پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش اختصاصی جهت پرس از داده‌های شبکه‌های اجتماعی

بعد از درگیری طالبان و نیروهای مرزبانی ایران در نزدیکی مرز نیمروز افغانستان، حجم بالایی از تولید محتوا در تمام پلتفرم‌ها مشاهده شد اما این محتواها چه موضوعی داشت و چه کسانی آن را بزرگنمایی کردند؟

منتشر شده در 10 خرداد 1402
در سرویس

عطیه فکری – اخباری که روزانه در فضای مجازی دست به دست می‌شود از نظر اهمیت و استقبال مخاطب با شدت و ضعف همراه است اما تجربه و آمارها نشان داده است که اخبار سیاسی مثل اخبار مربوط به جنگ، جا به جایی قدرت‌ها یا پدیده‌ای مثل انتخابات ریاست جمهوری از پربازدیدترین اخبار محسوب می‌شوند. دلیل آن واضح و قابل درک است چون مردم در سراسر دنیا برای امنیت و آینده به عبارتی سرنوشتی که در انتظارشان می‌باشد، اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. 

نمونه‌های اخبار پربازدید که مردم در سراسر دنیا از رسانه‌های خود دنبال می‌کنند زیاد است. مثل بحران جنگ بین اوکراین و روسیه، زمستان سخت اروپا، فروش سلاح آمریکا به کشورهای هم پیمانش و …

خبری که اخیرا بیشترین میزان تولید محتوا در ایران را داشته است خبر اختلاف ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند بود که طالبان در یک اقدام ابلهانه بدون در نظر گرفتن عواقب آن به منطقه «ماککی» مرز مشترک ایران و افغانستان حمله کرد و درگیری بین مرزبانان ایران و طالبان پیش آمد که باعث به شهادت رسیدن یکی از نیروهای مرزبانی ایران شد. این اتفاق آن قدر برای مردم ایران مهم بود که از هر طیف و گروهی در هر بستری که در اختیارشان بود شروع به اظهار نظر و تولید محتوا کردند، در واقع به نوعی با انفجار تولید محتوا در 6 خرداد در تمامی پلتفرم‌ها مواجه شدیم.

1

آمار تولید محتوا در تلگرام 

تولید محتوا در تلگرام به دلیل قابلیت‌ها و سرعت بالایی که دارد همیشه بیشتر بوده و در مواردی منبع اطلاعاتی سایر شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در جدول زیر آماری از کلمات پر تکرار و میزان بازدید برخی خبرها را می بینید.

1

 آمار تولید محتوا در توییتر و اینستاگرام

آمار تولید محتوا در پلتفرم‌های فیلتر شده در ایران به شدت بالاست که این نشان دهنده اینست که هنوز هم مردم طبق عادت و علاقه قبلی خود برای دسترسی به اطلاعات و اخبار به همان پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قبلی رجوع می‌کنند.

بیشترین و تاثیرگذارترین کاربران را که می‌توانند در موضوعات سیاسی مثل همین حمله طالبان جریان سازی و اطلاع رسانی کنند، این کاربران هستند: اینترنشنال، پوریا زراعتی، علی حسین قاضی‌زاده، علی اکبر رائفی‌پور، اتاق خبر منوتو و امیر تنها

3

 بیشتر نامی که در توییتر برای موضوع طالبان جستجو شد:

4

5

 

دروغ پردازی در شبکه های اجتماعی به بهانه درگیری طالبان و ایران
در مجموع با توجه به اینکه در جریان این درگیری یکی از نیروهای مرزبانی ایران به شهادت رسید، موج جدیدی از فیلم‌های قدیمی روانه فضای مجازی شد که به جوسازی و ادامه هیجانات کاربران در فضای مجازی دامن زده می‌شد،  آخرین مورد از فیلم‌های منتشرشده، کلیپی است که با عنوان لحظه شلیک تیر خلاص نیروهای طالبان به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در حال انتشار است که پیگیری‌ها نشان داد این فیلم نه‌تنها مربوط به درگیری روز ۶ خرداد نیست که با توجه به جغرافیای کوهستانی این فیلم، مشخص است که چنین منطقه‌ای در هیچ نقطه از سیستان وجود ندارد.

وقتی موج‌های ساختگی و مغرضانه در فضای مجازی بین کاربران شدت بگیرد اثر آن در بین مردم و در فضای حقیقی هم نمود پیدا می‌کند و مردم حریص‌تر می‌شوند تا با هر پلتفرمی که در اختیار دارند اخبار را دنبال کنند و حتی برداشت‌های شخصی خود را هم منتشر کنند. موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد تا جلوی برخی شایعات و اخبار دروغین هم گرفته  شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/5879

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی