پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند

طی درگیری بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه «ماککی» مرز مشترک ایران و افغانستان یکی از مرزبانان ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد که باعث واکنش‌های متعدد کاربران شد.

منتشر شده در 7 خرداد 1402

عطیه فکری – تنش مرزی میان این ایران و افغانستان که روی داده بود، به پایان رسید.  براساس پیگیری‌های خبرنگار سایت افغانستان، جلسه‌ای با حضور مسئولین مرزبانی ایران و افغانستان دقایقی پیش پایان یافت تا دلایل تنش بوجود آمده بررسی شود. همچنین آتش‌بس میان طرفین اعلام شده و درگیری‌ها پایان یافت.

تبادل آتش در منطقه ماککی شهرستان کنم ولایت نیمروز میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داده بود.

جزئیات ماجرای از زبان یک مقام نظامی

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران اظهار داشت: حدود ساعت 10 روز 6 خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کرده که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

وی تصریح کرد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه 1 تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است اما متأسفانه دوباره تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه‌دار شد.

در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم به مرزبانان ابلاغ و تأکید نمودند که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شد که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

سرهنگ مهدی کارگزار، معاون اجتماعی مرزبانی خراسان شمالی شامگاه شنبه گفت: این سرباز وظیفه اهل روستای گلی از توابع شهرستان بجنورد است که در حین حراست از مرزها به شهادت رسید.

لباس خونین سربازی که طالبان در مرز ایران و افغانستان به شهادت رساندند

 

اقدام مشکوک یک چهره طالبان

بعد از شهادت یکی از مرزبانان توسط نیروی طالبان، فیلمی از رجز خوانی یکی از نیروهای فاسد و مطرود طالبان منتشر شد که ادعا می‌کرد قصد حمله به ایران و فتح تهران را دارد که این قضیه بیشتر باعث به جوش آمدن خون مردم ایران و عصبانیت شدید آن‌ها شد.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به حمله طالبان

کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل همیشه و در جریان هر اتفاقی که برای کشور میافتد در دسته‌بندی و گروه‌های متفاوتی اظهار نظر کردند. نسبت به ماجرای حمله طالبان به مرز ایران نیز همینگونه واکنش نشان دادند. برخی از کاربران واکنش تند و هیجانی نسبت به طالبان داشتند و می‌گفتند باید چنان انتقامی گرفته شود که درس عبرتی برای سایر کشورهای هم مرز هم بشود تا فکر حمله به ایران به ذهنشان خطور نکند.

گروه دیگری از کاربران که تحت تاثیر احزاب سیاسی و تفکران آن‌ها هستند به ویژه اصلاح‌طلبان مدعی بودند که اگر دو سال پیش که طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفت و به پسر احمد شاه مسعود و طرفداران او غالب شدند، باید طالبان را سرکوب می‌کردیم، در صورتی که در همان زمان هم ایران برای پرهیز از یک جنگ بیهوده و اینکه بر اساس برخی شواهد و اسناد احمد مسعود خودش مهره‌ آمریکایی‌ها در منطقه بود، وارد جنگ با طالبان نشد.

گروهی دیگر از کاربران به ماجرای شهادت جوان کم سن و سال مرزبان که در درگیری به شهادت رسید اشاره کردند و گفتند که باید انتقام خون او را گرفت، برخی دیگر هم هیجان زده و حتی کمی فرصت‌طلبانه بحث سربازی اجباری را پیش کشیدند که چرا یک جوان بی‌تجربه و کم سن و سال باید در مرز و در درگیری با نیروهای مسلح و آموزش دیده شهید شود؟ در واقع معتقدند جای سرباز صفر در مرز نیست و باید از نیروهای آموزش دیده استفاده کرد.

دسته آخر از کاربران، افرادی هستند که نگاه تحلیلی‌تر و به دور از تعصب و جانبداری عمیق‌تر به ماجرا نگاه کرده‌اند و تحلیل خود را ارائه دادند، در ادامه برخی از آن‌ها را می‌خوانید…

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/6077

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی