پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا؛

در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا همه شاخص ها و حال و هوای آمریکا به نفع جمهوریخواهان شده است.

منتشر شده در 14 آبان 1401
در سرویس

علیرضا بازارگان، استاد دانشگاه نوشت: انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا شروع شده است و در هشتم نوامبر به اتمام خواهد رسید. با توجه به پیشبینی‌های صحیح ادوار گذشته، دوستان درخواست کرده‌اند که در این دوره نیز پیشبینی‌ام را اعلام کنم.

در این سال انتخاباتی، صندلی‌های مجلس نمایندگان (مجلس سفلا) و همچنین حدود یک سوم از صندلی‌های مجلم سنا (مجلس اعلا) به رقابت گذاشته شده‌است. مجلس سفلا یا همان house وظیفه‌هایی مانند تعیین بودجه و شروع فرایند قانون‌گذاری و یا استیضاح را دارد، در حالی که مجلس اعلا یا همان senate وظیفه‌هایی مانند تایید یا رد معاهده‌ها و تایید یا رد وزرا و دیگر مسئولین را دارد. 

در حال حاضر حزب دموکرات (هم‌حزبی‌های بایدن) اوضاع خرابی دارند. اقتصاد و تورم آمریکا در وضعیت بدی است، و مردم این مشکلات را تا حدود زیادی تقصیر رئیس جمهور می‌دانند. مسائلی مانند کهولت سن بایدن، گرانی سوخت و مواد غذایی، و جنگ اوکراین همگی مردم را نگران و متقاضی تغییر کرده است.

با توجه به مسائل فوق، به عقیده بنده این دوره شاهد پدیده‌ای به نام “موج قرمز” خواهیم بود. تقریبا قطعی است که مجلس سفلا به دست جمهوری‌خواه‌ها (هم‌حزبی‌های ترامپ) خواهد افتاد که عملا سیاست‌گذاری بایدن در دو سال آینده را قفل می‌کند. وضعیت مجلس سنا حدود ۵۰/۵۰ است، ولی بدون house که مسئولیت تعیین بودجه و شروع فرایندهای قانون‌گذاری را دارد، دست بایدن تا حدود زیادی بسته خواهد بود. این یعنی دو سال کارشکنی بیشتر علیه بایدن، و مقدمه چینی جمهوری‌خواه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴.

از منظر یک ایرانی که در این وطن زندگی می‌کند، این موضوع برایم مهم است، چراکه احتمال گشایش و رسیدن به توافق با دموکرات‌ها برای ما بیشتر از جمهوری‌خواه‌ها به نظر می‌رسد. دموکرات‌ها به اصطلاح با پنبه سر می‌برند، و وقتی آن‌ها سر کار هستند تهدیدهای عریان علیه ما کمتر است.

از طرفی، یک پدیده به شدت ناراحت کننده این است که با توجه به اتفاقات اخیر، تعداد زیادی از ایرانی‌ها در آمریکا با تمام وجود به حمایت از جمهوری‌ خواهان می‌پردازند! از ترس اینکه مبادا جمهوری اسلامی با دموکرات‌ها به آرامش یا توافقی برسد، به منظور براندازی و سرنگونی نظام، آنها ترجیح می‌دهند دار و دسته ترامپ سر کار بیایند، حتی اگر نتیجه‌اش این باشد که مردم ایران در فشار و تنگنا و تحریم و بدبختی و حتی حمله نظامی قرار گیرند.

چند روز پیش با یکی از دوستان که در زمان دانشجویی در دانشگاه شریف همکلاسی بودیم صحبت می‌کردم. ایشان سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند و شهروند آنجا شده است. می‌گفت من همه تلاشم را می‌کنم که جمهوری‌خواه‌ها سر کار بیایند که فشار حداکثری اعمال کنند و یک گوشمالی شدید به ایران بدهند! قبلا این نوع استدلال منحصر به منافقین و تروریست‌ها بود، ولی به لطف وقایع اخیر، دارد میان افرادی که به ظاهر عاقل و تحصیل‌کرده هستند نیز فراگیر می‌شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/27401

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی