پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معاون سابق بورس:

در ایران هنگامی که دولت‌ها قصد دارند امور را به دولت دیگر تحویل بدهند از تز «سرزمین سوخته» استفاده می‌کنند وعده ای عملا بورس را از کار انداخته‌اند تا دولت بعدی را با مشکل مواجه کنند.

منتشر شده در 28 تیر 1400
در سرویس

بهمن آرمان، اقتصاددان و معاون سابق بورس گفت: در زمان انتقال دولت از آقای روحانی به آقای رئیسی یک فرآیند در بورس آغاز شده است، به‌ رغم سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در بورس اعمال می‌شد و شرکت‌ها تلاش می‌کردند سود‌های به دست آمده را برای فعالیت‌های توسعه‌ای خودشان یا بازسازی ماشین‌آلات و ابزارها صرف کنند در شرایط کنونی به شکلی است که به‌ صورت نقدی پرداخت می‌کنند.آن چیزی که در دولت بعدی تحویل داده خواهد شد شرکت‌هایی هستند که از نظر توانایی مالی ضعیفند.

 

تبدیل شدن بورس به مرکز فساد

وی گفت: مسأله‌ای که امروز در بورس وجود دارد، پولشویی است. امروز شرکت‌هایی وجود دارند که به ازای هر سهام 100 تومانی، 1000 تومان سود داده‌اند. در این مدت شاهد مهاجرت برخی از مدیران شرکت‌های نفتی و پتروشیمی به خارج از کشور بوده‌ایم.بورس به یک مرکز بزرگ فساد مالی تبدیل شده است. این در حالی است که نظارت قابل‌ توجهی نیز روی بورس وجود ندارد.

 

توطئه برای از کار انداختن بازار سرمایه

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شرایطی که کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است و بورس و بازار سرمایه تنها ابزار برای این کار هستند عده‌ای عملأ بورس را از کار انداخته‌اند. این کار بیشتر به یک توطئه شبیه است تا دولت بعدی که روی کار می‌آید با مشکلات زیادی مواجه شود. جریان‌هایی در پشت پرده وجود دارند که تلاش می‌کنند بورس را توسط افرادی که دارای اطلاعات محرمانه هستند، مانند کازینو اداره کنند.

آرمان در مورد مدیریت اقتصادی در دولت رئیسی گفت: در دهه‌های گذشته اقتصاد کشور توسط ایدئولوژی مدیریت شده و به نظر می‌رسد این وضعیت در دولت رئیسی نیز وجود دارد. تجربه نشـان داده اقتصادهایی که از طریق ایدئولوژی اداره شده‌اند موفق نبوده‌اند.

وی با بیان این که بحران آب در خوزستان، مشکلات استان‌هایی مانند سیستان‌ و‌ بلوچستان و مشکلاتی مانند بیکاری و تورم ناشی از نگاه ایدئولوژیک در مدیریت اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بزرگترین اشتباهی که آقای رئیسی انجام داده‌اند این است که دلسوزان و نخبگان کشور و کسانی را که می‌توانند به بهبود وضعیت کشور کمک کنند، کنار گذاشته‌اند. هشدار جدی بنده به آقای رئیسی این است که از این تار عنکبوت تنیده‌ شده به دور ساختار اداره کشور، که خودی و غیر‌خودی را به عنوان مبنای کار قرار داده، دوری کنند.

وی افزود: هنگامی که وزیر بهداشت در سیستان‌ و‌ بلوچستان بیمارستانی را افتتاح می‌کند که تاکنون سه‌بار افتتاح شده است نمی‌داند در این استان با کمبود بیمارستان مواجه هستیم؟ این اتفاقات نشأت گرفته از مدیریتی است که مبتنی‌بر ایدئولوژی است.

 

دولت رئیسی چگونه می‌تواند بر بحران‌های اجتماعی فائق آید؟

آرمان در بخشی از سخنانش گفت: آنچه امروز در خوزستان در حال رخ‌دادن است به دلیل این نیست که در این استان سد ساخته شده؛ بلکه به دلیل سوء مدیریت بوده است. سازمان هواشناسی عنوان کرده در اواسط اسفند99 بارندگی خواهیم داشت و به همین دلیل سدها را خالی کرده‌اند. با این وجود بارندگی رخ نداده و سوء‌مدیریت در این زمینه مشهود است. امروز مردم خوزستان با کم‌آبی مواجه هستند و دلیلش این است که میلیاردها متر‌ مکعب آبی که باید پشت سدها ذخیره می‌شد، رها شده و بدون‌ استفاده به خلیج‌فارس ریخته شده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/101955

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی