پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

خبر توافق ایران و آمریکا پیرامون تبادل زندانیان و آزادی پول‌های بلوکه شده همزمان براندازان و اصلاح‌طلبان را خشمگین کرده است که در اینجا به ابعاد این مسئله پرداخته می‌شود.

منتشر شده در 22 مرداد 1402

عطیه فکری – در آستانه سالگرد اغتشاشات در حالی که انتظار می‌رفت اپوزیسیون داخلی و خارجی به پشتوانه آمریکا و دولت‌های اروپایی عرصه را بر جمهوری اسلامی تنگ کنند تا با اعمال افشار و خشونت علیه مردم بهانه‌ای برای آشوب و اغتشاش فراهم شود، آمریکا با ایران به توافق رسید تا در ازای آزادی زندانیان دو تابعیتی اموال بلوکه شده ایران را بعد از سال‌ها به ایران برگرداند. 
حالا با وجود این توافق که دستاورد بسیار بزرگی برای دولت فعلی محسوب می‌شود دو گروه ناراحت و عصبانی هستند و سعی در کوچک شمردن این دستاورد دولت سیزدهم دارند، این دو گروه طبق معمول اصلاح‌طلبان و براندازان داخلی و خارجی هستند که برای همراهی با دولت آمریکا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
جزئیات توافق ایران و آمریکا از نظر بلینکن
بلینکن گفت: «وارد هیچ یک از جزئیات اقداماتی که انجام می‌دهیم یا درگیر آن هستیم» نمی‌شوم «چون نمی‌خواهم تکمیل این روند را دچار مخاطره کنم.»
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزیر خارجه آمریکا درباره آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نوشت: ایران به هیچ عنوان هیچ گونه کاهش تحریمی دریافت نخواهد کرد.
وی افزود: «دارایی‌های ایران در حساب‌های محدودشده منتقل و استفاده می‌شود.» به گفته بلینکن، این دارایی‌ها «صرفا برای مقاصد بشردوستانه» استفاده خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت آمریکا با خانواده‌های زندانیانی که قرار است آزاد شوند، در ارتباط است، درباره این زندانیان گفت: آنها از اینکه از زندان خارج شوند، بسیار خوشحال هستند. اما ما می‌خواهیم که نسبت به تکمیل این روند مطمئن شده و آنها را به خانه و خانواده‌هایشان بازگردانیم.
نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق ایران و آمریکا
مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند توافق مبادله زندانیان آمریکایی که شب گذشته اعلام شد، بخشی از توافقی بزرگ‌تر و غیر رسمی بین تهران و واشنگتن  در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.
به گزارش نشریه تایمز اسرائیل، دو مقام ارشد دفاعی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند تبادل زندانیان درواقع نتیجه توافقاتی است که میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم در عمان انجام شده است. این دو مقام مدعی شده‌اند بین دو طرف تفاهمات گسترده‌تر و غیر رسمی شکل گرفته که شامل محدود کردن فعالیت هسته ای ایران و توقف حملات نیابتی تهران به نیروهای آمریکایی می شود.
این دو مقام همچنین مدعی شدند: «توافق برای مبادله  زندانیان همچنین می تواند دیپلماسی بیشتر بین دو کشور را تسهیل کند، زیرا دولت بایدن به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است».
ادعاهای مقامات صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان در حالی مطرح می‌شود که به گفته منابع غربی، ارزیابی‌های اطلاعاتی واشنگتن نشان داده ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست.
نشریه تایمز اسرائیل درخصوص مبادله زندانیان می‌نویسد اگر این کار به سرانجام برسد، یکی از موانع در مذاکرات ایران و آمریکا برداشته می‌شود. 
کاخ سفید اعلام کرد ۵ زندانی دو تابعیتی آمریکایی-ایرانی که در ایران در زندان اوین به سر می‌بردند، به حبس خانگی منتقل شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند تصمیم برای انتقال آمریکایی‌ها به حبس خانگی در هتلی در تهران، بخشی از توافقی است که بین واشنگتن و تهران انجام شده و بر اساس آن، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی که در تهران هستند، ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان تأیید و اعلام کرد این اقدام در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است.
واکنش منفی اصلاح‌طلبان از توافق ایران و آمریکا در شبکه‌های اجتماعی
اصلاح‌طلبان از عقب نشینی ایالات متحده ابراز خشم و ناراحتی کردند و با «شبکه خبرنگاران برجامی» که هرگز گمان نمی‌کردند تیم مذاکره‌ کننده دولت سیزدهم بتواند امتیاز با اهمیتی همچون پس گرفتن ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های دزدیده‌شدهایران را از آمریکا بگیرد، هم‌صدا با ترامپ و دوستانش به تخریب این دستاورد پرداختند و تلاش خود را برای تحریف و به حاشیه بردن این پیروزی بزرگ آغاز کردند. حال باید از «کاسبان واقعی تحریم» پرسید که بلوکه ماندن پول‌های ملت ایران چه سودی برای آنها دارد و چه منفعتی در قبال تحریم‌ها به آنها می‌رسد؟

 واکنش براندازان به توافق ایران و آمریکا

12

دفاع فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی از این دستاورد دولت سیزدهم

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/1266

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی