پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 13 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت، گرچه لایحه ابتدایی دولت برای بودجه 1400، منابع درآمدی حاصل از مالیات را با نگاه حداقلی در نظر گرفته بود بااین‌حال با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و نیاز دولت به منبع درآمدی پایدار، حدود 25 هزار میلیارد تومان به میزان درآمدهای مالیاتی افزوده شد.

از سوی دیگر در ادامه بررسی اصلاحیه نیز، مجلس به حذف و اصلاح برخی معافیت‌های مالیاتی اقدام و پایه‌های مالیاتی جدیدی را به لایحه بودجه اضافه کرد. اقدامی که از یکسو موجب تأمین هزینه‌های برآورد شده دولت در سال 1400 خواهد بود و از سوی دیگر به شفافیت و عدالت اقتصادی و باز توزیع منابع به شکلی صحیح منجر خواهد شد.

بر همین اساس، مالیات بر کالاهای لوکس، صادرات مواد خام و نیمه‌خام، هنرمندان و مؤسسات آموزشی، درآمد بلاگرها و مالیات بر سیگار ازجمله تغییرات مهم مالیاتی است که مجلس این روزها به تصویب رسانده است.

اقدامات اصلاحی مجلس درباره مالیات باید ادامه داشته باشد
در همین باره، وحید عزیزی کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره اصلاح نظام مالیاتی و مهم‌ترین مسائل پیرامون آن، اظهار داشت: اقدامات مجلس درباره مالیات 1400 گام مثبتی است که در ادامه نیز باید دیگر اقدامات تکمیلی کارساز در دستور کار قرار بگیرد. تاریخ اصلاح مالیاتی کشورها بدین گونه نبوده که همه تغییرات به شکل ایدئال و همگی در یک‌زمان واحد انجام شده باشد، بلکه تغییرات به‌صورت تدریجی بوده است.

طرح‌های اقتصادی مهم، معطل طرح‌های سیاسی است
وحید عزیزی ادامه داد: علاوه بر آن، در حال حاضر ما در برخی حوزه‌هایی که دولت ورود نداشته اما مجلس نسبت به آن ورود کرده است، کماکان به کندی پیش می‌رویم زیرا به نظر می‌رسد اهمیت و اولویت برخی مسائل آن‌چنان برای نمایندگان مجلس مشخص نیست. به‌طور مثال، طرح مالیات بر عائدی سرمایه حدود سه ماه است که در کمیسیون مربوطه نهایی شده و در نوبت صحن قرار گرفته، اما به دلیل در دستور کار قرار گرفتن برخی طرح‌های سیاسی و انتخاباتی همچنان معطل‌مانده و مشخص نیست به خاطر فعل‌وانفعالات انتخاباتی در سال آینده فرصت رسیدگی به آن خواهد بود یا نه؛ بنابراین شاهدید به همین سادگی چنین طرحی که همگان با تصویب آن موافق‌اند و عزم بر اجرای آن است، چندین ماه مسکوت مانده است.

مالیات از فعالان مجازی را باید خیلی وقت پیش می‌گرفتیم
این کارشناس مالیاتی درباره اخذ مالیات از اینفلوئنسرها افزود: اینکه قرار است از اینفلوئنسرها مالیات دریافت شود، ایجاد پایه جدید مالیاتی نیست بلکه هر فردی طبق قانون باید با توجه به درآمدش مالیات بپردازد که همان مالیات بر درآمد است؛ اما مصوبه مجلس درباره مالیات‌ها و تصریح آن برگرفتن مالیات از اینفلوئنسرها، در راستای تأکید بیشتر بر اجرای قانونی است که سازمان امور مالیاتی نتوانسته آن را در بسیاری از حوزه‌ها و مشاغل پردرآمد اجرایی کند.

وی بیان کرد: گرچه مجلس در تصویب لایحه بودجه ناچار بود تنها فعالان مجازی را که دنبال کنندگان بسیار زیادی دارند مشمول درآمد مالیاتی کند، اما اصل بر این است بین چنین افرادی که از مسیر تبلیغات درآمدزایی می‌کنند با درآمدهای مشاغل تولیدی هیچ تفاوتی نباشد؛ بنابراین فعالان مجازی نیز باید بدون در نظر گرفتن تفاوت‌ها، مشمول مالیات شوند. این در حالی است که متأسفانه ذینفعان موجب کندی یا اخلال در اجرای اصلاح نظام مالیاتی می‌شوند و با توجه به اینکه حوزه معافیت مالیات‌ها به‌نوعی ذینفعان خاص خودش را دارد، بنابراین کمی سخت است که بتوان اقدامات را به‌خوبی و بدون مشکل پیش برد.

معافیت‌های مالیاتی که باید حذف شود
عزیزی معتقد است: مهم‌ترین معافیت مالیاتی موجود در کشور، مالیات سود سپرده‌های بانکی است و این بدین معناست کسانی که سود سپرده بانکی می‌گیرند، معاف از مالیات هستند. این در حالی است که در مقابل چنین وضعیتی، فعالیت‌های تولیدی مشمول مالیات هستند. گرچه این نگرانی وجود دارد افراد با حداقل درآمد نباید مشمول مالیات بر سود سپرده‌های بانکی شوند، بااین‌حال برای رفع مشکل می‌توان یک سقف مشخصی را برای سپرده‌های بانکی در نظر گرفت و سپرده‌های بالاتر از آن را مشمول مالیات دانست. مالیات بر سود سپرده‌های بانکی ازجمله حوزه‌های معاف از مالیات است و چون اجرایی نمی‌شود، ناچاریم این‌گونه سراغ تک‌تک اقشار جامعه برویم.

شفافیت درآمد با شفافیت تراکنش‌ها
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر تراکنش‌های بانکی شفاف شود، بسیاری از درآمدها آشکار می‌گردد و دیگر نیازی به تصویب قانون جدید نیست و می‌توان مالیات‌های قبلی را هم از طریق همین قوانین موجود وصول کرد. با اجرای این موضوع و بررسی تراکنش‌های بانکی، حتی می‌توان فرار مالیاتی پزشکان و دور زدن قانون توسط این افراد را مشخص کرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/121078

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی