پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک کارشناس بومی مدعی شد

سروری‌نژاد، کارشناس بومی منابع آب می‌گوید که طالبان مسیر آب هیرمند را از هامون در مرز ایران و افغانستان منحرف کرده و به سمت دریاچه گودزره در مرز افغانستان و پاکستان می‌برد.

منتشر شده در 27 خرداد 1402
در سرویس

نزدیک به دو سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد و طالبان ساخت سد دیگری به نام بخش‌آباد را روی رود فراه شروع کرده است؛ رودی که از شمال به دریاچه هامون در مرز ایران و افغانستان می‌ریزد. با ساخت این سد تمام روزنه‌های آبی در مرز ایران و افغانستان بسته می‌شود؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشده است.
سروری‌نژاد، کارشناس بومی منابع آب می‌گوید که طالبان مسیر آب هیرمند را از هامون در مرز ایران و افغانستان منحرف کرده و به سمت دریاچه گودزره در مرز افغانستان و پاکستان می‌برد. به تعبیر او این کار به نوعی انتقال دریاچه هامون از مرز ایران و افغانستان به مرز افغانستان و پاکستان است.
سرگزی، دکترای بیابان‌زدایی توضیح می‌دهد که پشت جریان انحراف آب سناریوهای سیاسی است و طالبان به دنبال آن است که با تقویت دریاچه گودزره ۴۹ هزار هکتار زمین کشاورزی را بین سد کمال‌خان تا گودزره احیا کند و پشتون‌ها را به این منطقه کوچ دهد. اتفاقی که به گفته این کارشناس می‌تواند به حل اختلافات افغانستان و پاکستان منجر شود.
مرز بین هند بریتانیا و افغانستان؛ پس از ایجاد پاکستان در سال ۱۹۴۷ محل اختلاف پاکستان و افغانستان شده است. در حالی که طالبان تمایل ندارد حمایت نظامی و معنوی پاکستان را از دست بدهد.
 به باور ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان، کارتل‌های بزرگ مواد مخدر بازی آب در منطقه را به دست گرفته‌اند. نزدیک به ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و باند ثروتمند مواد مخدر از افغانستان تا اروپا فعال است.
برای کشت خشخاش نیاز به آب فراوان است و کنترل مسیرهای آب از افغانستان به دست این کارتل ثروتمند افتاده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/4614

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی