پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برخی از مطالعات بر روی رژیم‌های غذایی حاوی دانه‌های فرآوری شده مانند برنج سفید ممکن است به افزایش وزن، چربی شکم و چاقی کمک کنند.

منتشر شده در 22 بهمن 1400
در سرویس

برنج

برنج یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های غلات در سراسر دنیا محسوب می‌شود که هزاران نوع و از سوی دیگر هزاران خاصیت دارد که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم.

نگاهی متفاوت به برنج

برنج در واقع یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های غلات در سراسر جهان محسوب می‌شود و میتوان گفت تقریبا حدود ۵ هزار سال است که مردم به کشت و زرع آن مشغولند و همناطور که می‌دانید برنج یک غذای اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان است و ۹۰ ٪ برنج جهان از آسیا تهیه می‌شود.

از سوی دیگر، می‌توان گفت هزاران نوع برنج در سراسر جهان وجود دارد، اما بسته به نحوه تولید آنها، در دو گروه قرار می‌گیرند: سفید یا قهوه‌ای که برنج سفید رایج‌ترین نوع است، اگرچه برنج قهوه‌ای مزایای سلامتی بیشتری دارد. برنج قهوه‌ای در سایه‌های متنوعی از جمله قرمز مایل به قرمز، بنفش یا سیاه قرار می‌گیرد و می‌توان از آن محصولات بسیاری تولید کرد، از جمله آرد برنج، شربت برنج، روغن سبوس برنج و شیر برنج.

تأثیرات برنج سفید بر وزن

برنج سفید به عنوان دانه فرآوری شده طبقه بندی می‌شود، زیرا از سبوس و جوانه اش جدا می‌شود، اما از سوی دیگر در حالی که بسیاری از مطالعات مربوط به رژیم‌های غذایی، غلات فرآوری شده را با چاقی و افزایش وزن مرتبط می‌دانند، اما شواهد ناکافی در این زمینه وجود دارد.

برخی از مطالعات بر روی رژیم‌های غذایی حاوی دانه‌های فرآوری شده مانند برنج سفید ممکن است به افزایش وزن، چربی شکم و چاقی کمک کنند، در حالی که مطالعات دیگر هیچ ارتباط علمی را پیدا نکرده اند و به طور خلاصه، به نظر می‌رسد برنج سفید برای کاهش وزن مضر خیلی ایده آل نباشد، اما با این حال، پیروی از رژیم‌های غذایی حاوی غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای به طور مداوم نشان داده که به کاهش وزن کمک می‌کند و در حفظ وزن سالم بدن موثر است؛ بنابراین برنج قهوه‌ای گزینه مناسبی برای کاهش وزن است، زیرا این ماده مغذی حاوی فیبر بیشتری است و یک دوز سالم از آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن فراهم می‌آورد و از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که برنج سفید روی کاهش وزن خیلی تأثیر بگذارد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند که برنج قهوه‌ای می‌تواند به حفظ و کاهش وزن کمک کند.

برنج و آرسنیک

برنجی که در مناطق خاصی از جهان رشد می‌کند، ممکن است آلوده به آرسنیک باشد.

گیاه برنج نسبت به سایر محصولات غذایی آرسنیک بیشتری دارد. این مسئله به منطقه‌ای که منابع خاک یا آب به آرسنیک آلوده هستند، محدود می‌شود.

مصرف زیاد آرسنیک با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ همراه است. علاوه بر این، برای اعصاب نیز مانند یک سم عمل می‌کند و ممکن است عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

این نگرانی، به ویژه برای افرادی که از رژیم‌های غذایی مبتنی بر برنج، به ویژه کودکان پیروی می‌کنند، مربوط می‌شود. متخصصان به والدین توصیه می‌کنند از خوردن مقادیر زیاد برنج، و از تغذیه آن به فرزندان خردسال خود خودداری کنند.

انواع و برند‌های متفاوت برنج می‌تواند حاوی مقادیر کمتری از آرسنیک نسبت به سایرین باشد.

علاوه بر این، آرسنیک تمایل به تجمع در سبوس دارد. در نتیجه، برنج قهوه‌ای حاوی مقادیر بیشتری آرسنیک نسبت به برنج سفید است.

برنج ممکن است آلوده به آرسنیک باشد که با افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. به همین دلیل، رژیم خود را بر اساس برنج قرار ندهید و سعی کنید انواع مختلفی را انتخاب کنید که آرسنیک کمتری دارد.

هضم آسان

در صورت بروز مشکلات گوارشی پزشکان ممکن است رژیم کم فیبر را توصیه کنند. رژیم غذایی با فیبر کم باعث می‌شود بار دستگاه گوارش کمتر شود و بیشتر استراحت کند.

این رژیم‌ها موقتی هستند و ممکن است علائم ناراحت کننده ناشی از بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده و سایر اختلالات گوارشی را کاهش دهند.

بزرگسالانی که با سوزش سر دل، حالت تهوع و استفراغ دست و پنجه نرم می‌کنند یا افرادی که از درمان‌های پزشکی که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد، رنج می‌برند ممکن است پیروی از رژیم غذایی کم فیبر برای آن‌ها مفید باشد.

برنج سفید اغلب در چنین شرایطی توصیه می‌شود، زیرا حاوی فیبر کم است و از طرفی هضمش می‌تواند آسان باشد.
 
چه کسانی باید برنج سفید مصرف کنند؟

برنج سفید اغلب به طور ناعادلانه مورد انتقاد قرار می‌گیرد و می‌تواند بعنوان جایگزین خوبی برای برنج قهوه‌ای در برخی شرایط باشد.

علاوه بر این، افرادی که رژیم کم فیبر دارند و بزرگسالانی که دچار حالت تهوع یا سوزش سر دل هستند ممکن است دریابند که برنج سفید هضم راحت تری دارد و مانع از ایجاد علائم ناراحت کننده می‌شود، اما با این حال، برنج قهوه‌ای هنوز هم برای اکثر گزینه‌ها بهتر است. این ماده حاوی انواع گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید‌های آمینه ضروری و ترکیبات گیاهی است و از این رو، لذت بردن از برنج سفید در حد اعتدال بسیار خوب است و باید بدانید که، برنج قهوه‌ای گزینه‌ای سالم برای اکثر افراد است، اما لذت بردن از برنج سفید هر از گاهی مناسب است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/71326

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی