پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 5 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت، بیش از یکسال از ورود ویروس کرونا گذشته است، چرخش ویروس در بدن انواع قومیت ها، ژنتیک‌ها و نژادهای مختلف می‌تواند سبب ایجاد جهش‌های عجیب و غریب شود، ویروس جهش یافته هندی به نظر می‌رسد ترکیبی از جهش یافته ویروس انگلیسی و برزیلی باشد و به مراتب قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد.

بهار و جهش تازه ویروس ها
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دیشب در برنامه تلویزیونی گفت: بهار فصل جهش ویروس‌هاست، ممکن است در آینده ویروس جهش‌یافته ایرانی هم داشته باشیم لذا ممکن است در هر کشوری ویروس جهش پیدا کند و اگر این جهش ویروس بر روی شاخک‌ها باشد قطعا خطرناک است، ویروس را به انگلیسی، آفریقایی و هندی نام گذاری می‌کنیم بنابراین باید بدانیم این‌ها همان ویروس ووهان است که بر روی آن جهش صورت گرفته است.

ویروسی که سیستم ایمنی را دور میزند

حسن رودگری، مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: گمان می‌رود که واریانت هندی SARS-CoV-2 حاوی ۱۱ جهش است که همزمانی دو جهش ژنتیکی از بین آنها مخصوص این واریانت بوده و پروتیین S را تغییر می‌دهد که ممکن است ماهرانه سیستم ایمنی بدن را دور بزند. در این صورت واکسن اثر کمتری بر آن خواهد داشت، هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات موضوع لازم است.

وی افزود: یکی از دو جهش به نام L452R پیشتر در سوش کالیفرنیایی دیده شده و عامل افزایش سرعت انتقال بیماری تا ۲۰ درصد است و جهش دوم به نام E484Q مشابه جهش E484K در سوش آفریقای جنوبی و برزیل است. دکتر جرمی کَمیل که ویرولوژیست دانشگاه لوییزیانای آمریکاست، می‌گوید آن جهشی که مشابه سوش آفریقای جنوبی و برزیل است نقش مهمتری در رفتار ضد ایمنی ویروس دارد. البته او معتقد هست تا این لحظه و با اطلاعات فعلی، واریانت انگلیسی سریع الانتقال‌تر و نگران کننده‌تر از هر واریانتی است، هرچند اطلاعات و گزارشات از نوع هندی هنوز کم است.

علائم کرونای هندی چیست؟

اصلی‌ترین علائم کرونای هندی مثل اجداد چینی ویروس بوده و شامل تب، سرفه ممتد و از دست دادن بویایی-چشایی است و معمولا یکی از این‌ علائم در مبتلایان وجود دارد البته علائم دیگر همانند گلودرد، سردرد، راش پوستی، اسهال، قرمزی چشم و دردهای شکمی شامل ناراحتی،درد، سوزش معده، تهوع و استفراغ نیز ممکن است بروز کند.

توقف پروازهای هند و پاکستان برای تاخیر در ورود کرونای هندی
حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور چندی پیش بیان کرد: پروازهای به و از هند و پاکستان را متوقف کرده‌ایم البته اتباع هندی می‌توانند به کشور خود بازگردند و اتباع ایرانی و تیم پرسپولیس هم می توانند با تست منفی در هند و ایران و برنامه ریزی وزارت امور خارجه با چند پرواز محدود به ایران بازگردند البته این افراد پس از بازگشت به ایران ۱۴ روز قرنطینه می شوند تا مانع از ورود کرونای هندی به ایران در موج چهارم شویم.

پرسپولیس در هند
در شرایطی که وزیر بهداشت هند می‌گوید در هر ساعت بیش از 12 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند، تیم فوتبال پرسپولیس برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در گروه پنجم، هم اکنون در شهر گوا واقع در جنوب غربی هند به سر می برد. شرایط در گوا به قدری وخیم است که احتمال قرنطینه دو هفته‌ای در آن مطرح است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تیم پرسپولیس باید قرنطینه کامل شود

با این حال ظهر امروز(5 اردیبهشت) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای فوری به دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت، بر ضرورت قرنطینه کامل و انجام تست‌های مربوطه تیم فوتبال پرسپولیس پس از بازگشت از هند تاکید کرد.

آیا واکسن‌های موجود روی گونه  هندی تأثیر دارند؟

محقق ویروس شناس در دانشگاه یوتا گفت: «یکی از جهش‌ها روی ژنومی است که مشکوک به کاهش محافظت از پادتن مقابل ابتلا یا واکسیناسیون‌ قبلی است.» از سوی دیگر میشرا می‌گوید دانشمندان در حال آزمایش اثر واکسن در برابر این گونه هستند.

با این حال، متخصصان می‌گویند واکسن‌ها همچنان از ابتلا به بیماری مخصوصا نوع شدید آن محافظت می‌کنند.

ویروس جدید تونسی در راه است؟

در حالی که مردم کشور نگران ورود ویروس هندی هستند ، فوزی مهدی، وزیر بهداشت تونس، ۲۳ آوریل کشف یک سویه جدید ویروس کرونا را تایید کرد که نه برزیلی، نه آفریقای جنوبی نه انگلیسی است.تاکنون ویروس جهش‌یافته در ۷ شهروند شناسایی شده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/115144

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی