پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدتی است که در فضای مجازی ویدیویی منتشر شده است که به دروغ تخلفات مالی که این مدت پرونده‌های معرفی شده‌اند را دو برابر قیمت اصلی به مردم توضیح می‌دهد اگر این دروغ در غرب اتفاق افتاده بود فرد با برخوردهای قانونی سختی مواجه می‌شد، کاش در ایران هم قانون‌های بازدارنده برای تخلفات این چنینی وجود داشت.

منتشر شده در 20 دی 1402

به گزارش جهت پرس؛ مدتی است این ویدیودر فضای مجازی وایرال شده است، ویدیویی از یک فرد بیسواد را ببینید؛ اینستاگرام علنا در حال ترور امنیت روانی مردم است و این دروغ‌ها اگر در آمریکا یا اروپا گفته شده بود کاری می‌کردند که این فرد از زندگی پشیمان شود.

برای روشن شدن صحت صحبت‌های این فرد به یکسری از نکات زیر توجه کنید:

۱۵ میلیارد یورو از اصل دروغ است؛

منبع این حرف خانم صحبت عجیب احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز که  اخیرا رد صلاحیت شده است! مجلس است که واردات را از صادرات کم کرده است و گفت است پول وی چه شده است! صرف جبران کسری بودجه، تامین بودجه‌ی عمرانی، غذای اساسی و سهم صندوق توسعه شد؛ حالا خانم با استناد به این صحبت میگوید ۱۵ میلیارد یورو گم شده است!

تخلف چای دبش ۳.۴ میلیارد دلار نبود؛

شرکت دبش با نصف این مبلغ به صورت قانونی تجهیزات وارد کرد؛ نصف دیگر این مبالغ را ۲۸۵۰۰ گرفت تا چای وارد کند اما نکرد؛ در واقع تخلف واقعی حدود یک چهارم این عدد است؛ که دادگاه با توجه به اموال قابل توجهی که این شرکت دارد به راحتی با جریمی معین پس خواهد گرفت.

۸ میلیون سکه (غارت ۶۰ تن طلا) برای این اواخر نیست؛ مربوط به سال های ۹۵ تا ۹۷ و دست گل دولت روحانیه؛ که شخص رئیسی پیگیری کرد و رئیس وقت بانک مرکزی متهم و زندانی شد.

فاجعه اینجاست که با فرض صحت تمام این اعداد، این خانم رقم همین فساد خیالی را هم یک میلیون و ۴۴۰ هزار برابر! بزرگ نمایی کرد: ۱۵ میلیارد یورو (۵۵ هزارتومنی) + ۳.۴ میلیارد دلار (۵۰ هزارتومنی) چای دبش + ۸ میلیون سکه (۳۰ میلیونی) میشه: ۱۲۳۵ همت اما این خانم گفت: ۱،۷۸۰،۰۰۰،۵۶۸ همت!

اینکه این حد از بزرگ نمایی فساد چه جریمه و حبس سنگینی در کشورهای دیگر دارد واقعا غیر قابل تصور است جالب است رقم بودجه را هم ۵۰۰ برابر کمتر گفت است! بودجه ۱۴۰۳ حدود ۲۴۶۰ همت است اما وی گفته است ۵ همت! در نتیجه رقم فساد خیالی را برابر با بودجه ۳۵۶ سال درآورد است، در صورتی که نصف بودجه‌ی یک سال می‌شود!

کاش با یک نظارت قانونی محکم بر فضای مجازی راه افرادی را که به این سادگی امنیت روانی جامعه را بهم می‌زنند گرفته شود. اگر احکام بازدارنده قوی برای تخلفات مجازی تصویب شود دیگر شاهد چنین گزارشات برخواسته از تخیل افراد در فضای مجازی نیستیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/154274

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی