پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش ویژه جهت‌پرس بخوانید؛

کابینه جدید نتانیاهو یکی از عجیب‌ترین و درعین‌حال سرنوشت‌سازترین دولت‌های اسرائیل است و شاید یک فرصت مناسب برای ایران، هرچند هنوز برای قضاوت خیلی زود است.

منتشر شده در 13 دی 1401
در سرویس

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود که برای ششمین بار نخست‌وزیر شد چند روز قبل رأی اعتماد کابینه خودش را از پارلمان رژیم صهیونیستی گرفت. کابینه‌ای که احتمالاً بیش‌ازپیش به تنش‌ها در قدس اشغالی و فلسطین دامن زده و حتی نتواند مطابق با انتظار بحران‌های سیاسی و هویتی اشغالگران صهیونیست را رفع کند. جدا از رادیکال و خاص بودن نتانیاهو ویژگی بسیار مهم کابینه نتانیاهو انتخاب کامل افراد از افراد احزاب دست راستی و تندروی مذهبی است؛ افرادی با عقاید بسیار عجیب و افراطی.
در ادامه برخی از چهره‌های مهم این کابینه را بررسی می‌کنیم.

 

1- بشلایل اسموتریش، وزیر دارایی از حزب صهیونیسم مذهبی
وی سال ٢٠٠۵ در تظاهرات علیه خروج نیروهای اسرائیلی از و پایان اشغال در غزه برای سه هفته دست‌گیر شده است. هم‌چنین وی ‌بنیان‌گذار یک سازمان غیردولتی است که تلاش می‌کند جلوی ساخت‌وساز و مالکیت غیریهودیان را در اسرائیل از طرق قانونی در دادگاه‌ها بگیرد.
یکی از نکات قابل‌توجه در انتصاب این فرد منفور بودنش به‌واسطه نوع رابطه‌اش با یهودیان خارج از اسرائیل است. به‌طور نمونه سال ٢٠٢٢ وقتی می‌خواست سفری رسمی به انگلستان داشته باشد، یهودیان انگلستان به این سفر اعتراض کردند. همین موضوع باعث شد تا نتانیاهو در سال ٢٠١٩ از انتصاب‌ وی به سمت وزیر یهودیان خارج از اسرائیل اجتناب کند.
اما اکنون با کنترل وزارت دارایی و بعد هم انتقال به وزارت کشور احتمالاً اسرائیل رابطه‌اش با بخشی از یهودیان خارج اسرائیل از دست بدهد.
بشلایل اسموتریش معتقد است که باید جلوی سکونت اعراب در تمام سرزمین فلسطین گرفته شود و حتی در کنست اسرائیل خطاب به نمایندگان عرب فریاد زد که شما محصول اشتباه بن‌گوریون هستید که کار را تمام نکرد و شما را بیرون نریخت.
او به شدت با همجنس‌بازی مخالف و طرفدار سرسخت خانواده به شکل سنتی است. حال این‌که قرار است چگونه با امیر اوحانا به‌عنوان اولین مسئول همجنس‌باز در کابینه رژیم اشغالگر صهیونیست کنار بیاید خدا می‌داند!
بشلایل اسموتریش همچنین اعتقاد دارد که بخش زایمان زنان اسرائیلی و زنان عرب باید از هم جدا شوند چون دوست ندارد همسرش کنار زنی زایمان کند که که فرزند تازه متولدشده آن زن ٢٠ سال دیگر قرار است فرزند این یهودی را بکشد! این عقیده آن‌قدر افراطی بود که حتی صدای اسحاق هرتزوگ و نفتالی بنت را هم درآورد و نسبت به آن اعتراض کردند.
او همچنین طرفدار تیراندازی به‌قصد کشت در مواجهه با فلسطینیانی هست که سنگ پرتاب می‌کنند حتی اگر کودک باشند مثلاً در مورد عهد التمیمی گفته بود که: «حداقل باید یک گلوله به زانوش شلیک می‌کردند.»

بشلایل اسموتریش، وزیر دارایی

 

2- الی کوهن وزیر خارجه از حزب لیکود
الی کوهن در حالی وزیر خارجه کابینه نتانیاهو شده است که بعد از دو سال جایش را با اسرائیل کاتز (وزیر فعلی انرژی) تعویض خواهد کرد. این تعویض بعد از دو سال بخشی از توافقات درون ائتلافی احزاب پیروز انتخابات است؛ که اسموتریش (وزیر فعلی دارایی) هم بعد از دو سال به وزارت کشور خواهد رفت.
پست وزارت خارجه ازآن‌جهت اهمیت دارد که ران درمر (سفیر سابق اسرائیل در آمریکا) خیلی تمایل داشت که به این جایگاه برسد اما لابی‌های قدرتمندی جلویش را گرفتند چون معتقد بود که این انتصاب نوعی عقب‌نشینی و سیگنال همکاری به دولت بایدن خواهد بود. برای همین درمر فعلاً مسئول امور استراتژیک دفتر نخست‌وزیری شده است.
هرچند کوهن سابقه‌ خاصی ندارد اما سابقه‌ی وزارت‌های قبلی در دولت‌های نتانیاهو رو داشته است و با توجه به این‌که وزارت خارجه‌ اسرائیل در این کشور اهمیت زیادی دارد این انتصاب نشان می‌دهد که نتانیاهو قصد دارد مسیر سیاست خارجی را از هرگونه دخالت بیرونی غیر از خودش مصون نگه دارد.
البته طبق اخبار غیررسمی وقتی نتانیاهو هفته‌ گذشته به کاتز پیشنهاد داده است تا بعد از کوهن وزیر خارجه بشود، وی با عصبانیت از دفتر نتانیاهو بیرون زده ولی ظاهراً طی روزهای اخیر بالاخره راضی شده است تا اول وزیر انرژی باشد و بعد جایش را با کوهن عوض کند.

الی کوهن وزیر خارجه

 

3- یوآو گالانت وزیر دفاع از حزب لیکود
او یک چهره‌ کاملاً نظامی است. گالانت یکی از فرماندهان موفق در آدم‌کشی در ارتش اسرائیل است. معروف‌ترین عملیات وی «ریختن سرب» است که فلسطینی‌ها به‌عنوان عملیات فرقان در سال ٢٠٠٨ از آن یاد می‌کنند و ما در ایران به‌عنوان جنگ ٢٢ روزه می‌شناسیم‌.
در این جنگ گالانت بعد از ناکامی در پیش‌روی زمینی دستور بمباران هوایی گسترده داد که منجر به شهادت حدود ١٢٠٠ نفر از جمله حدود ۴٠٠ الی ۵٠٠ مأمور پلیس و آتش‌نشانی شد.
نکته مهم دیگر این است که اولین حمله‌ خارجی اسرائیل به کاروان اسلحه به مقصد غزه در این جنگ و در سودان انجام گرفت، کاروانی که گفته می‌شد از سوی ایران اعزام‌شده است.
یوآو گالانت یک صهیونیست به شدت تندرو با سوابق کاملاً نظامی است که البته بین سیاست‌مداران دشمن هم کم ندارد و یک بار این دشمنی به قیمت از دست دادن ریاست ارتش اسرائیل برای او تمام شد.
از جمله رفتار و عقاید افراطی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
 وقتی وزیر آموزش بود دستور داد تا هرکس که هرگونه مخالفتی با نظام اسرائیل به شکل فعلی دارد، حق ورود به سیستم آموزشی رو ندارد! حتی جایزه‌ ریاضی اسرائیل را به یک یهودی آلمانی نداد چون این فرد می‌گفت اقدامات غیر خصمانه علیه اسرائیل را ضد یهودی قلمداد نکنید.

یوآو گالانت وزیر دفاع

4- ایتشاک گولدنوف وزیر مسکن از حزب یهودیت
حزب یهودیت تورات متحده یک حزب یهودی فوق مذهبی (حریدی) به شمار می‌رود و ایتشاک گولدنوف به عنوان عضو این حزب وزیر مسکن شده است.
ابتدا قرار بود او به‌عنوان اولین عضو حریدی کابینه‌ امنیتی انتخاب شود اما خودش به دلیل اعتراضات گسترده منصرف شد. با توجه به عزم جزم اعضای این دولت برای گسترش شهرک‌سازی‌ها، واگذاری این وزارت به یک یهودی حریدی می‌تواند جالب‌توجه باشد.
ضمن این‌که حریدی‌ها طرفدار تفکیک جنسیتی و دیوار کشیدن در خیابان و محیط‌های عمومی هستند.

ایتشاک گولدنوف وزیر مسکن

5- آریه دِری وزیر کشور از حزب شاس
او که فعلاً وزیر کشور است، در چرخش مدیریتی وزیر بهداشت هم خواهد شد.
دِری سابقه وزارت کشور رو داشته است و از سیاست‌مداران کهنه‌کار اسرائیل به شمار میاید. او یک‌بار به جرم دریافت رشوه به زندان رفت و از مسئولیت‌های دولتی محروم شد اما دوباره به عرصه‌ سیاست برگشته است.
حتی اوایل امسال میلادی هم به دلیل جرائم اقتصادی به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.
آریه دِری روابط خوبی با سیستم قضایی اسرائیل دارد و همین روابط خوب هم باعث شد تا علیرغم اصرار پلیس به جرائم متعدد اقتصادی نهایتاً اغلب جرائمش نادیده گرفته بشود و حالا هم که به دولت نتانیاهو برگشته است.

 آریه دِری وزیر کشور

6- ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از حزب قدرت یهودیت
از ایتامار بن‌گویر به‌عنوان تاج‌بخش نتانیاهو در این دوره از انتخابات یاد می‌شود، چون برای نخست‌وزیری هم مطرح بود! بن‌گویر از حزب قدرت یهودیت متصدی وزارت امنیت داخلی شده و یک صهیونیست متعصب تندروی عرب‌ستیز شدیداً نژادپرست است. به طور نمونه تا سال ٢٠٢٠ در اتاقش عکس باروخ گلداشتاین رو آویزان کرده بود.
باروخ گلداشتاین یک صهیونیست افراطی بود که سال ١٩٩۴ در روز عید پوریم یهودی در مسجد ابراهیمی مردم رو به رگبار بست و منجر به شهادت ٢٩ نفر شد!
البته خود بن‌گویر هم افتخارات جنایی کم ندارد، وقتی یکی از اعضای حماس به دلیل اعتصاب غذای سه‌ماهه به یک بیمارستان اسرائیلی منتقل‌شده بود بن‌گویر شخصاً به بیمارستان رفت و با سیاست‌مداری که ترتیب انتقال این عضو حماس را داده بود، به‌طور فیزیکی درگیری شد.
همچنین در درگیری‌های محله‌ شیخ‌جراح حضور فعال داشته و حتی گاهی اسلحه می‌کشیده و به پلیس تشر می‌زد که چرا فلسطینی‌ها را با تیر نمی‌زنید! همه را به رگبار ببندید!
او در این درگیری‌ها شعار معروفی «ما این‌جا صاحب‌خانه‌ایم» را داشته است. نفس وجود چنین آدمی در کابینه‌ اسرائیل منجر به فشارهای زیادی از طرف یهودیان خارج از اسرائیل به اسرائیل شده است. حتی آمریکا هم غیرمستقیم پیام داده است که همکاری با چنین دولتمردانی سخت است.

 ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل

 

7- اسرائیل کاتز وزیر انرژی از حزب لیکود
او یک سیاست‌مدار کهنه‌کار از حزب لیکود است که چند بار پلیس علیه‌اش اعلام جرم کرده اما سیستم قضایی اسرائیل پس از تحویل مدارک از پیگیری آن خودداری کرده است. وی آدم با نفوذی است و پس از زمانی قرار است که وزیر خارجه هم بشود.
با توجه به سابقه‌اش در درگیری با دو کشور اروپایی (بلژیک و لهستان) و درگیری لفظی‌اش با ترکیه، حضور وی در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می‌تواند تماشایی باشد!

اسرائیل کاتز وزیر انرژی

8- یاریو لوین وزیر دادگستری از حزب لیکود
ترکیب یاریو لوین در وزارت دادگستری و شلومو کاری در وزارت ارتباطات (هر دو از لیکود) هم خیلی جالب است. لوین در وزارت دادگستری مسئول کاهش قدرت سیستم قضایی و افزایش اختیار دولت و پارلمان خواهد بود و شلومو کاری هم کسی است که چند وقت قبل مواضع سفت‌وسخت و تهدیدآمیزی علیه یکی از قضات دادگاه عالی اسرائیل گرفته بود. این تهدیدات واکنش‌های منفی زیادی از طرف باقی نیروهای سیاسی داشت.

 یاریو لوین وزیر دادگستری

9- آوی دیچتر وزیر کشاورزی
آوی دیچتر وزیر کشاورزی کابینه نتانیاهو قبلاً رئیس سازمان امنیت اسرائیل (شین‌بت) بوده است. وی نقش بسیار محوری هم در تغییر ساختار شین‌بت داشته است و مأموریت‌های نفوذی در غزه و مقابله با انتفاضه‌های فلسطینیان را در کارنامه‌ خودش دارد.
دلیل مشخصی برای انتصاب وی در وزارت کشاورزی وجود ندارد جز سابقه‌ امنیتی‌اش که قرار است در پوشش وزارت کشاورزی نقش مهم‌تری در تصمیم‌گیری‌های امنیتی اسرائیل داشته باشد مخصوصاً در مواجهه با تهدیدات نزدیک مثل غزه، اردن، حزب‌الله و کرانه‌ باختری.

آوی دیچتر وزیر کشاورزی

 

10- آمیخای شیکلی وزارت ارتباط یا یهودیان خارج از اسرائیل
وزارت مهم دیگر در دولت رژیم صهیونیستی وزارت «دیاسپورا» به عنوان مسئول و تنظیم‌گری روابط اسرائیل با یهودیان خارج از اسرائیل است.
این وزارت یک وزارت ثروتمند است چون مسئولیت تنظیم‌گری روابط اسرائیل با لابی‌های یهودی را دارد اما این‌که چرا به آمیخای شیکلی از لیکود سپرده شده عجیب است چون این زن مواضع بسیار محافظه‌کارانه‌ دارد و مخالف‌ دیدگاه‌های چپ است اما دیاسپورای یهود به آن‌ها نسبت نزدیک‌تر است.

آمیخای شیکلی وزارت ارتباط یا یهودیان خارج از اسرائیل

 

11- چهره‌ای مشکوک در کابینه دولت رژیم صهیونیستی
اما مهم‌ترین و عجیب‌ترین انتصاب غیردولتی نتانیاهو ران دیرمر است. درمری که شهروند آمریکا بود و حوالی سال ٢٠٠۵ شهروند اسرائیل شد و به اسرائیل رفت.
درمر به عنوان وزیر امور استراتژیک یکی از نزدیک‌ترین و معتمَدترین نزدیکان و مشاوران نتانیاهو به‌حساب می‌آید و می‌توان او را یکی از مهم‌ترین معماران سیاست خارجی اسرائیل در سال‌های بعد از ٢٠٠٠ دانست.
همچنین از او به‌عنوان نویسنده‌ مهم‌ترین متون سخنرانی‌ نتانیاهو (از جمله در مورد برجام) و حتی یک‌قدم جلوتر به‌عنوان مغز نتانیاهو یاد می‌کنند!
سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا در سوابق خود گرفتن کمک ٣٨ میلیارد دلاری نظامی از اوباما، به رسمیت شناختن اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل در دوران ترامپ، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم، خروج آمریکا از برجام، به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر جولان توسط آمریکا، لابی با شرکت فایزر برای تحویل چند میلیون دوز واکسن کرونا به اسرائیل پیش از سایر سفارش‌ها و نهایتاً معماری توافق ابراهیم برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات، بحرین، مغرب و سودان دارد.
علی‌رغم این‌که درمر خیلی تلاش کرد تا بندهایی از توافق برجام را ملغی کند یا محدودیت‌های برجام بیشتر شود اما نهایتاً در دوران اوباما موفق نشد و به هم زدن برجام به دوران ترامپ موکول شد.
البته درمر زرنگ‌تر از این حرف‌ها بود و موفق شد بایدن را به اسرائیل دعوت کند تا در یوم‌النکبه در اسرائیل سخنرانی داشته باشد یا اوباما را به سفارت اسرائیل در واشنگتن آورد و تنها سخن‌رانی اوباما در یک سفارت خارجی در تمام مدت مسئولیتش رقم بخورد. حتی دلال و معمار بزرگ‌ترین کمک نظامی اسرائیل به ارزش ٣٨ میلیارد دلار هم درمر بود.
از درمر در کنار یوسی کوهن (رئیس اسبق موساد) به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های جانشینی و رهبری قدرت در لیکود و اسرائیل بعد از نتانیاهو یاد می‌شود.
البته غیبت خود کوهن از این کابینه جالب‌توجه است. با توجه با سابقه‌ روابط بد وی با اعضای لیکود، مخصوصاً اسرائیل کاتز دور از انتظار هم نبود.

ران درمر سفیر سابق اسرائیل در آمریکا

 

سرنوشت صهیونیست‌ها در دستان خشک مقدس‌های یهودی
هرچند این کابینه آخرین تلاش نتانیاهو برای ماندن در قدرت است اما بیش از هر چیز قدرت صهیونیست‌های افراطی و دست راستی را افزایش می‌دهد.
چون این قشر از فرزندآورترین افراد سرزمین‌های اشغالی طی دو دهه‌ گذشته بودند و حالا با داشتن یک برتری عددی نسبتاً قابل‌توجه می‌توانند نقش خیلی مهمی در آینده‌ سیاست رژیم صهیونیستی ایفا کنند اما از طرف دیگر خواسته‌های افراطی هم دارند، مثلاً تعطیلی تمام مظاهر فناوری در روزهای شنبه (ازجمله تولید برق)، نابودی تمام اعراب و مسلمانان فلسطین اشغالی، ادامه‌ شهرک‌سازی، مسکونی‌سازی جولان اشغالی، مخالفت با مظاهر تمدنی پست‌مدرن، مخالفت با راه‌حل دو دولتی و …
همین مسائل باعث شده تا این کابینه بین سایر نیروهای سیاسی اسرائیل شدیداً موردحمله باشد. از سوی دیگر افراد حاضر در این کابینه اغلب با صهیونیست‌های خارج از اسرائیل روابط خوبی ندارند.
این در حالی است که صهیونیست‌ها و یهودی‌های خارج از اسرائیل یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اسرائیل به‌حساب میایند و با لابی‌ها و روابطشان در دولت‌ها، رسانه‌ها و سایر نقاط مهم و حساس دنیا نقش خیلی مؤثری در نفوذ خارجی اسرائیل دارند. البته کسی مثل اسرائیل کاتز سابقه‌ لابی‌های موفقی در سازمان صهیونیسم جهانی برای تخصیص ٣٢ میلیارد دلار جهت شهرک‌سازی در کرانه‌ باختری دارد.
به نظر می‌رسد کابینه فعلی نتانیاهو می‌تواند پرونده‌های خارجی صهیونیست‌ها مخصوصاً با اعراب را شدیداً دچار مشکل کند. مگر این‌که اعراب را راضی کنند تا بی‌خیال راه‌حل دو دولتی در فلسطین بشوند!
این ترکیب قطعاً شرایط امنیتی در خود قدس و خارج از خاک فلسطین را خیلی پیچیده‌تر از قبل خواهد کرد.
به‌هرحال این کابینه یکی از عجیب‌ترین و درعین‌حال سرنوشت‌سازترین دولت‌های اسرائیل است و شاید یک فرصت مناسب برای ایران، هرچند هنوز برای قضاوت خیلی زود است.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/20390

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی