پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 12 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت،با نزدیک شدن به زمان انتخابات حضور چهره‌های سیاسی در فضای مجازی و پلتفرم‌های جدید افزایش‌یافته است. در این میان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور شب دهم اردیبهشت در یکی از شبکه‌های صوت محور حضور یافت و اظهاراتی را مطرح کرد که با واکنش‌های تند بسیاری مواجه شده است.

جهانگیری به طرح اظهاراتی پرداخت که یک بخش بیشتر آن، دفاعیه‌ای از دولت و خودش و بخش دیگر حمله به مجلس و احمدی‌نژاد بود. او که یکی از نامزدهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری است با همین چشم‌انداز وارد گفتگو شده بود بنابراین حمله به رقبای خود در قالب مجلس اصولگرا و احمدی‌نژاد به‌عنوان رقبای انتخاباتی را در پیش‌گرفته ‌بود.

او صحبتش را با بیان آنچه اقدامات مفید دولت در عرصه توسعه اینترنت خواند، آغاز کرد و بعد ماندن خود در دولت را به «وفای به عهد» تعبیر کرد و از مسئولیتش برای حافظت از 24 میلیون رأی رئیس‌جمهور گفت.

او همچنین ارز ۴۲۰۰ را مصوبه جلسه سران سه قوه خواند و بیان کرد: اینکه آقایان بعداً در موردش اظهارنظر نکردند به خودشان برمی‌گردد.
وی همچنین از بازی مافیا وام گرفت تا به قول خودش به زبان جوانان سخن گفته باشد که اگر شهروندان کنار صندوق رأی جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند؛ او گفت: هیچ راهی جز رأی دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می‌کردیم.

اینجا بود که او بحث تحریم انتخابات را به انتخابات سال 1384 و ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد ربط داد که «اگر وارد انتخابات می‌شدیم در آن سال، افرادی نمی‌آمدند که…» هرچند او به مردم حق داد که مردم نسبت به اثرگذاری رأیشان تردید داشته باشند؛ چون مردم درهرحال ناراحت‌اند از شرایط زندگی‌شان.

تلاش برای دادن امید به بدنه ناامید اصلاح‌طلب
اما او در مقابل برای برگرداندن امید بدنه رأی خود، از وزیری سخن گفت که جلوی اختلال کلاب هاوس را گرفته است. او اضافه کرد: دولت و رئیس‌جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است. این در حالی بود که جهانگیری همچون دیگر افراد حاضر در کلاب‌هاوس با فیلترشکن به کلاب‌هاوس آمده بود.

یکی از نکات دیگر سخنان جهانگیری، تأکید بر اصلاح‌طلب نبودن حسن روحانی بود. او گفت: آقای روحانی هیچ‌وقت نگفتند که اصلاح‌طلب هستند و هیچ‌وقت هم نگفتند که دولت اصلاح‌طلب تشکیل دادند.

جهانگیری با جدا کردن روحانی از اصلاح‌طلبان، گویا درصدد بود تا نومیدی بدنه رأی اصلاح‌طلبان را پس‌ازاین همه مدت، پاسخی گفته باشد.
او در ادامه مهم‌ترین دستاورد دولت را نجات کشور از قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌ها و بعد هموار کردن مسیر توسعه اقتصادی نامید، آنچه کارنامه دولت در آن نتوانست نمره قبولی را کسب کند.

سپس وارد بخش دوم صحبتش شد و مجلس را هدف قرارداد که «مجلس حق ندارد لایحه را اعلام وصول نکند. این دولت حساسیت زیادی بر بازار سرمایه دارد. ممکن است اتفاقات اقتصادی موجب شاخص بورس شد اما دخالت زیادی از دیگران شد. من به دلیل جلسات متعددی که مجلس درباره بازار سرمایه داشت، جلساتم را تعطیل کردم. اگر بازار رشد داشت می‌گفتند کار ما بوده است، اگر سقوط می‌کرد، می‌گفتند کار دولت است.»

یا در جای دیگری با اشاره به احمدی‌نژاد بیان کرد: ایشان کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور بازنگردد. یا «درباره آن دولت هر وقت انسان حرف می‌زند، اعصاب انسان خرد می‌شود، الآن هم آمده است حرف‌های آن‌چنانی می‌زند و مردم هم‌فکر می‌کنند یک ناجی پیدا شده است.»

جهانگیری همچنین گفت که نظر شخصی‌اش برای نامزدی در انتخابات، منفی است اما هیچ‌وقت نگفته است که نامزد نمی‌شود و تابع جمع است و اگر این جمع به نظر قطعی درباره نامزدی او برسند، حتماً با بزرگان کشور مشورت خواهد کرد.

واکنش‌ها به اظهارات جهانگیری
کاربران شبکه‌های اجتماعی از همان ابتدا به ابراز واکنش‌های مختلفی درباره اظهارات جهانگیری پرداختند. عده‌ای سخنان او درباره اقدامات دولت در راستای توسعه اینترنت یا مقابله با فیلترینگ را به تمسخر گفتند و گفتند جهانگیری چطور دارد از اقدامات دولت برای مقابله با فیلترینگ سخن می‌گوید درحالی‌که خودش با فیلترشکن به کلاب هاوس آمده او از کدام مقاومت حرف می‌زند. عده دیگری نیز گفتند جهانگیری دارد باز هم از احمدی‌نژاد می‌گوید روشی که در انتخابات 92 جواب داد و حالا دیگر جواب نمی‌دهد.

پشت پرده بازی مافیای جهانگیری
عده‌ای هم با کنایه به استفاده جهانگیری از تعابیر بازی مافیا گفت چه جالب! این‌ها دیگر چه موجوداتی هستند؛ اما برخی نیز با همان زبان مافیا بازی جهانگیری نوشتند: «سردسته مافیا سال 96 شهروندها رو گول زد و گفت: «مردم یادتان هست کرد که کره نداشتید، پوشک نداشتید، روغن نداشتید…یادتان هست قیمت‌ها لحظه‌ای بال می‌رفت؟!» بعد که اعتمادشان رو جلب کرد، همه شهروندها رو به خاک سیاه نشوند!»
برخی همچون سعید آجرلو مدیرمسئول صبح نو نیز از این گفتند که جهانگیری نیامده بود بگوید دولت برای مردم چه کرده بلکه آمده تا بگوید چرا دولت کاری برای مردم نکرده است.

یکی از کاربران هم نوشت: «جهانگیری یه جا میگه در دولت هیچ کاره بودم و تمام تصمیمات رو واعظی می‌گرفت. چند دقیقه بعد میگه تمام وزرا گفتن اصلاً بدون تو نمی شه دولت رو اداره کرد. فقط جهانگیری می‌تونه همزمان هم بگه هیچ کاره هستم هم بگه تمام کارای دولت رو انجام میدم.»

کاربر دیگری نیز نوشت: «خلاصه حرفای جهانگیری در کلاب‌هاوس، مقصر کرونا: مردم، مقصر فساد داداشم: احمدی‌نژاد، مقصر وضع معیشت: همه غیر از دولت!»

چه کسانی از اظهارات جهانگیری ذوق‌زده شدند؟
اما بودند کسانی هم که اتفاقاً از اظهارات جهانگیری تعریف و تمجید هم کردند. چنانچه محمدعلی ابطحی در صفحه شخصی خود نوشت: چندساعتی پای سخنان #جهانگیری در کلاب‌هاوس بودم. واقعاً منصفانه، مؤدب، قاطع، صریح و پاسخگو ظاهر شد. جهانگیری افتخاری برای جریان اصلاح‌طلبی است خیلی دقت کردم گافی پیدا کنم و به خودش تذکر بدهم، نشد. خسته نباشید آقا اسحاق!

علی نظری، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم مسائل مطرح‌شده از سوی جهانگیری را تنها حول تقابل وی با قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تقلیل داد و نوشت: متلک جهانگیری درکلاب هاووس به قالیباف را می‌توان گل طلایی این جلسه نامید. رضوی مشاور قالیباف به جهانگیری گفت، ظریف در فایل صوتی، حاج قاسم را تخریب کرد! چرا شما که رفیقش بودی سکوت کردی؟ جهانگیری گفت، من از شهدا حتی برادران شهیدم خرج نمی‌کنم. عادت ندارم مثل بعضی‌ها از حاج قاسم سوءاستفاده کنم!

شیوه نخ نمای سیاه نمایی
بررسی واکنش‌ها به اظهارات جهانگیری نشان می‌دهد شیوه سیاه نمایی و مقصر نمایی‌هایی که در چند سال اخیر در انتخابات رواج پیداکرده دیگر نخ‌نما شده و جواب نمی‌دهد. جهانگیری در متن سخنانش که دفاعیه‌ای ضعیف از خود و دولت بود هرچند مدعی حافظت از 24 میلیون آرای مردمی شد و حتی به خاطر ماندنش در قدرت بر سر مردم منت گذاشت اما نگفت این چه حفاظتی بود که هیچ‌کدام از وعده‌های روحانی تحقق نیافت و تازه آقای رئیس‌جمهور خیلی که هنر کند به‌عنوان راهکار گرانی‌ها، گویا بی‌خبر از وضعیت بازار نشانی بازار گران‌قیمت آبزی‌ها را به مردم می‌دهد!

روزگاری بود که اصلاح‌طلبان خطاب به احمدی‌نژاد می‌گفتند او چون در عمل ناموفق است در پی ایجاد بحران است. حالا پس از گذشت هشت سال جاها عوض‌شده است. این بار این اصلاح‌طلبان هستند که به این چوب از سوی افکار عمومی رانده می‌شوند. شاید هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر درست گفته باشد که «حیات این غوغا زیست‌ها در غوغا سازی است. کسی که کار نمی‌کند راهی جز غوغا ندارد…» به‌خصوص حالا آن هم در آستانه انتخابات!

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/114318

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی