحث انقلاب اسلامی ادعایی دارند و در این مسیر برای کمک به انقلاب حرکت هایی را انجام می دهند، بدون شک در مقطع انتخابات نیز باید یک حضور فعال و موثر داشته باشند. به نظر من این تحلیل که حضور فعال و موثر تنها مربوط به کسانی است که نامزد انتخابات هستند،با نگاه انقلابی تعارض دارد. همه ما در مقطعی مانند انتخابات باید سعی کنیم حضور موثر داشته باشیم.

وی ادامه داد: حالا عزیزان مجلس و به ویژه دوستان انقلابی که امکان بیشتری در ارتباط با آحاد مردم دارند، به نظر من باید سعی کنند تا در این عرصه حرکت فعالی شروع بشود. در حالیکه نزدیک به 70 روز به انتخابات باقی مانده، این حضور فعال و موثر را شاهد نیستیم و یک نوع سردی را در فضای انتخابات مشاهده می‌کنیم که این حتما به نفع انقلاب نیست. به همین خاطر همه ما وظیفه داریم این کار را با هم فکری و هم اندیشی کمک کنیم که به شکل موفق و موثری جلو برود. شاید چنین جلسه ای و چنین جمع هایی چه در اینجا و چه در جاهای دیگر مهمترین ماموریت و وظیفه اش این باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همه ما می دانیم که مشارکت بیشتر و حداکثری مردم در انتخابات چه تاثیر به سزایی در مسیر پیشرفت کشور دارد. اینکه اگر یک رقابت قوی در انتخابات شکل بگیرد و در عرصه این رقابت انتخاباتی، نیروهای انقلابی باید بتوانند حرف های خودشان را تحت عنوان یک پاسخ معتبر به موضوعات کشور بیان کنند، چقدر اهمیت دارد.
مردم امروز با برخی از مسائل و مشکلات مواجه هستند و از طرف دیگر انتظاراتی دارند تا در چهار سال آینده نه تنها باید به این مشکلات پاسخ داده بشود بلکه به تعبیر حضرت آقا در گام دوم، جهش نیز رخ بدهد و یک استفاده حداکثری از فرصت ها برای کشور بشود. اینگونه نشود که حالا رئیس جمهوری در این مقطع انتخاب شود و صرفا سعی کند با یک نگاه حداقلی کشور را اداره کند؛ نه، کشور باید بتواند یک موفقیت در تراز انقلاب و مردم داشته باشد و در چهار سال آینده پیشرفت خوبی را تجربه نماید.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/116672

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی