پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

وزارت اعطلاعات بعد از رد صلاحیت سلاح‌ورزی و حواشی ایجاد شه توسط او دلایل رد صلاحیت را علنی کرد.

منتشر شده در 2 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی ایران ۲۸ خرداد سال جاری برگزاری شد و حسین سلاح ورزی، که صلاحیتش از سوی وزارت اطلاعات تایید نشده بود، رئیس اتاق شد؛ اما چند ماه بعد، شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی در یکم آبان ماه، انتخاب رئیس اتاق ایران را ابطال کرد و بدین وسیله سلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی برکنار شد.

در نهایت نشست فوق‌العاده هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای انتخاب رئیس پارلمان بخش خصوصی از ساعتی قبل در محل اتاق بازرگانی ایران آغاز شده است.

هیات نمایندگان اتاق ایران در نشست فوق‌العاده امروز در محل اتاق ایران حاضر شدند تا از میان ۲۱ نامزد ریاست اتاق ایران، گزینه اصلح را برای سکان‌داری پارلمان بخش خصوصی انتخاب کنند.

در این نشست ۲۱ داوطلب تأیید صلاحیت شده از سوی مرکز احراز و تأیید صلاحیت واجا برای کسب حداکثر آرای نمایندگان بخش خصوصی رقابت می‌کنند.

جعبه سیاه اتاق بازرگانی به روایت سلاح‌ورزی

حسین سلاح ورزی در هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در دوره دهم که با دستور کار «انتخاب رئیس اتاق ایران» صبح امروز برگزار شده است گفت: پس از هفت ماه نمایندگان دولتی هم در نشست‌های اتاق ایران حضور پیدا کرده‌اند. هرچند طبق قانون اتاق هر عضوی که بیش از سه جلسه غیبت داشته باشد مستعفی محسوب می‌شود، اما در مورد اعضای دولتی این امر استثنا می‌شود. در هفت ماه گذشته در تعامل دولت و بخش خصوصی مقطعی تاریخی را در تاریخ ۱۴۰ ساله اتاق پشت سر گذاشتیم.

سلاح ورزی ادامه داد: آنچه در دو و نیم سال گذشته بر اتاق رفته در کتابی ۱۸۰ صفحه‌ای و مستندی سه ساعته تشریح خواهد شد. این کتاب و فیلم مستند سندی ارزشمند است که چرایی اتفاقات دو و نیم سال گذشته را روایت می‌کند و به عبارت دیگر جعبه سیاه اتاق بازرگانی در دو و نیم سال گذشته به حساب می‌آید.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: در هیچ مقطعی از فعالیت اتاق بازرگانی همچون این دوره، هیات رییسه این گونه با یکدیگر هماهنگ نبودند و هیات رییسه در این مدت تلاش کردند از کیان بخش خصوصی حمایت کنند.

وی تصریح کرد: من همیشه اعلام کردم که هیچ چیز باعث کناره گیری من نمی‌شود، مگر خواست هیات مدیره. اما بعد از ملاقات طولانی هیات رییسه با رییس شورای عالی نظارت عنوان شد که رییس جمهور محترم درخواست برگزاری انتخابات امروز را داشتند.

سلاح ورزی عنوان کرد: از رییس آینده درخواست‌هایی دارم. نخست اینکه اتاق ایران در سال ۲۰۲۴ میزبانی مجمع کشور‌های مسلمان را بر عهده دارد و همچنین میزبان کشور‌های اسلامی عضو دی هشت را پیش رو دارد. امیدواریم در این سال میلادی میزبان خوبی برای این رویداد‌ها در اتاق ایران باشیم.

سلاح ورزی خاطرنشان کرد: از شخص آقای میرمحمدصادقی گله‌مند هستم که در برابر بدعت گذاری تمدید فعالیت انجمن نظارت مقاومت کردند، ایشان می‌دانند که عمر این انجمن تمام شده بود؛ بنابراین از ایشان خواهش دارم حالا که اراده بیرونی بر تمدید این انجمن حادثه شده بساط این انجمن را جمع کنند.

وی ادامه داد: در هفت ماهه گذشته شاهد بودیم که مجموعه‌هایی مانند وزارت صمت و برخی استانداری‌ها اسباب زحمت را برای اعضای اتاق فراهم می‌کردند و در شرکت اعضا در جلسه‌ها اعمال تصمیم می‌کردند.

وی یادآور شد: اتاق همچون ۱۴۰ سال گذشته فعالیت خود را ادامه خواهد داد و من معتقدم اتاق خانه بخش خصوصی خواهد ماند، هر چند دخالت‌ها در این اتاق زیاد شده است.

رییس اتاق ایران، گفت: من مسلمان شیعه ایرانی هستم و در تمام عمر تلاش بر رعایت مقررات شرعی داشته‌ام و هیچ گاه توهین به خود را روا نمی‌دانم به ویژه اگر از مقامات کشور باشد. همچنین مقید به قانون اساسی هستم و هیچ گاه ارتباطی با گروه‌های خارجی و دشمنان ملت نداشته‌ام و تا زمانی که با محکومیت کیفری رو به رو نشده باشم همچنان به عنوان عضو هیات نمایندگان برای تقویت بخش خصوصی تلاش خواهم کرد و در کنار رییس آینده حضور خواهم داشت.

آخرین تلاش سلاح ورزی هم ناکام ماند

آخرین تلاش‌های سلاح‌ورزی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران برای بازگشت به کار بی‌نتیجه ماند. سلاح‌ورزی اواخر خردادماه به طور غیرقانونی و در حالی که صلاحیتش از سوی نهادهای نظارتی رد شده بود، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزیده شد. پس از آن، شورای عالی نظارت که بالاترین رکن اتاق بازرگانی محسوب می‌شود در اول آبان رای به برکناری سلاح‌ورزی و برگزاری انتخابات مجدد داد. سلاح‌ورزی هم برای ابطال مصوبه شورای عالی نظارت، شکایتی در دستگاه قضایی طرح کرده بود که قاضی حکم به رد شکایت سلاح‌ورزی داد و مصوبه شورای عالی نظارت را تایید کرد.

سلاح‌ورزی پیش از این امید داشت که دستگاه قضایی به نفع وی رای بدهد و در تمامی اظهارنظرهایش هم می‌گفت که هرچه دستگاه قضایی رای بدهد، به آن تمکین خواهد کرد.

170875436

نه بزرگ اتاق بازرگانی به سلاح‌ورزی

صمد حسن‌زاده مدیرعامل گروه صنعتی کاشی تبریز و نایب‌رییس سوم اتاق با 208 رای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به عنوان رییس جدید اتاق ایران انتخاب شد.

پس از برکناری قانونی حسین سلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی، انتخابات جدید این اتاق امروز برگزار شد. حسین سلاح ورزی از اعضای اتاق خواسته بود برای حمایت از وی به «فرج الله معماری» رای بدهند. در حالیکه نماینده دولت نیز اعلام کرده بود که دولت به همه نامزدهای قانونی نگاه واحدی دارد، اما اعضای اتاق این بار هم سلاح ورزی را با یک «نه» بزرگ همراهی کردند و به فردی که او حمایت کرده بود رای ندادند.

برخی اعضای اتاق بازرگانی می گویند اگر سلاح ورزی از معماری حمایت نکرده بود احتمال انتخاب او بیشتر می‌شد. حسن زاده رییس جدید اتاق بازرگانی اعلام کرده در دوره‌ی او رابطه اتاق با دولت ترمیم خواهد شد.

 

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/156396

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی