پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس واکنش‌های مربوط به سالگردحمله ناو امریکایی به ایرباس ایرانی بررسی می‌کند

همزمان با سی و پنجمین سالگرد حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران در خلیج فارس، محل سقوط این هواپیما و شهادت سرنشینان آن گلباران شد.

منتشر شده در 12 تیر 1402
در سرویس

امروز ۱۲ تیرماه  در سی و پنجمین سالگرد جنایت آمریکا در شلیک به هواپیمای مسافربری پرواز ۶۵۵ جمهوری اسلامی ایران، دهها تن از خانواده‌های ۲۹۰ مسافر شهید این پرواز، صبح امروز با همراهی شناورهای موشک انداز و راکت انداز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز یگان‌هایی از بسیج مردمی، محل سقوط این هواپیما در آبهای خلیج فارس و در محدوده آبهای جزیره هنگام را گلباران کردند.

1

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - بیست و هفتمین سالگرد حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای ایرباس

۱۲ تیر ۱۳۶۷ ناو وینسنس با سر فرماندهی ویلیام راجرز فاجعه بزرگی در شلیک به سوی پرواز مسافربری ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج فارس رقم زد و ۲۹۰ خدمه و مسافر این پرواز از جمله ۵۷ کودک را به کام مرگ کشید.

روایت امیردریادار دوم ناصر سرنوشت از این حادثه شوم

امیر دریادار دوم ناصر سرنوشت، فرمانده عملیات جمع‌آوری اجساد قربانیان حادثه ایرباس، از پنجاه و چند روز زمان برای جمع کردن اجساد متلاشی شده و بقایای اجساد مسافران در شرایطی که هر آن در معرض حمله کوسه ها و سفره ماهی ها بودند؛ سخن گفت.

وی از شناسایی و جمع آوری ۱۷۸ جسد خبر داد و گفت: از ۲۹۷ مسافر و خدمه هواپیمای ایرباس تنها توانستیم اجساد پاره پاره و متلاشی ۱۷۸ مسافر را از سطح ابهای نیلگون خلیج فارس جمع کردیم. عزم آمریکایی ها این بود که هر طور شده هواپیمای مسافربری ایران در هوا پودر شود، به همین دلیل دو موشک استاندارد شلیک کرد. موشکی با برد ۳۰۰ مایل که برای یک هواپیما که هیچ، برای سفینه هم کافی است. در حقیقت یک موشک هم برای ساقط کردن ایرباس کافی بود اما امریکایی ها همزمان دو موشک زدند. یکی به بال هواپیما اصابت کرد و دیگری به دم هواپیما.

امیر دریادار دوم سرنوشت ادامه داد: وقتی موشک ها به هواپیما خورد، پوست سرهای مسافران و خدمه هواپیما کنده شد و همه مسافران در جا و در آسمان کشته شدند و پیکر تعداد زیادی از آنان متلاشی شد. مردم بومی منطقه تعریف می کردند که ما دیدیم هواپیما متلاشی شد و بقایای آن در آب می ریخت. یعنی وقتی که درون آب ریخت، ۲۹۷ نفر نبودند بلکه آن چیزی را که توانستیم در آب جمع و شناسایی کنیم، ۱۷۸ جسد بود.

بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی فردای واقعه در پیامی که در پاسخ به پیام تسلیت قائم مقام خود صادر کردند، نوشتند: «مسئولین نظام باید تمامی همّ خود را در خدمت جنگ صرف کنند. این روزها باید تلاش کنیم تا تحولی عظیم در تمامی مسائلی که مربوط به جنگ است به وجود آوریم. باید همه برای جنگی تمام عیار علیه امریکا و اذنابش به سوی جبهه رو کنیم. امروز تردید به هر شکلی خیانت به اسلام است، غفلت از مسائل جنگ، خیانت به رسول الله ـ صلی الله ‌‎ ‎‌علیه و آله و سلم ـ است. اینجانب جان ناقابل خود را به رزمندگان صحنه های نبرد، تقدیم می نمایم.‌»

ایشان با تسلیت به خانواده های داغدار ایرباس آ ۳۰۰ بیان کردند: «انفجار هواپیمای مسافربری،‌ زنگ خطری است برای تمامی مسافرت های هوایی ‎‌باید با تمام وجود تلاش کنیم تا چنین صحنه های دردناکی پیش نیاید.‌ اینجانب به تمامی بستگان این فاجعه تسلیت عرض نموده و خود را در غم و اندوه از دست دادن عزیزانشان شریک می دانم. من به جنابعالی و تمام کسانی که برای رسیدن به هدف مقدس پیروزی اسلام تلاش می نمایید، دعا می کنم.»

روایت سرهنگ رکن الدینی رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس هرمزگان

پیکر ۱۰۰ تن از این شهدا با وجود ۵۷ روز تجسس دریایی هرگز پیدا نشد. خانواده شهدای این پرواز که نمود عینی جنایت مستقیم آمریکای جهانخوار بر علیه ملت مظلوم ایران هستند، امروز در ویژه برنامه‌ای، آبهای منطقه سقوط این هواپیما را گلباران کردند.

حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور نیز که به عنوان میهمان ویژه این مراسم حضور یافته در سخنانی با اشاره به پوچ بودن شعار حقوق بشر آمریکایی، این شعار را ابزاری برای حمله به ملت ها و تضییع حقوق آنان برشمرد و خاطرنشان کرد: تاریخ مملو از جنایاتی است که مدعیان حقوق بشر بر علیه ملتهای مختلف دنیا روا داشته و با ابزارهای رسانه ای شان سعی در وارونه جلوه دادن مسائل مختلف دارند.

وی تأکید کرد: جنایات آمریکایی ها هرگز سبب متوقف شدن ملت ایران نشده و این ملت پوینده تر و بالنده تر از هر زمان دیگری به پیش می رود و ضرورت دارد تا این جنایات مستکبران عالم در حق ملت ایران را به خوبی به نسل جدید جامعه منتقل کنیم تا آنان نیز متوجه عمق شقاوت دشمنان و پوشالی بودن شعارهای آنان شوند.

واکنش‌های کاربران توییتری به جنایت آمریکا در مقابل ایران

همزمان با سالگرد حمله ناو امریکایی به ایرباس ایرانی و گذشت 35 سال از آن روزهای تلخ همچنان داغ از دست رفتن مسافران بی‌گناه این هواپیمای مسافربری بر دل مردم ایران و خانواده‌ها و بازماندگانشان تازه است و به همین دلیل است که خانواده‌های شهدای این حادثه تلخ و شوم به رسم هر ساله محل سقوط هواپیما را به یاد عزیزانشان گلباران می‌کنند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره این موضوع و زنده نگهداشتن یاد شهدا و یادآوری جنایات آمریکا در حساب‌های شخصی خود واکنش نشان دادند…

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/3569

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی