پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قناد باشی در گفتگو با جهت پرس؛

این روزها تحولی عظیم در دنیا در حال ایجاد است، بیداری که به گفته تحلیلگران دنیا بعد از وعده صادق ایران اسلامی و نشان دادن ابهت پوچ و توخالی رژیم صهیونیستی چنان شدت گرفت که امروز به همه دنیا کشیده شده است و دوسوم کشورهای جهان کشور فلسطین را به رسمیت شناخته و از اسراییل سلب مشروعیت کرده اند.

منتشر شده در 6 خرداد 1403
در سرویس

این روزها رژیم صهیونیستی علاوه بر مشکلات و تنش های داخلی و منجلابی که در غزه در آن فرو رفته با شکایت های گسترده در دادگاه لاهه و حکم این دادگاه مبنی بر توقف عملیات در رفح و همچنین سلب مشروعیت از این رژیم غاصب توسط کشورهای جهان من جمله اروپایی ها مواجه است. جریانات قوی بین المللی که هر روز شاهد اعتراضات گسترده تر از جانب فرهیختگان و دانشگاهیان دنیا بوده و هر روز عده بیشتری با خود همراه میسازد.
بیداری که به گفته تحلیلگران دنیا بعد از وعده صادق ایران اسلامی و نشان دادن ابهت پوچ و توخالی رژیم صهیونیستی چنان شدت گرفت که امروز به همه دنیا کشیده شده است و دوسوم کشورهای جهان کشور فلسطین را به رسمیت شناخته و از اسراییل سلب مشروعیت کرده اند.
جعفر قناد باشی، کارشناس مسایل غرب آسیا در تحلیل شرایط اسرائیل با توجه به رسمیت فلسطین توسط چند کشور اروپایی به جهت پرس گفت: اسراییل در باتلاق غزه در حال فرو رفتن بود که دو جریان مهم بین المللی یک گرداب تعیین کننده و سرنوشت سازی را علیه اسراییل رقم زدند.
وی ادامه داد: یک جریان، جریان سلب مشروعیت از رژیم صهیونیستی و بی اعتبار شدن رژیم صهیونیستی است و یک جریان دیگر حمایت جهانی و همه جانبه از مردم فلسطین و جریان قوی همسو با اهداف حماس است.
قناد باشی با بیان اینکه این دو جریان گردابی را به وجود آورده اند که واقعا بسیار تعیین کننده است، افزود: این گرداب و این دو جریان چنان پیش می رود که هیچ راه فراری هم برای رهایی از آن برای صهیونیست ها نیست.
وی در خصوص چرایی عدم راه فرار اسرائیل از این وضعیت گفت: وقتی سه کشور اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند به این معناست که آخرین روزنه های امید صهیونیست ها برای اینکه بتوانند حماس را حذف کرده یا فلسطینی ها را کوچ دهند و غزه را خالی از جمعیت کرده و به یکی از اهداف اصلی خود در این جنگ برسند، وجود ندارد یا به عبارتی از بین رفته و همه روزنه های امیدشان از میان رفته است.
این تحلیلگر سیاست منطقه غرب آسیا ادامه داد: از طرف دیگر بیش از دو هفته پیش، ۱۴۳ کشور عضویت فلسطین را در سازمان ملل به رسمیت شناختند که آن هم به نوعی به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در عین اعتبارزدایی از اسرائیل است.
وی تاکید کرد: اینکه اکنون سه کشور اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند از عقبه و گذشته بسیار بزرگی برخوردار است و آن عقبه این است که بیش از دو سوم کشورهای جهان به قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل رای دادند و این به معنای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل است.
قناد باشی افزود: این بدان معناست که بیش از دو سوم کشورهای جهان یعنی ۱۴۳ دنیا اهداف صهیونیست ها در جنگ غزه را به شدت رد می کنند و رسما از حماس حمایت می کنند.
این کارشناس با بیان اینکه هدف حماس هم حفظ فلسطینی ها در سرزمین فلسطین است، ادامه داد: هدف حماس برقراری حکومت فلسطینی ها در سرزمین بر حق خودشان است لذا این به معنای حمایت از فلسطین و به رسمیت شناختن آن است.
وی ابراز کرد: از طرف دیگر محور دیگری که در ابتدای این گفتار بدان اشاره کردیم مسئله سلب مشروعیت و اعتبارزدایی از رژیم صهیونیستی است که این جریان و روند قضایی در دادگاه لاهه است که آن هم از گذشته و عقبه بسیار بزرگی برخوردار است.
قناد باشی گفت: امروز یک کشور نیست که در لاهه رژیم صهیونیستی را به نسل کشی متهم کرده و از این رژیم غاصب شکایت می کند بلکه مجموعه ای از کشورهای جهان در ورای این حرکت قانونی قرار دارند و از دادگاه لاهه میخواهند که صهیونیست ها را محکوم کنند و طبیعتاً رای آنها برای اینکه جنگ باید پایان پیدا کند به معنای این است که دادگاه لاهه هم اسراییل را محکوم کند.
قناد باشی با تاکید بر اینکه ما اکنون شاهد دو جریان بسیار قوی بین المللی در حمایت از فلسطین هستیم، گفت: این دو جریان از پشتیبانی نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهیان جهان هم برخوردار است. همه دانشگاه ها هم پشت و حامی این جریان بین المللی هستند.
وی اظهار داشت: در ورای به رسمیت شناختن دولت فلسطینی، دو سوم کشورهای جهان کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و عضویتش را در سازمان بین المللی تایید می کنند در حالیکه نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهیان و پژوهشگران هم از آنها حمایت می کنند و یک جریان قوی بین المللی وجود دارد که تنها به یک گرایش یک قوم و یک مذهب بسنده نیست بلکه یک بیان خردمندی بین المللی است که از آن حمایت می کند.

وی ابراز کرد: از طرف دیگر جریان دادگاه و تایید نسل کشی و تاکید بر لزوم پایان جنگ و اینکه نتانیاهو و وزیر جنگ و رییس ستاد ارتش صهیونیستی از جمله جنایتکاران جنگی هستند و اظهارات و تاکیداتی که به آن می شود که آنها جنایتکاران جنگی هستند هم از یک پشتوانه بزرگ بین المللی برخوردار است.
وی افزود: در حالیکه صهیونیستها در باتلاق غزه فرو می‌رفتند این گرداب جدید آنها را دارد به شکل سرنوشت سازی در قعر مشکلات و تنش هایی که خود آفریدند، فرو می برد و این شرایطی نیست که حتی آمریکایی ها هم بتوانند از این دو جریان جلوگیری کنند.
قناد باشی تاکید کرد:این دو جریان همانطور که پیشتر گفتیم یکی پشتیبانی از اهداف حماس در قالب به رسمیت شناختن دولت فلسطینی و پشتیبانی از آنها است و دیگری سلب مشروعیت و اعتبارزدایی از رژیم صهیونیستی است که جریانی قوی و بین المللی است لذا آمریکایی ها هم نمی‌توانند از آن جلوگیری کنند.
این تحلیلگر سیاسی گفت: آنهایی که پیش بینی می کنند رژیم صهیونیستی از بین رفتنی است با توجه به این دو جریان واقعا به سرعت دارد صهیونیست ها را در قعر تنش ها و مشکلاتی که خود درست کردند، دارند فرو می روند.
وی با اشاره به کشورهای اروپایی که فلسطین را به رسمیت شناختن در ادامه مبارزات چهل ساله ایران اسلامی در حمایت از فلسطین و عملیات تاثیر گذار وعده صادق گفت: آنچه اتفاق افتاده دامنه بسیار گسترده جنایت صهیونیست ها در فلسطین است چرا که جنایات آنها در تاریخ جهان و در این مدت کم که نزدیک به ۳۵ هزار نفر را به شهادت رساندند و ۸۰هزار نفر را مجروح کردند، دامنه بسیار گسترده و فجیعی دارد.
وی تاکید کرد: بزرگی این جنایات در حدی است که خبرگزاری های جهان البته غربی ها نتوانستند بر آن سرپوش بگذارند و کشورهای اروپایی هم در مقابل دو جریان است یکی افکار عمومی جریحه دار شده شان از جنایات گسترده صهیونیست ها است که از سکوت دولت های اروپایی ناراحت و خشمگین هستند و از طرف دیگر فرهیختگان و دانشگاهیان این کشورها هستند که پیوسته بر ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطینی ها تاکید و به آن کمک می کنند.
وی افزود: منتهی در این جریان جایگاه ایران این است که پیش قراول حرکت ضد صهیونیست ها است و این افتخار را دارد که مردم ایران کاری را چهل و اندی سال است دارند انجام می دهند که امروز در پی بیداری جهانی مورد تایید نخبگان بین المللی است و جریانی را دنبال می کنند که امروز همه دنیا به دنبال آن هستند.
وی با بیان اینکه پیش قراول یعنی کسی که پیشاپیش صفوف حرکت دانشگاهیان، خردمندان و افکار عمومی جهانی حرکت می کند، گفت: این پیش قراول ایران است و مدال افتخاری برای ایرانی هاست که شرایط را خوب شناختند و ماهیت صهیونیست ها را از چهل سال قبل می دانند و بر ضرورت محو رژیم صهیونیستی پیوسته تاکید کرده اند حرکت و راهی که امروز جهان تازه بدان رسیده است.
قناد باشی اظهار کرد: ما این افتخار را داریم و البته عملیات وعده صادق هم ثابت کرد که رژیم صهیونیستی برخلاف افسانه سازی ها و اسطوره سازی های دروغین، رژیمی بسیار پوشالی و ضعیف است یعنی از بین رفتن و فروپاشی آن بسیار امکان پذیر است و ناممکن نیست.
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/171140

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی