پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمریکا با متحدان خود چه می‌کند؟

 مجموع تحولات ماه‌های اخیر نشان می‌دهد آمریکا در تلاش است تا متحدان خویش را گرفتار منازعاتی نماید که در نهایت آنها را به تن دادن به خواسته‌های آمریکا وادار سازد.

منتشر شده در 10 تیر 1401
در سرویس

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت: مرور آنچه در این هفته‌ها در محافل سیاسی غرب از جمله اجلاس سران۷ ونشست ناتو گذشت، لایه‌های جدیدی از جنگ طلبی‌های غرب در موضوع اوکراین را آشکار می‌کند.  پس از اخراج ناتو از افغانستان و فجایع به بارآمده توسط آمریکا، رهبران اروپایی از لزوم بازنگری در سیاست‌های امنیتی خود در تعامل با آمریکا حرف می‌زدند اما مطرح شدن بهانه‌هایی نظیر جنگ اوکراین و خطر جنگ با چین این فرصت را برای آمریکا ایجاد کرد تا دوباره اروپایی‌ها را به خود وابسته کند.

 اروپای‌ متحد طی سال‌های اخیر تلاش کرده بود تا به عنوان بازیگری مستقل در جهان ایفای نقش نماید و بخشی از نظام چند جانبه‌گرایی در جهان باشد. اما خروج آمریکا از برجام و جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش رقابت میان کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا، ضربات مهلکی به تفکر اروپای متحد به عنوان بازیگری فعال در عرصه بین المللی بود. جنگ اوکراین و صحنه گردانی سیاسی و نظامی این رخداد از سوی آمریکا عملا مسیر عقب‌گرد اروپا را تشدید کرد و به بازتولید نقش آمریکا منجرشد. 

وضعیت دشوار برای اتحادیه اروپا
فشارهای سنگین اقتصادی و تورم افسار گسیخته در اروپا که بدلیل بحران جهانی انرژی و غذا و همچنین آثار باقی مانده از پاندمی کرونا روز به روز در حال تصاعد است، این اتحادیه را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده است. مسیر ایجاد تعامل اروپا با قدرت‌های نوظهور از جمله چین نیز که با سفر مقامات اروپایی به پکن و امضای توافقات اقتصادی میان طرفین در حال پیشرفت بود نیز اکنون خارج از اراده اروپا و به نفع راهبردهای ضد چین آمریکا رو به افول است. نشست سران گروه ۷ و اختصاص بودجه ۶۰۰  میلیارد دلاری علیه طرح یک کمربند یک جاده چین، نشان داد که آمریکا سعی دارد تا اروپا را همچون دوران پس از جنگ جهانی دوم و طرح مارشال، همچنان به خود وابسته نگه دارد. 

 مجموع تحولات ماه‌های اخیر نشان می‌دهد آمریکا در تلاش است تا متحدان خویش را گرفتار منازعاتی نماید که در نهایت آنها را به تن دادن به خواسته‌های آمریکا وادار سازد.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/47653

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی