پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفتگو با جهت پرس تشریح کرد

مختارپور درباره کتاب "خاتون و قوماندان" و تقریظ رهبری بر این کتاب گفت: مدافعان حرم فاطمیون با اینکه با مصائب مهاجرت درگیر بودند باز هم احساس تکلیف کردند و برای دفاع از حرم می‌رفتند.

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1402
در سرویس

عطیه فکری – رهبر معظم انقلاب اغلب هر سال برای کتاب‌های متعددی متن تقریظی می‌نویسند که بسیاری از آنها در حوزه فرهنگ و مقاومت هستند و این بار قرار است از تقریظ ایشان بر کتابی درباره یک فرمانده شهید افغانستانی رونمایی شود.

پیش از این توصیه به کتاب‌خوانی و تذکر نسبت به پایین بودن میزان مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه از نکاتی است که در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته بود. «اهمیت حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس»، «تحلیل شخصیت رزمندگان اسلام در دفاع مقدس»، «زمان، شرایط و آثار مطالعه کتب دفاع مقدس»، «ویژگی‌ها و نقاط قوت آثار منتشره دفاع مقدس»، «منبع عظیم و گنجینه ارزشمند دفاع مقدس و آثار مکتوب مربوط به آن» و «تحسین نویسندگان و راویان و تشکر و تقدیر از آنان» بخشی از مواردی به شمار می‌آیند که در متن تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر آثار مکتوب دفاع مقدس قابل توجه هستند.

1

کتاب «خاتون و قوماندان» تازه‌ترین محصول فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت به شمار می‌آید که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ نوشته‌اند. قرار است از این تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر که روایت زندگی «ام‌البنین حسینی» همسر شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون به شمار می‌آید، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در مشهد رونمایی شود.

زن محوری کتاب خاتون و قوماندان

آقای علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره کتاب “خاتون و قوماندان” به روایت‌گری همسر شهید علیرضا توسلی فرمانده برجسته و پرافتخار لشکر فاطمیون و اهمیت این کتاب در نگاه مقام معظم رهبری به خبرنگار جهت پرس گفت: کتاب “خاتون و قوندان” به طور ویژه درباره شخصیت شهید علیرضا توسلی یا همان ابوحامد پرداخته نشده است ولی چون این کتاب به روایتگری همسر شهید یعنی خانم ام البنین حسینی است به بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی شهید هم پرداخته شده و با مطالعه این کتاب شخصیت کلی ابوحامد به مخاطب القا می‌شود.

1

وی افزود: مدافعان حرم افغانستانی، پاکستانی و امثالهم از این جهت که دچار دردسرها و مصائب جنگ، بی‌خانمانی و مهاجرت هستند ولی باز هم نسبت به دفاع از حرم احساس تکلیف می‌کنند دارای حائز اهمیت است، مسئله بسیار مهم و جالبی که در این کتاب مطرح است اینکه همسر شهید توسلی روایت‌گری کتاب را بر عهده دارد و فداکاری حس و ایثاری که همسران شهدا در زندگی خصوصی ایفا می‌کنند را به خوبی به تصویر کشیده بودند. خوبی این سبک کتاب‌ها که با روایتگری همسران شهداست در همین نکته است که این زنان با چه قدرت و صلابتی بار مشکلات ناشی از این ماجرا را صرفا به دلیل اعتقاد قلبی و مذهبی که دارند به دوش می‌کشند و به هدف بالاتری فکر می‌کردند.

در ادامه مختارپور درباره دلیل تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب گفت: از نظر بنده فکر می‌کنم اول به دلیل مظلومیت افغانساتی‌های جنگ زده که هنوز هم با مشکلات مربوط به مهاجرت حتی در کشور خودمان مواجه هستند و دوم به دلیل مطرح شدن ویژگی‌های اخلاقی و روحی شهید در این کتاب از زبان همسرش و سوم به دلیل ارج نهادن به جایگاه بالای همسران شهدا و زنان فداکاری که مشکلات را به دوش می‌کشند تا همسرانشان به اهداف دیگری برسند بر این کتاب تقریظ نوشتند.

وی درباره فرصت‌هایی که این قبیل کتب در اختیار جامعه قرار می‌دهد گفت: چات و نشر و اهمیت به این کتاب‌ها تماما فرصت است زیرا فضای ذهنی مخاطب را با شرایط سخت جنگ، از خودگذشتگی مدافعان حرم و امنیت و ایثار خانواده‌هایشان آشنا می‌کند و هر چه به این موضوعات پرداخته شود باز هم کم است زیرا هر فردی یک زاویه نگاه جدیدی برای مخاطب باز می‌کند.

دکتر مختارپور درباره اقبال عمومی از کتاب “خاتون و قوماندان” گفت: ناشر کتاب بهتر می‌تواند درباره این اقبال عمومی پاسخ دهد اما کتاب‌هایی از این جنس که دریچه‌ای از دنیای ناشناخته‌ها را به روی مردم را باز می‌کند مورد توجه اکثریت قرار می‌گیرد و حس درک متقابل و همدردی را برای شخصیت‌های اصلی کتاب را به وجود می‌آورد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/7858

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی