پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 2 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، اخیراً پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس که عضو فراکسیون زنان مجلس بوده است، در اظهاراتی گفته است که چهار موضوع بهداشت، آموزش، مدیریت سیاسی و اقتصاد شاخص‌های شکاف جنسیتی هستند که بر این اساس ایران کشور ۱۳۹ از ۱۴۴ کشور است و کشورهایی مثل مالی، سودان و چاد بعد از ما قرار دارند یعنی حتی وضع ما از عربستان و پاکستان هم در این شاخص‌ها بدتر است.

گذشته سیاه عربستان در وضعیت زنان

این اظهارنظر در حالی است که با نگاهی هرچند گذرا می‌توان به تفاوت فاحشی میان شاخص‌های پیشرفت زنان ایرانی در مقایسه با زنان عربستانی پی برد، علاوه بر این گذشته عربستان آن‌قدر به لحاظ حقوق بشری و حقوق زنان بسیار سیاه است که ادعای جهش ناگهانی شاخص‌های وضعیت زنان بسیار مشکوک و غیرواقعی است.

تلاش عربستان برای کمرنگ کردن کارنامه سیاه خود، گاهی به سمت رفتار مضحکانه رفته است که تنها آبروی اسلام را در جهان به خطر انداخته است.

زنان از حیث حقوق بشر در عربستان: حیوانات پستاندار!

به‌طور نمونه گروهی از دانشمندان عربستانی در سال 2016 به این نتیجه رسیدند که زنان درواقع حیوانات پستاندار هستند و باید دارای همان حقوق شترها و حتی بزها باشند!

سایت خبری فرانسوی Journal de Montreal در این رابطه می‌نویسد که مرکز دفاع از حقوق زنان در سراسر جهان ضمن مسخره کردن این کشف «انسان شناسانه» دانشمندان سعودی خاطرنشان می‌سازند که این درواقع نقطه عطفی در تاریخ است چون تا دیروز زن در عربستان سعودی شیئی مورداستفاده در خانه بود اما حال حقوق وی را بالابرده و از این به بعد از حقوق حیواناتی همچون شتر یا بز برخوردار است!

این در حالی است سال بعد یعنی  2017  این کشور به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد درمی‌آید. انتخاب عربستان سعودی به‌عنوان یکی از اعضای این کمیسیون اعتراض سازمان‌های حمایت از حقوق زنان را بلند کرد چرا که سعودی‌ها سال 2016 در بین 144 کشور در دنیا که از نظر شاخص جهانی شکاف جنسیتی رتبه‌بندی شده بودند، در رده 141 قرارگرفته بودند. حالا چطور می‌شود که در عرض یک سال چنان شکاف عمیق جنسیتی خود را پرکرده‌اند که به یکی از اعضای این کمیسیون تبدیل می‌شوند؟!

اصلاحات نمایشی شاهزاده سعودی؛ از حق رانندگی تا حق رأی زنان!

عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان به ولایت‌عهدی شاهد رشته اصلاحاتی ظاهری در راستای تضمین حقوق برابر زن و مرد بوده است. ازجمله این اصلاحات می‌توان به صدور اجازه رانندگی برای زنان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ (خرداد سال ۱۳۹۷) اشاره کرد. تا پیش‌ازاین زنان حق رانندگی نداشتند و در صورت تخلف بازداشت و زندانی می‌شدند. سال 2015 اولین سالی بود که زنان مجاز به رأی دادن در انتخابات شوراهای عربستان سعودی شدند. البته این حق رأی هم با محدودیت‌های بسیاری همراه بود ضمن اینکه مخالفت‌های بسیاری هم در این زمینه انجام شد. زنان سعودی همچنان نمی‌توانند در جایگاهی بالاتر از انتخابات شوراها پای صندوق رأی بیایند یا اینکه در سمت‌هایی فراتر از حضور در همین شوراها فعالیت کنند. اگرچه پادشاه سابق عربستان 30 زن را با عنوان مشاور برتر مجلس شوراها منصوب کرد.

درعین‌حال زمانی که زنی کاندیدا انتخابات محلی یا همان شوراها در کشور عربستان می‌شود باید از پشت یک پارتیشن سخنرانی کرده ضمن اینکه مدیریت کمپین و اداره آن باید بر عهده یک مرد باشد. اگرچه برنامه‌های انتخاباتی بسیار محدودی در این کشور وجود دارد اما آن‌طور که به نظر می‌رسد تغییرات در خصوص حضور پررنگ‌تر زنان در امور این‌چنینی هرچند بسیار آهسته اما پیش می‌رود.

در همان روزهای ابتدایی سال 2015 یعنی زمانی که زنان مجاز به شرکت در انتخابات شوراها و کاندید شدن در همین انتخابات شدند شاهزاده محمد بن سلمان که یک سال از دوران پادشاهی پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز می‌گذشت در مصاحبه با اکونومیست گفت حقوق و آزادی زنان در عربستان سعودی پیشرفت کرده است. وی برای اثبات این ادعا سراغ همین انتخابات شوراها رفت و با تمرکز بر روی این مسئله که زنان مجاز به شرکت در این انتخابات چه در قالب رأی دادن و چه انتخاب شدن هستند مدعی شد که زنان سعودی مسئول سرنوشت خودشان هستند!

 نمونه از شاخص‌های موفق زنان ایرانی که سانسور می‌شود

آموزش یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعه پیشرفت ارتقای سلامت و بهداشت هر جامعه‌ای است. بر این اساس سازمان‌های بین‌المللی در برنامه‌های توسعه‌ای و پیشرفت‌های منطقه‌ای خود تأکید بسیاری برافزایش سطح سواد جوامع دارند. تحصیلات عالی در چند دهه اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته است ایران که در اوایل انقلاب با مشکل بی‌سوادی روبرو بود اکنون به سطحی رسیده که ازلحاظ زیرساختی و تعداد دانش‌آموختگان تحصیلات عالی به سطح بالایی رسیده است. افزایش میزان دانش‌آموختگان در بین زنان بیش از مردان بوده به‌طوری‌که طی 40 سال اخیر میزان دانش‌آموختگان زن بالغ‌بر 17 برابر شده درحالی‌که میزان دانش‌آموختگان مرد تقریباً 7 برابر شده است. معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در سال 1397 طی گزارشی اظهار کرد: امروزه با گزارش‌های مبسوطی که در چهل‌سالگی انقلاب به‌خصوص در حوزه زنان تهیه و به دولت تقدیم شده است، شاهد توسعه شاخص‌های سواد و کاهش تبعیض جنسیتی در حوزه سوادآموزی هستیم به‌گونه‌ای که اکنون سواد زنان روستایی و شهری تا بالای 95 درصد طی مسیر کرده و نرخ سه‌درصدی زنان از تحصیلات دانشگاهی به 27 درصد رسیده است.

 درخشندگی زنان ایرانی در ورزش 

افزایش تعداد رشته‌های بانوان از هفت به ۳۸ رشته، رشد نجومی تعداد مربیان زن از ۹ نفر به ۳۵ هزار نفر، رشد تعداد داوران ورزش زن با افزایش ۲ هزار برابری از هفت به ۱۶ هزار نفر و افزایش ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان با رشد ۳۰ برابری پس از انقلاب، از دیگر دستاوردهای حوزه زن و خانواده است.

همچنین پیش از انقلاب حضور زنان در مسابقات خارجی تنها ۶ مورد بود اما پس از انقلاب به ۱۲ هزار مورد رسید، کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان در سال ۱۳۵۷ نیز پنج مورد و طی ۴۰ سال پس از انقلاب ۱۶۰ مورد بوده است. نهاد ورزشی بانوان پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد و تعداد بسیار ناچیز ورزشکار حرفه‌ای زن به ۵۴۰ هزار نفر رسید.

رشد انتصاب مدیران زن

به گزارش معاون امور زنان ریاست جمهوری؛ میزان انتصاب مدیران زن طی دو سال اخیر با رشد ۳۶ درصدی همراه بوده است، بر اساس گزارش منتشرشده از سوی دفتر معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، میزان مدیران زن در سال ۹۶، ۹ هزار و ۴۴۴ نفر (۷ هزار و ۹۹۰ نفر از آن‌ها مدیر پایه، ۱۴۲۳ نفر مدیر میانی و ۳۱ نفر مدیر عالی) بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۱۱ هزار و ۴۵۴ نفر (۹۷۳۶ نفر از آن‌ها مدیر پایه، ۱۶۷۰ نفر مدیر میانی و ۴۸ نفر از آن‌ها مدیر عالی) و در سال ۹۸ به ۱۲ هزار و ۸۵۰ نفر (۱۰ هزار و ۸۵۹ مدیر پایه،‌ ۱۹۲۴ مدیر میانی و ۶۷ مدیر عالی) ارتقاء پیداکرده است.

آمارها از کجا استخراج می‌شوند؟

در نگاه آرمانی بدون شک همچنان قله‌های زیادی برای زنان ایرانی وجود دارد اما نمی‌توان وضعیت رو به رشد زنان ایرانی را نسبت به دوران قبل از انقلاب یا کشورهای کتمان کرد؛ اما چرا همواره مطالعات جهانی این رشد را انکار می‌کنند؟ یا حتی تلاش بر وارونه نمایی از وضعیت زنان ایرانی دارند؟

اولین و مهم‌ترین دلیل، نگاه سوگیرانه و سیاسی برخی مؤسسات مطالعاتی است که گاهی برای خوشایند حامیان مالی خود اقدام به شاخص سازی‌های معکوس از کشورهایی مثل ایران می‌کنند.

طبیعی است که با پذیرش چنین شاخص‏هایی، احساس حقارت و خودکم‌بینی و احساس دنباله‌روی کشورهای غربی که حائز بهترین رتبه‏ ها هستند، بر اندیشه تحلیل‏گران و مدافعان حقوق زنان حاکم می‌شود. این در حالی است که کشورهای دارای بهترین رتبه‌های جهانی خود با بحران‏های وحشتناکی روبه‌رو می‏باشند، موضوعی که امثال خانم سلحشور به آن بی‌توجه هستند.

دلیل دیگر نداشتن شاخص‌های بومی برای ترسیم وضعیت زنان ایرانی است، امروزه‏ شاخص‏های استاندارد جهانی که توسط نهادهای بین المللی ترویج و توصیه می‏شود ملاک ارزیابی وضعیت زنان است و نه‌تنها کم‏تر می‏توان نشانی از شاخص‏های بومی در تحلیل وضعیت زنان مشاهده نمود بلکه نیاز به تنظیم چنین شاخص‏هایی نیز چندان احساس نمی‏شود.

منتقدین که خود باید پاسخگو باشند!

سیاه نمایی برخی منتقدین از وضعیت زنان ایرانی و استناد به آمارهای مشکوک و سوءگیرانه خارجی در حالی است که خود آن‌ها باید نسبت به عملکردشان در مجلس در حوزه زنان و خانواده پاسخگو باشند.

سلحشوری و بسیاری دیگر از نمایندگان زن بارها اعتراف کرده‌اند که حواشی جای پرداختن به مسائل اصلی زنان را در مجلس دهم و کمیسیون زنان گرفته بود.

به اعتراف بسیاری از فعالان و متخصصان حوزه زنان متأسفانه در دوره پیشین مجلس موضوعاتی از جمله سلامت، امنیت، اشتغال و معیشت زنان که نیاز اصلی جامعه بانوان بود کم‌تر پرداخته شد اما درباره مسائل درجه چندم دیگر جنجال‌های زیادی ایجاد شد.

بنابراین بی‌راه نیست که هرچند وقت یک‌بار برخی افراد با اظهارات این‌چنینی تلاش کند که عملکرد خود را پنهان کنند، اما این رفتار غیرمسئولان جز فرصت دادن به بیگانگان برای هجمه علیه ایران نیست، البته که شاید برای امثال این‌گونه نمایندگان کتمان واقعیت و هجمه علیه کشورمان اهمیتی نداشته باشد!

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/118804

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی