پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برسی فضای ارتباطی دانشگاه‌ها

جمعی از دانشجویان به استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دانشگاه‌ها اعتراض داشتند، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این اعتراض توضیحاتی درباره دلایل استفاده برخی اساتید از این پیام‌رسان‌ها مطرح کرد.

منتشر شده در 3 اسفند 1401
در سرویس

برخی کاربران رسانه‌ای خواستار «ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دانشگاه‌ها» شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند: «دانشجویان با وجود فیلتر شدن شبکه‌های معاند مجبورند از شبکه‌هایی مانند تلگرام برای دریافت جزوات و اطلاع‌رسانی‌های دانشگاه استفاده کنند و حتی برخی دانشجوها بطور کل حتی نمی‌توانند متصل شوند تا فایل اساتید را دریافت کنند که برای امتحانشان مطالعه نمایند!»

با توجه به درخواست کاربران بر آن شدیم تا گفت‌و‌گویی با علیرضا اسدی دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی، سردبیر این سوژه فارس من داشته باشیم که وی تأکید کرد: در اکثر دانشگاه‌های ایران بستر فعالیت‌های علمی و غیر علمی، راه‌های تعاملی دانشجو با اساتید و بلعکس، اطلاع‌رسانی‌ها به دانشجویان، راه ارتباطی با مسئولین دانشگاه، اعم از گروه‌های درسی به ویژه برای دریافت جزوات، کتب الکترونیک، گفت‌وگو و پرسش و پاسخ دانشجو و اساتید و مسئولین در حول محور درس و مسائل دانشجویی در بستر شبکه‌های اجتماعی غیر ایرانی است. 

در حال حاضر شبکه‌های ایرانی مانند آی گپ، ایتا، سروش و بله وجود دارد که اساتید و دانشجویان می‌توانند به راحتی در این بستر تبادل اطلاعات داشته باشند.

حضور دانشجوها در پیام‌رسان‌های خارجی دردسرهای زیادی دارد

اسدی افزود: دانشجویان با وجود فیلتر بودن، مصرف اینترنت بالا در این شبکه‌ها، مشکلات و دردسرهای زیادی برای برقراری ارتباط حتی دریافت جزوات و راهنمایی‌های اساتید در گروه‌های درسی در شبکه‌های غیر ایرانی دارند. 

سردبیر سوژه فارس من گفت: دانشگاه‌های کشور ملزمند از پلتفرمی استفاده کنند که دانشجو بتواند از آن به راحتی و در امنیت کامل و به دور از حواشی استفاده کنند. 

وی افزود: برخی از دانشجویان به طور کل حتی نمی‌توانند به این شبکه‌ها متصل شوند تا فایل اساتید را دریافت کنند که برای امتحانشان مطالعه داشته باشند؛ دانشجوها با فیلترشکن وارد پیام‌رسان‌های خارجی می‌شوند و با توجه به قطعی‌های مکرر باعث بوجود آمدن مشکل در فرایند تحصیلی شده است.

اسدی در پایان اضافه کرد: برخی مسئولین، اساتید و دانشجویان ادعای ایرانی بودن می‌کنند ولی از شبکه‌های خارجی استفاده می‌کنند. مسوولین و اساتید باید در این زمینه پاسخگو باشند و هرچه‌سریع‌تر از شبکه‌های ایرانی استفاده و حمایت کنند تا مشکل دانشجویان برطرف شود.

خدمات پیام‌رسان‌های داخلی باید افزایش یابد

خبرنگار فارس این موضوع را از فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس پیگیری کرد، وی گفت: در دانشگاه تربیت مدرس سیستم LMS داریم که همه دانشجویان و اساتید مکاتبات جزوه‌ای و غیرجزوه‌ای، تصحیح و اصلاح مطالب خود را از این طریق انجام می‌دهند.

وی افزود: بعضی مواقع دسترسی به موبایل و برنامه‌هایی همچون واتساپ، تلگرام، ایتا و بله خیلی راحت‌‌تر است تا اینکه استاد یا دانشجو بخواهد وارد سایت و LMS شود؛ درحقیقت بخش عظیمی از اساتید ما در سیستم ایتا و بله کار می‌کنند اما باز اساتیدی هستند که از طریق فیلترشکن در پیام‌رسان‌هایی همچون تلگرام و واتساپ فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: پیام‌رسان‌های ایتا و بله باید سرویس‌هایی که ارائه می‌کند را بیشتر کنند. مثلا در پیام‌‌رسان‌های واتساپ و تلگرام قابلیت تماس تصویری وجود دارد ولی در پیام رسان‌های بله و ایتا چنین قابلیتی وجود ندارد.

دانشجو با بیان اینکه سرویس‌های ایتا و بله باید افزایش پیدا کند، گفت: باید فرصتی دهیم تا در رابطه با این پیام‌رسان‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد و این کار به زور انجام نمی‌شود و در این صورت رجوع به سرویس‌های ایرانی بیشتر و یواش یواش استقبال مردم از پیام‌رسان‌های خارجی کمتر خواهد شد. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: از طرف دیگر ما در دانشگاه تربیت مدرس روابط بین‌الملل داریم و با نزدیک به ۲۲ کشور تفاهم‌‌نامه داریم، امسال نیز با دانشگاه MIT امریکا تفاهم‌نامه قبلی را تمدید کردیم. متاسفانه پیام‌رسان‌های ایتا و بله سرویس بین‌المللی ندارند که بتوانیم با افرادی که در خارج از کشور هستند ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: باید توجه بیشتری به پیام‌رسان‌های ایرانی شود، باید فرصت داد تا با زمان و حوصله سرویس‌‌دهی‌ها بهتر شود. قطعاً اساتید دانشگاه هم ترجیح می‌دهند که از پیام‌رسان‌های ایرانی استفاده کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/14351

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی