پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به همت نخبگان کشور انجام شد؛

به تازگی یک شرکت دانش بنیان ایرانی با استفاده از به روزترین دانش دنیا موفق به تولید پهپادهای بال ثابت نقشه برداری شده است تا کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند.

منتشر شده در 23 مرداد 1401

به دست آوردن اطلاعات سه بعدی دقیق از سطح زمین، یکی از اساسی ترین نیازهای علم زمین شناسی است. برای تهیه این نقشه ها چند روش وجود دارد که یکی از این روش ها نقشه برداری هوایی با پهپاد می باشد. گسترش فناوری ربات های پرنده یا همان پهپاد تحولی در بعضی از صنایع از جمله نقشه برداری ایجاد کرده است و صاحبان کسب کارها سعی دارند با استفاده از این تکنولوژی هزینه ها را کاهش دهند و محیط کار ایمن تری را فراهم کنند.

در نقشه برداری هوایی با پهپاد با استفاده از پهپاد های مخصوص تصاویری از منطقه مورد نظر تهیه می‌شود که که این عکس ها باید دارای پوشش طولی و عرضی مناسب باشند که امکان استخراج ارتفاعات از روی عکس‌ها وجود داشته باشد. این عکس ها پس از طی مراحل مختلف و انجام محاسبات و پردازش‌های لازم، که کلیه این خدمات به صورت کاملا تخصصی انجام می شود تبدیل به نقشه می‌شوند. به تازگی یک شرکت دانش بنیان ایرانی با استفاده از به روزترین دانش دنیا موفق به تولید پهپادهای بال ثابت نقشه برداری شده است تا کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند.

محمد سعادتی مدیرعامل  شرکت دانش بنیان آوین صنعت پویشگران پاسارگاد که با نام تجاری آپهپاد فعالیت می‌کند در خصوص محصول فناورانه خود گفت: محصول تخصصی شرکت ما پهپاد بال ثابت نقشه برداری است که برای نقشه برداری های تخصصی در مساحت های بالا استفاده می شود.

وی در ادامه افزود: این پهپاد نمونه وارداتی دارد، اما ما با بومی سازی این فناوری و ایجاد یکسری تغییرات پهپادی تولید کردیم که با باتری مداومت پروازی زیادی داشته باشد و این یکی از مهمترین چالش ها برای نقشه برداران است. نمونه مشابه خارجی با باتری نهایتا حدود 1 ساعت تا یک 1/5 مداومت پروازی دارد اما پرنده ایرانی می تواند بیش از 2ساعت و بسته به شرایط حدود 3 ساعت مداومت پروازی داشته باشد. همچنین ویژگی های خاص دیگری دارد که در نمونه خارجی به آن توجه نشده است. از سوی دیگر قیمت تمام شده ما نصف نمونه های مشابه خارجی است.
 این پهپادها کاملا داخل کشور ساخته شده اند، بخشی از آن با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به نام ساندویچ پنل‌های کامپوزیتی ساخته شده و به طور کلی سازه این پرنده قابلیت های بسیار خوبی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی دارد.
سعادتی درخصوص کاربردهای این محصول دانش بنیان ایرانی توضیح داد:از کاربردهای این پهپادها می‌توان به طراحی و ساخت انواع پهپاد مولتی روتور و بال ثابت مخصوص پروژه های صنعتی و عمرانی،نقشه برداری هوایی و تهیه نقشه ارتو با دقت بالا،برداشت تصاویر هوایی و مستندسازی حریم و بستر رودخانه،تهیه نقشه های توپوگرافی و ابرنقاط از معادن روباز سطحی،بازرسی و پایش هوایی خطوط توزیع و انتقال برق،بازرسی هوایی و چکاپ دوره ای دودکشهای پالایشگاهی و نیروگاهی،بکارگیری پهپاد در تهیه و جمع آوری داده های سیستم اطلاعات مکانی ( GIS ) اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/39616

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی