پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سومین نوروز کرونایی در پیش است و این در حالی است که دو نوروز قبلی، شرایط برای رفتن به مسافرت، قدری سخت و البته محدود بود. اما، قرار است محدودیت ها در نوروز ۱۴۰۱، متفاوت باشد.

منتشر شده در 7 اسفند 1400
در سرویس

کم کم به روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم و مردم از حالا در تب و تاب نوروز قرار دارند. در این بین، مهم‌ترین سوال و دغدغه آن دسته از هموطنانی که از همین حالا بار سفر بسته‌اند، این است که آیا شرایط کرونایی کشور اجاره خواهد داد آنها فارغ از دغدغه‌های پاندمی و ترس از بیمار شدن، به مسافرت بروند و یا اینکه باید در خانه بمانند.

آنچه، سومین نوروز کرونایی را با نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متفاوت ساخته است، موضوع واکسیناسیون است. زیرا، در اولین نوروز کرونایی، خبری از واکسن و واکسیناسیون نبود و در دومین نوروز هم، تعداد کسانی که واکسن زده بودند، آنقدر اندک بود که نمی‌شد محدودیت‌ها را نادیده گرفت.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه مطالعات و مستندات نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مرگ‌های کرونایی مربوط به کسانی است که واکسن نزده‌اند، گفت: این افراد بیش از ۱۰ برابر کسانی که واکسن زده‌اند گرفتار عوارض کرونا و مرگ و میر می‌شوند.

وی افزود: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در نوروز ۱۴۰۱ شاهد محدودیت سال‌های گذشته نخواهیم بود و وضعیت بهتر است، اما تزریق واکسن ملاک اصلی در استفاده از امکانات سفرهای هوایی، زمینی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مراکز اقامتی است.

مستندات نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مرگ‌های کرونایی مربوط به کسانی است که واکسن نزده‌اند
وزیر بهداشت تاکید کرد: در سامانه ایران من تزریق سه دوز واکسن مسافران به دقت بررسی می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۹۱۳ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۲۱۶ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۳۳۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۶۳ دوز رسید.

اولویت دولت برای سفرهای نوروزی، واکسیناسیون است

بنابراین، شرایط کرونایی کشور در پیک ششم، متفاوت از پیک‌های قبلی است و از همین رو، اولویت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای سفرهای نوروزی، واکسیناسیون است.

در همین حال، سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، گفت: با توجه به مشاهدات اخیر به نظر می‌رسد به قله پیک اومیکرون رسیده‌ایم و به تدریج باید شاهد سیر نزولی مراجعات بیماران باشیم.

وی ادامه داد: اگر شرایط کرونایی کشور به همین روال پیش رود، تا پیش از شروع سال جدید پیک ششم را نیز پشت سر می‌گذاریم و امیدواریم سال نو را بدون کووید ۱۹ آغاز کنیم.

در همین حال، با کاهش آمار روزانه کرونا در کشور، رنگ بندی شهرها نیز دستخوش تغییر شد و تعداد شهرهای قرمز به ۱۸۴، شهرهای نارنجی به ۱۸۷، شهرهای زرد ۷۶ و یک شهرستان نیز آبی شد.

نکته قابل توجه اینکه شهر تهران نیز از شرایط قرمز کرونایی خارج شد و در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

به نظر می‌رسد نوروز ۱۴۰۱ برای کسانی که واکسن زده‌اند، با یک سورپرایز همراه خواهد شد و مثل دو نوروز قبلی نخواهد بود که درگیر پاندمی کرونا بودیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/69200

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی