پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 25 فروردین 1400
در سرویس

فؤاد ایزدی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره مذاکره با آمریکا و لزوم عبرت گرفتن دولتمردان از تجربه برجام و حواشی آن، اظهار داشت: قاعدتاً تجربه برجام عبرت‌هایی را برای مقامات دولتی ایجاد می‌کند زیرا مسئولان وزارت خارجه خودشان درگیر مذاکرات بودند و دیپلمات‌های ما اکنون باید توانمندی مضاعفی را داشته باشند. طبق ضرب‌المثل معروف «انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود»، قاعدتاً تجربه گزیده شدن برای دفعه اول باید موجب شود تا بار دیگر چنین مشکلی بروز نکند. البته روند منطقی بدین گونه است اما در عمل ممکن است دغدغه‌های انتخاباتی در ادامه مسیر دولت تأثیرگذار باشد.

آمریکا می‌خواهد از فشار انتخابات ایران بهره‌برداری کند
فؤاد ایزدی تصریح کرد: شاید اگر ما هم مدت هشت سال مدام بر یک موضوع اصرار و تمرکز می‌کردیم، دوست داشتیم آن موضوع به نتیجه مشخص و مثبتی برسد بنابراین تلاش دولت برای اینکه برجام را از وضعیت اسفبار فعلی بیرون بیاورد تا حدودی قابل‌قبول است؛ اما طرف مقابل نسبت به این حساسیت دولت آگاه است و تمایل دارد از فشار انتخاباتی که در داخل کشور مشاهده می‌شود نهایت بهره را برای گرفتن امتیازات از ایران ببرد. به‌هرحال آمریکا علاقه‌مند است در انتخابات تأثیرگذار باشد و رئیس‌جمهوری روی کار بیاید که ارتباطات بیشتری با آن‌ها داشته باشند. به همین خاطر، در این مسیر حتی اهرم‌هایی هم دارند که آن‌ها را در دستیابی به اهدافشان کمک می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا علاقه‌مند مذاکرات درازمدت با ایران است، اما طرف ایرانی قاعدتاً باید درس‌هایی خود را از برجام گرفته باشد. بحث اینجاست که نباید عجله کرد و حالت ذوق‌زدگی داشت، زیرا طبیعی است زمانی که درباره بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن ذوق‌زدگی داشته باشیم کالایی که در دست طرف مقابل است قیمتش بالاتر می‌رود. ازآنجایی‌که برجام کالایی در دست طرف مقابل است و اظهارات هرروزه مسئولان درباره علت مسائل و مشکلات کشور مرتبط با برجام است، بنابراین این موضوع به‌نوعی جایگاه کشور را پایین می‌آورد.

غفلت از نقش کنگره در سیاست خارجی آمریکا
وی همچنین گفت: علاوه بر آن، ما باید به نقش کنگره در سیاست خارجی آمریکا و مذاکرات احتمالی کشورمان با این کشور درباره برجام توجه داشته باشیم. موضوعی که در مذاکرات قبلی فراموش و نتیجه عدم توجه به قدرت کنگره در سیاست خارجی آمریکا این شد که کنگره مصوبه بازبینی در توافق هسته‌ای امریکا با ایران را در سال 2015 تصویب کرد و ترامپ عملاً بر اساس این قانون توانست از برجام شود. بدین‌صورت، خروج ترامپ از برجام توسط قانونی صورت گرفت که اوباما امضا کرده و در کنگره نیز تنظیم شده بود.

ایزدی معتقد است: مشکل این است که به‌هرحال نقش مجلس ایران در تحولات و تصمیمات سیاست خارجی چندان برجسته نیست. البته علت این موضوع هم به خود مجلس برمی‌گردد که یا نخواسته نقش‌آفرینی باشد یا نتوانسته از جایگاه خودش در مسائل سیاست خارجی نیز بهره ببرد. این در حالی است که کنگره آمریکا در حوزه سیاست خارجی این کشور هم نقش‌آفرینی می‌کند و هم نفوذ دارد، بنابراین کاملاً با هرگونه انعطاف نسبت به ایران مخالف است.

با بایدن هم توافق کنیم، سنای آمریکا دشمنی می‌کند
وی بیان کرد: در چنین شرایطی، حتی اگر دولت بایدن بخواهد به سمت برداشته شدن جدی تحریم‌ها برود، قطعاً در سنا دشمنان ایران قوانینی را به رأی می‌گذارند که ممکن است رأی بیاورد و کار برای بایدن سخت‌تر شود. این اشتباهی بود که مقامات مذاکره‌کننده ایرانی در برجام انجام دادند و تصور می‌کردند با توافق با قوه مجریه امریکا به‌نوعی کار تمام‌شده است، درحالی‌که این‌گونه نبود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/116562

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی