پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس به مناسبت دیدار مهم رهبر انقلاب با اعضای ناوگروه 360 بررسی میکند

به مناسبت دیدار مهم رهبر انقلاب با اعضای ناوگروه 360؛ نگاهی داشته باشیم به عواملی که باعث شد این عملیات تاریخی مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار بگیرد.

منتشر شده در 15 مرداد 1402
در سرویس

اعضای ناوگروه 360 صبح امروز با رهبر معظم انقلاب دیداری داشتند،دیداری که با توجه ویژه آیت الله خامنه ای روبه رو و موفقیت گردش دور کره زمین به عنوان یک افتخار بزرگ نامیده شد. در گزارش پیشرو نگاهی داشته باشیم به عواملی که باعث شد این عملیات تاریخی مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار بگیرد.

مقایسه نیروی دریایی ارتش در بازه های زمانی مختلف

نگاهی به وضعیت نیروی دریایی ارتش نه قبل انقلاب؛ بلکه در دهه 80 نکات قابل توجهی را به ما گوش زد می‌کند.

تا اواخر دهه 80 به بچه‌های نیروی دریایی ارتش می گفتند تا خلیج عدن با این ناوچه ها و… نمی توانید بروید! کمی قبل تر هم میگفتند اگر بیشتر از 80 مایلی (120 کیلومتری) بروید دیگه بر نمی گردید!

رسانه

دلیل تحول نیروی دریایی ارتش چیست؟

دلیل این تحول فقط یک کلمه از رهبر انقلاب؛ نیروی راهبردی! تا قبل از سخنرانی رهبر انقلاب در سال ۸۸ عملاً چیزی به اسم ناو گروه یا عملیات‌های بزرگ برون مرزی وجود نداشت اما با یک جمله رهبر انقلاب که فرمودند: “نیروی دریائی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است” تحولی شگفت در ارتش به وجود آورد و سرآغازی بر این عملیات بزرگ ۳۶۰ بود.

 

رسانه

 چندی پیش قرار بر این بود که روسیه برای ایران زیردریایی بسازد؛ آمدند و قطعات را آورند و به بهانه های مختلف نیمه کاره رها کردند و گفتند اگر می خواهید درستش کنیم قطعات را بفرستید روسیه تا سر هم کنیم و بفرستیم. این ادعا توسط مقامات ایرانی به نفع ایران سنجیده نشد؛ همین شد که قطعات زیر دریایی مدتی خاک خورد و کسی هم توانایی سرهم کردن آن را نداشت؛ تا اینکه رهبر انقلاب در بازدید از این زیر دریایی نیمه کاره فرمودند:‌ ” غیرت داشته باشید و درستش کنید! ” همین جمله کافی بود تا 6 سال بعد این زیر دریایی به آب انداخته شود! رهبر انقلاب، موثر ترین فرد در شکل گیری چیزی است که امروز به آن ” نیروی راهبری ارتش” می گوییم.

رسانه

در این سفر چه چیزی مارو توانمند کرد؟!
ناوشکن دنای کاملا ایرانی! واقعا یکی از نکات مهم این سفر دور دنیا این بود که توانستیم با یک ناوشکن تماماً ایرانی بدون اینکه مشکلی برایش پیش بیاید سخترین اقیانوس‌ها را طی کرده و موج هایی که بعضاٌ چند برابر ارتفاع این ناو شکن است را به سلامت رد کنیم! این ناوشکن آنقدر ایرانی است که برای تعمیر یک سنسور کوچک در لنگرگاه های مختلف به مشکل خوردیم چون قطعات خارجی به دستگاه های دیگر ایرانی ما نمی‌خورد!

و ناو مکران که ماموریت پشتیبانی را به بهترین نحو ممکن به سرانجام رساند!

رسانه

 ناگفته ها و ویژگی های سفر دور دنیا!
بهمون گفته بودن برید دیگه بر نمی گردید! 2 درجه بیشتر کج می شد غرق میشدیم! این ها اظهارات برخی از خدمه این ناوگروه است. تُناژ کشتی ها (وزن) عاملی تعیین کننده در مسافت هایی است که می تواند آن شناور طی کند؛ مثلا نفت کش ها وزنی تا 400 هزار تن دارند… اما ناوشکن دنای تماماً ایرانی ما 1500 تن وزن دارد؛ شبیه قایقی کوچک در میان موج های اقیانوس…
همین باعث شد بود ناخدا های کشتی های بزرگ بگویند :‌” برید دیگه بر نمی گردید… “

فیلم بالا لحظات نفس گیر از ناوشکن دنا در وسط اقیانوس آرام است که تا نزدیک ترین کیلومترها فاصله و در زیرش چندین کیلومتر آب قرار دارد و موج های اقیانوس آن را به این طرف و آن طرف می کشد.

عظمت سفر دور دنیای نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

تنگه ماژلان؛ خطرناک ترین مسیرآبی دنیا!

بعد از عبور از اقیانوس آرام؛ باید از تنگه ای عبور می کردند که به “قاتل نفت کش ها”معروف بود، چه برسد به شناور سبکی مثل ناوشکن دنا!
مسئله به همین جا ختم نمیشد، خطر برخورد به کوه یخی به علت نزدیک بودن به قطب جنوب در فضایی مِه آلود را هم به آن اضافه کنید.

ناو گروه ارتش

ناو گروه ارتش

 در جریان این سفر بزرگ دور کره زمین؛ بر روی اقیانوس آرام، یکی از سوپاپ های موتور ناوبندر مکران نیاز به تعمیر پیدا کرد، با اینکه کیلومترها از ساحل دور و روی موج های سهمگین اقیانوس آرام در حرکت بودند، موفق به جایگزینی سوپاپ شدند.

در این سفر همه احتمالات در نظر گرفته شده بود، قطعات و وسایل مورد نیاز را همراه داشتند! یک سوپاپ موتور ناوبندر مکران حداقل ۴ متر طول دارد و اگر مراحل تعمیر و جایگزینی به درستی انجام نمی شد امکان کشته و زخمی شدن ده ها نفر بود!

ناو گروه ارتش

ظرفیت فوق العاده ناوبندر مکران از زبان فرمانده ناو مکران: مکران قادر است با یک بار سوختگیری خود و یگان همراه را ۹ بار دور زمین بچرخاند!

دانشجویان نخبه دانشگاه های برتر کشور؛ در یک پژوهش علمی مشترک به بررسی و تحلیل اطلاعات ده ها سال از مقدار پایداری یک کشتی در اقصی نقاط اقیانوس آرام پرداختند و با طراحی یک برنامه کاملا #بومی و دقیق توانستند کمک بزرگی به انتخاب بهترین مسیر در پیمایش دور کره زمین کنند!

این برنامه با پیش‌بینی آب‌وهوای آب های پیش رو در سفر دور دنیا وظیفه خود را به بهترین شکل انجام داد، به طوری که ناوگروه ٣۶٠ با بیشترین پایداری این سفر را به پایان رساند!

 

 یکی از شاهکار های این برنامه در میان اقیانوس آرام نمایان شد که این ناوگروه با موفقیت توانست از میان دو توفان به سلامت عبور کنند.

ناو گروه ارتش

اهدافی اقتصادی تا فرهنگی!

هر جای دنیا کشتی های تجاری کمک بخواهند ما هستیم!

1-جمع آوری یک بانک اطلاعاتی بسیار قدرتمند در این ماموریت از طریق پایش کل مسیر

2- پایش و رصد تمامی تهدیدات متوجه ناو گروه از فاصله 500 کیلومتر

3- حضور در سواحل قاره آمریکای جنوبی علی رغم اینکه آمریکایی ها گفته بودند ایرانی ها توان عبور از اقیانوس اطلس و رسیده به سواحل قاره آمریکا را ندارند

 4-رکورد دریا نوردی مداوم 234 روز با پیمایش 65 هزار کیلومتر برای اولین بار در دنیا

 5-به چالش کشیدن هژمونی آمریکا با اعزام ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس و ارام

6-اسکورت کشتی های تجاری کشور های مختلف در طی ماموریت 8 ماهه خود

7-شکست سیاست های تحریمی با حضور ایران در برزیل. باوجود تلاش های گسترده آمریکا نتوانستند مانع از پهلو گیری ناوگروه ایران در حیات خلوت خود بشوند.
 

8-آمادگی 100 درصدی ناوگروه در برابر حملات احتمالی دشمنان و رصد شبانه روزی فعالیت های دشمن

9-حضور 360 نفر از همرزمان از 29 استان کشور که به معنی همدلی و همراهی همه اقوام کشور در به ثمر رسیدن این ماموریت بزرگ بود

10-بیش از 120 روز دریانوردی پیوسته از جاکارتا به سمت ریودوژانیرو

11-دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه در حال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کامل‌ترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.
 

12-سه طوفان سهمگین را طی کردیم که در یکی از آنها یکی از ناوشکن‌های کشورهای همسایه غرق شد

13- رزمایش مشترک ذوالفقار نیروی دریایی توسط ناو گروه دنا در اقیانوس آرام با تمرینات گرم سلاح‌ها و سامانه‌ها انجام شد

14-اولین بار در طول تاریخ با طراحی کاملاً ایرانی در اقیانوس آرام حاضر شدیم و از اقیانوس اطلس عبور کردیم.

15-برنامه ریزی ناو گروه به شکلی بود در هیچ بندری مجبور به پهلوگیری نباشد و هفت ماه به صورت مستمر ما در حال حرکت بوده است و تمام نیاز خدمه ناو گروه همراه آن ها بود به صورتی که هر روز نان داغ برای نفرات سرو می‌شد.

ناو گروه ارتش

انقلاب اسلامی دریا و دریانوردی در ایران را از تعطیلی در آورد و اعتماد به نفس این دریانوردی را به شما داد
 

 

 این اقدام شما توانست وجهه‌ی بین‌المللی ایران را بالا ببرد و ارتقا ببخشد.
ارزش سیاسی کار شما از ارزش نظامی‌اش کمتر نبود، اگر نگوییم بیشتر هم بود. نفس اینکه شما توانستید یک حرکت بزرگ اینچنینی را روی دریا انجام بدهید، این قدر نیرو ایران داشت، این قدر جوان، این قدر توانایی علمی، این قدر مهارت که توانست این کار بزرگ را انجام بدهد، این برای کشور وجهه‌ی بین‌المللی ایجاد کرد.
این دریانوردی ارزش و اهمیت انقلاب اسلامی ایران را برای خود ما، برای شما، برای هر کسی از ماجرای شما مطلع بشود روشن کرد. چرا؟ چون این دانایی، این توانایی، این اعتماد به نفس را انقلاب به ما داد. این همت را، این جسارت اقدام به یک چنین کار بزرگ را انقلاب به ما داد. قبل از انقلاب این خبرها نبود. در دوره‌ی ننگین پهلویها و قاجاریها ما با این همه ساحل دریایی، با این همه امکانات دریایی دریا را نمیشناختیم، بلد نبودیم. نیروی دریایی ما هم سرش به کارهای دیگری گرم بود. انقلاب دریا را از تعطیلی در آورد، دریانوردی را از فراموشی خارج کرد.

و در آخر، این ها تازه گوشه ای از روایات این حماسه بزرگی بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست رقم بزند و به قول رهبر انقلاب: ” داستان سفر 8 ماهه ناوگروه ۸۶ ارتش می تواند بن مایه کار خوب تلویزیونی و سینمایی شود. “

یکی از نکات قابل توجه درباره هشدار به آمریکایی هاست. امروز  رهبر انقلاب خطاب به ناوگروه ۸۶ گفتند: شما نشان دادید که دریای آزاد متعلق به همه است و اینکه میگویند ما اجازه نمیدهیم فلان کشتی‌ها از فلان تنگه‌ها عبور کنند غلط زیادی است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/1753

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی