پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رئیس ستاد انتخابات پیش‌تر تعداد واجدان شرایط برای حضور پای صندوق را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرده اما مشخص نکرده که از این تعداد چند میلیون نفر خارج از ایران ساکن هستند.

منتشر شده در 14 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ رئیس ستاد انتخابات پیش‌تر تعداد واجدان شرایط برای حضور پای صندوق را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرده اما مشخص نکرده که از این تعداد چند میلیون نفر خارج از ایران ساکن هستند.

واجدان شرایط سنی برای رای در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۹ میلیون و ۳۱۰هزار و ۳۰۷ نفر اعلام شده بود.

مطابق قانون برخلاف انتخابات ریاست جمهوری افراد خارج از کشور به‌‎دلیل محلی بودن انتخابات مجلس و شورا‌ها نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. از سوی دیگر میزان ایرانی‌های خارج کشور بین ۵ تا ۹ میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود.

پیش از این وزیر خارجه در کارگروه کنسولی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفته: براساس آمار تهیه شده ۵/۲ میلیون ایرانی به‌صورت رسمی در کشور‌های مختلف حضور دارند.

تعداد مذکور یحتمل جزء آن دسته ایرانیانی هستند که حداقل یک مرتبه برای دریافت خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی و یا کنسولی ایران در خارج از کشور مراجعه کرده‌اند. لذا این عدد می‌تواند بالاتر باشد.

اما رئیس مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور این عدد را سال ۱۳۹۷ بیش از ۷ میلیون نفر اعلام کرد. فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی آبان ۱۴۰۲، تعداد ایرانیان خارج از کشور را ۸ تا ۹ میلیون نفر ذکر کرد.

اینکه چرا آمار دقیقی از این افراد نیست در جای خود قابل نقد و بررسی است اما آنچه مشخص است اینکه آمار ایرانیان خارج کشور رای نباید در میزان واجدان شرایط رای دادن در انتخابات مجلس و خبرگان محاسبه گردد.

پیگیری‌های خبرگزاری فارس نشان می‌دهد این شیوه محاسبه مختص این دوره نیست و در همۀ ادوار گذشته نیز اتفاق مشابه صورت گرفته است.

با محاسبۀ دقیق آمار ایرانیان خارج کشور که واجد شرایط قانونی شرکت در انتخابات هستند و کسر آن از کل واجدان شرایط، می‌توان درصد دقیق مشارکت را به‌دست آورد.

امری که وزارت کشور در تمام این سال‌ها از انجام آن طفره رفته و به‌راحتی آمار مشارکت مجلس و خبرگان را تا ۱۰ درصد پایین‌تر از میزان واقعی آن اعلام کرده است.

منبع : فارس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/162662

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی