پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مرزهای دروغ و وقاحت جابجا شد؛

تصور ما از دیکتاتوری همیشه به سمت یک حاکم مستبد و خودرای می‌رود؛ حاکمی که حرف خود را به یک ملت دیکته می‌کند اما اتفاقات اخیر ایران نشان می‌دهد که دیکتاتوری در خارج از حاکمیت یک کشور هم می‌تواند شکل بگیرد و همزمان همان دیکتاتوری، انگشت اتهام را به سمت حاکمیت نشانه برود.

منتشر شده در 29 آذر 1401
در سرویس

 شاید نام دروغ گوبلز به گوش شما خورده باشد. دروغ گوبلزی اصطلاح و تکنیکی است در علم رسانه. معروف است که نخستین‌بار آدولف هیتلر بود که از این تکنیک در دنیای سیاست به صورت هدفمند و هوشمند استفاده کرد.

آدولف هیتلر در کتاب نبرد من صراحتاً می‌گوید «در دروغ بزرگ همواره نیروی قابل باور بودن موجود است!». بعدها یوزف گوبلز که وزیر تبلیغات هیتلر بود این تئوری را با اشاره به سوابق پرشمار و ننگین انگلیسی‌ها، اینگونه بیان کرد که: «دروغ بزرگ یکی از روش‌های تبلیغاتی مورد استفادهٔ انگلستان است که دروغ بزرگی می‌گویند و در ضمن تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری می‌کنند.»

دورغ بزرگ، خیلی خیلی بزرگ
بیش از 13 سال از فتنه88 می‌گذرد. همان روزهایی که دروغ وقیحانه تقلب در انتخابات، دستاویز ماه‌ها اغتشاش و بی‌نظمی در ایران و نقطه دلگرمی دشمن برای تشدید تحریم‌های شدید اقتصادی شد.
طی خرداد 88 تجمعات چند‌ده‌هزار نفری در تهران تحت عنوان اعتراض به تقلب در حال برگزاری بود بی‌آنکه کسی سئوال کند این ادعا براساس کدام دلیل و مدرک رخ داده است. جالب‌تر اینکه ادعای وقوع تقلب در انتخابات، حتی چند هفته قبل از رای‌گیری مطرح شد، همان‌گونه که ادعای پیروزی میرحسین موسوی در انتخابات، پیش از شمارش آرا و در حضور رسانه‌ها بیان شد.
در ادامه اغتشاشات و با آغاز مرداد ماه 88 بود که ادعای وقوع تجاوز به چند زندانی در کهریزک سبب شد تا بعضی بازخوردهای منفی در کشور و در میان مردم خصوصاً رای‌دهندگان به میرحسین موسوی، به وجود بیاید.
این دروغ بزرگ با چنان شدتی توسط صدای آمریکا، بی‌بی‌سی و حتی عناصر معلوم‌الحالی همچون کروبی تکرار شد که مجلس شورای اسلامی از این کاندیدای شکست‌خورده دعوت کرد تا ضمن حضور در محل خانه ملت، مدارک و مستندات خود را ارائه دهد. در همان موقع بود که مهدی کروبی خطاب به نمایندگان مجلس مطالبی با این مضمون اعلام کرد: «من فقط یک خبر شنیده‌ام، مدارک اثبات را خودتان پیدا کنید.»
سالها بعد اما علی جوانمردی عنصر رسانه‌ای تجزیه‌طلب‌ها با صراحت اعلام کرد: خبرسازی تجاوز به مریم صبری و ابراهیم شریفی در سال 88 کار من بود!

13 سال گذشت، باز هم دروغ
طی اغتشاشات اخیر بارها ادعای وقوع تجاوز در زندان‌های ایران و قربانی شدن اغتشاشگران بازداشتی، از سوی رسانه‌ها و عناصر بیگانه مطرح شد.

یکی از نخستین موارد ادعای تجاوز مربوط به یک دختر با نام آرمیتا عباسی بود. بعدها اما مشخص شد آرمیتا عباسی در مشاوره با متخصص پزشکی قانونی شاغل در بیمارستان به سابقه قبلی خود در ابتلا به هموروئید اشاره کرده است و هیچ‌گونه آثار ضرب و جرح در بدن وی وجود نداشته است و از مشکل آزار از هرنوعی شکایت نداشته است. 

ادامه دروغ تا آخرین لحظه
شاید اگر گوبلز می‌دانست تکنیک تدوین شده توسط او برای موارد شنیع و غیراخلاقی استفاده خواهد شد، هرگز اجازه نمی‌داد نامش در رابطه با تکنیک دروغ بزرگ استفاده شود.
در هر صورت طی هفته‌ها و روزهای اخیر ادعاهای متعددی درباره وقوع تجاوز در زندان‌ها مطرح شده است که فقط و فقط در حد ادعا باقی مانده است. برخی افراد هم که ادعا شده به آنها تجاوز صورت گرفته است، اصولاً یا وجود خارجی ندارند یا در بازداشتگاه نبوده‌اند.

 

01

عده‌ای دیگر از مدعیان نیز پس از مطرح شدن ادعای تجاوز در رسانه‌های معاند همچون سعودی‌اینترنشنال، صدای آمریکا و بی‌بی‌سی و در نتیجه ایراد اتهام به دستگاه قضائی و امنیتی کشور، نه تنها حاضر به حضور در پزشکی قانونی نشده‌اند بلکه به طرز معناداری به نفع رسانه‌های ضدانقلاب، سکوت کرده‌اند تا دروغگویی‌شان فاش نشود.

در ادامه اما مقامات قضایی با ورود به این عرصه تبیین، ضمن تاکید بر جدا بودن محل بازداشت زندانیان زن از زندانیان مرد، با انتشار یک مستند کوتاه، پوچ بودن این ادعاها را اثبات کردند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/22007

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی