پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا رسانه‌های اپوزیسیون در ماجرای یک زندانی خودزنی کردند؟

دروغ یکی از پرکاربردترین ابزار ضدانقلاب در جنگ ترکیبی دوماه اخیر در کشور بود که در ادامه فقط چند مورد از هزاران دروغی که رسانه ای کردند را مرور می کنیم.

منتشر شده در 8 آذر 1401
در سرویس

طرح ادعاهای دروغین پرشمار، دیگر به پای ثابت هر آشوب خیابانی تبدیل شده است. در جنگ ترکیبی ۱۴۰۱ این حربه بیشتر از همیشه به کار گرفته شد. روزهای ابتدایی آشوب ها حجم شایعه‌ها به قدری بود که برخی به کنایه می گفتند: «جمهوری اسلامی در توییتر سقوط کرده است.» حجم دروغ ها به قدری بود که طراحان پشت‌صحنه نیز خود دچار توهم شده و تصوری انقلاب گونه از آشوب‌های چند ده نفره پیدا کردند.

علاوه‌بر محتواهای دروغینی که با هدف تهییج آشوبگران کف خیابان بازنشر می‌‌شد شبکه عنکبوتی دروغ دستورکار تحریک احساسات کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز دنبال می‌کرد. این دستورکار همزمان با به کما رفتن مهسا امینی در دست اجرا قرار گرفت تا پس از فوت او هر فردی که به هر دلیلی فوت کرد مقصر آن جمهوری اسلامی معرفی شود. 

همچنین نمونه دیگری از این دروغ‌پردازی را در ادعای شکنجه بازداشت‌شدگان شاهد بودیم. برای نمونه شایعه شکستن پاهای رونقی زیر شکنجه و اعتصاب غذای ۲ ماهه وی در فضای مجازی درحالی گسترش پیدا می‌کرد که تصاویری از حضور او در بیمارستان منتشر شد، تصاویری که هیچ اثری از شکستگی و سوءتغذیه ۲ ماهه در آن دیده نمی‌شود.

مرگ مهسا امینی

هنوز چندساعتی از به کما رفتن مهسا امینی نگذشته بود که ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی اخباری مبنی‌بر «شکنجه یا ضرب‌وشتم» او منتشر کردند. پس از فوت مهسا امینی نیز سناریوی کشته شدن او را بازتاب دادند و ادعا کردند امینی کشته شده است.

مقاماتی که از فرودگاه امام فرار کرده بودند برنگشتند؟!

۶ آبان رسانه سعودی اینترنشنال در گزارش‌هایی، پیروزمندانه نوشت: «مقام‌های جمهوری اسلامی به منظور فرار از کشور و تحت تعقیب قرار نگرفتن پیگیر دریافت پاسپورت‌های غربی هستند»، مجموعه توهماتی که با گذشت بیش از یک ماه دیگر کسی پیگیر جزئیات آن نیست و آخر هم معلوم نشد این مقامات و این پنج پرواز در روزی که آنها ادعا می‌کردند، به کجا فرار کردند و آیا بعد از آرام شدن شرایط کشور قصد دارند به ایران بازگردند یا خیر…!

عمو میگه نکشتنش دایی قبول نمی‌کنه

«اسرا، در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد» اینها بخشی از گفته‌های عموی اسرا پناهی است. با این حال اما علی دایی، اسطوره فوتبال وارد ماجرا شده و با نادیده گرفتن اظهارات عموی اسرا اصرار دارد که ماجرای مرگ اسرا چیز دیگری است.

یا به زبون خوش اعتصاب کنید یا آتیش‌تون می‌زنیم

اواخر آبان‌ماه امسال بعد از اینکه کمی التهابات جامعه فروکش کرد، فراخوان‌های متعددی منتشر شد تا مغازه‌داران تهرانی مغازه‌‌های خود را تعطیل کنند. این فراخوان درحالی منتشر شد که بازاریان و مغازه‌داران در گفت‌وگوها گفته‌اند عده‌ای قصد داشتند ما را به تعطیلی اجباری وادار کنند.

یه لحظه نیت‌خوانی نکنید بذارید اشک شوق‌مون رو بریزیم

از دیگر دروغ‌ها و  شایعاتی که این روزها شنیده شده این است که بازیکنان تیم ملی ایران به‌اجبار در مسابقات جام‌جهانی سرود ملی را خواندند و تماشاگران در واکنش به این سرود اجباری، گریه کردند. ادعاهایی که ایران‌اینترنشنال آنها را از همه بلند‌تر و مضحک تر فریاد می‌زد.

گفتند اشنویه سقوط کرد؛ یه کام دیگه تا سقوط ایران

از شهریورماه سال جاری تاکنون که در آذرماه هستیم، اشنویه در توییتر و سایت‌‌های خبری لندن‌نشین بارها سقوط کرده درحالی‌که چنین نبود و به گفته نمایندگان این شهر صرفا برخی از نیروهای برانداز خیابان‌ها را ناآرام کرده بودند.

داعش قبول کرده شما قبول نمی‌کنی؟!

پس از آنکه داعش مسئولیت عملیات تروریستی شاهچراغ را برعهده گرفت برخی تاریخ نشر آن را زیر سوال بردند و مدعی جعلی بودن نامه بوده و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و می‌گفتند اساسا ربیع‌الاول ۳۰ روزه نیست. این استدلال‌ها درحالی مطرح می‌شد که اولا تاریخ داعش منطبق با تقویم ایران نیست و ثانیا روزنامه‌های برخی کشورهای عربی همان روز با تاریخ ۳۰ ربیع‌الاول به چاپ رسیده بود. همچنین خود داعش همین نامه را در کانالش بازنشر داده بود.

حمام خون جوانرود در اینترنشنال 

یکی دیگر از سناریوهایی که خیلی زود علاقه اینترنشنال، من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی به تجزیه ایران را ثابت کرد تلاش آنها برای تحریک مخاطبان‌شان از طریق مانور بر روایت مظلوم واقع شدن برخی اقوام مرزنشین با انتشار شایعاتی مثل تیراندازی مستقیم با دوشکا به مردم معترض جوانرود کرمانشاه یا ربودن ماشین حمل خون توسط نیروهای امنیتی بود.

سناریوسازی جنایی تجزیه‌طلبان درباره فوت دختران جوان؛ نیکا، سارینا و…

سناریوسازی‌هایی که اصلی‌ترین قربانیانش، دختران جوانی بودند که بعد از بررسی‌های اولیه مشخص می‌شد هریک در اتفاقاتی بی‌ارتباط به جریان ناآرامی‌ها درگذشته‌اند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/24510

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی