پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کارشناس مسائل آمریکا:

کارشناس مسائل آمریکا نوشت: اگر ایران بخواهد در مذاکرات وین، با آمریکا به عنوان عضو غیر برجام مذاکره کند، به این معنی خواهد بود که آمریکا تعهدی در برابر رعایت مفاد برجام ندارد،زیرا آمریکا عضو برجام نیست اما از مزایای آن برخوردار خواهد شد

منتشر شده در 22 آذر 1400
در سرویس

 امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا نوشت: مذاکراتی که در وین در جریان است، «مذاکره کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است. اعضای این کمیسیون هم فقط کشورهای ایران ، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند.

همان طور که در جریان مذاکرات وین، ایران با کشورهایی مانند ژاپن ، کانادا یا ایتالیا که عضو برجام نیستند، مذاکره نمی کند، با آمریکا هم مذاکراتی انجام نمی دهد زیرا آمریکا عضو برجام نیست که بخواهد در کمیسیون مشترک برجام حضور داشته باشد.

درصورتی که اگر ایران بخواهد در مذاکرات وین، با آمریکا به عنوان عضو غیر برجام مذاکره کند، به این معنی خواهد بود که آمریکا تعهدی در برابر رعایت مفاد برجام ندارد اما از مزایای اعضای برجام برخوردار خواهد شد؛ روندی که به مصلحت ایران نیست.

اگر ایران بخواهد در حاشیه مذاکرات وین، با آمریکا مذاکراتی خارج از کمیسیون مشترک برجام داشته باشد، آن وقت، دستور کار مذاکراتی، گسترده تر از برجام خواهد بود؛ همان خواسته ای که از زمان ترامپ هم مطرح بوده است. در حالی که ایران مصرانه مخالف مذاکرات غیر هسته ای با غرب است.

ایران در 42 سال گذشته به کرات بر سر موضوعات مختلف با آمریکا مذاکره داشته است. از این رو، «مذاکره با آمریکا» برای جمهوری اسلامی تابو نیست؛ اما مذاکره با آمریکا در درون کمیسیون مشترک یا در حاشیه مذاکرات وین، با اصل تلاش ایران برای «فقط مذاکره بر سر لغو تحریم ها»، سنخیت ندارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/79765

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی