پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 17 آبان 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار جهت، طی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات و فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»، گامی مهم در جهت وادار کردن آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشت.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد، راه اندازی 1000 سانتریفیوژIR_M2 در بخش زیرزمینی تاسیسات اتمی نطنز، نصب و راه اندازی 1000 سانتریفیوژ IR_6 تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب رآکتور بتن ریزی شده اراک و بازگرداندن آن به شرایط قبل از برجام شد.

این اقدام مجلس واکنش رسانه ها را به دنبال داشت که البته برخی از رسانه های داخلی سعی کردند با سکوت از کنار این مساله عبور کنند هرچند در برخی موارد نیز رسانه های همراستا با دولت و اصلاح طلب نتوانستند سکوت خود را ادامه بدهند.

 

اصلاح‌طلب‌ها، اعتدالیون و بعضی‌های دیگر
بر خلاف موافقت کارشناسان هسته ای و همچنین فعالان سیاست خارجی، بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، اعتدالیون و برخی نیروهای دیگر، موافق این مصوبه نیستند اما تاکنون جز موضع سکوت، واکنش دیگری در این رابطه نداشته‌اند. آنها به خوبی واقفند که در شرایط فعلی و تنگناهای اقتصادی، صحبت کردن از برجام و شکست مفتضحانه مذاکرات دور قبل با شیطان بزرگ نمی‌تواند به سودشان باشد هرچند بی میل نیستند که با زمزمه ریاست جمهور یبایدن، شعار مذاکره سر داده و شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

 

بوقچی‌‌های بیگانه و طرح مجلس

در آن‌سوی آبها اما رسانه‌های بیگانه علاوه بر تلاش جهت جلوگیری از وارد آمدن هر گونه صدمه به موقعیت اصلاح‌طلبان در ایران، اقدام به موضع‌گیری فوری و منفی در برابر طرح  «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» کردند.

«بی‌بی‌سی» ضمن اشاره به حدود 200 رأی مثبت داده شده به این طرح، به صورت کلی و گذرا به جزئیات آن اشاره کرد. رسانه ملکه انگلیس در ادامه کوشید تا مطابق مشی همیشگی خود، حاشیه‌ها را جایگزین متن کرده و بر شدت تنش‌ها بیفزاید؛ بر همین اساس بود که تیم خبری این خبرگزاری کوشید تا موضوع سر داده شدن شعار «مرگ بر آمریکا» در مجلس که پس از تصویب طرح مورد نظر رخ داده بود را پررنگ کند.

«رادیو فردا» نیز که منعکس‌کننده سیاست‌های سازمان جاسوسی آمریکا بوده و مواضعی منطبق با دستورات «سیا» اتخاذ می‌کند، نتوانست عصبانیت خود از تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را پنهان کند. «رادیو فردا» بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات بین‌المللی این کشور در قالب برجام، تصمیمات اخیر در حوزه احقاق حقوق هسته‌ای مردم را، سرپیچی از تعهدات بین‌المللی خواند. ارگان سازمان جاسوسی آمریکا نوشت: «ایران در چهارمین گام از مراحل عدول از تعهدات هسته‌ایش، از ۱۶ آبان ۹۸ گازدهی به آبشارهای سانتریفوژ پیشرفته‌تر جهت تشدید غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو افزایش داد؛ امری که با نکوهش آمریکا و نگرانی بخش بزرگی از جامعه جهانی روبرو شد. در پی این اقدام، دولت آمریکا معافیت‌های همکاری شرکت‌های خارجی در سایت هسته‌ای فردو در ایران را لغو کرد».

«ایران اینترنشنال» هم که هرگز نتوانسته است حسادت سیاستمداران آل سعود به پیشرفت‌های روزافزون ایران در زمینه‌ها گوناگون را پنهان کند، در رابطه به طرح اخیر مجلس نوشت: «مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه، طرح یک فوریتی را تحت عنوان ‌اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آماده کرد که هدف اصلی آن کاهش بیشتر تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی در صورت لغو نشدن تحریم‌هاست. در یکی از مواد این طرح آمده پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.»

«ایندیپندنت» هم در بخش فارسی خود کوشید تا به صورت غیرمستقیم، اروپا را مخاطب طرح مجلس شورای اسلامی معرفی کرده و پیمان‌شکنی آمریکا د رموضوع تعهدات هسته‌ای را سانسور کند. این رسانه طی مطلبی نوشت: «اگر اروپا طی سه ماه روابط بانکی را برقرار نکند و از ایران نفت نخرد، جمهوری اسلامی از پروتکل الحاقی خارج می‌شود.» ایندیپندنت در ادامه اما نتوانست سانسور موضوع خروج آمریکا از برجام را ادامه دهد و نوشت: « بر اساس توافقنامه برجام قرار بود در ازای تعلیق موقتی برخی از بخش‌های چرخه تولید اورانیوم غنی شده توسط جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی علیه آن لغو شود. اما در اردیبهشت سال ۹۷، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با بیان عدم التزام ایران به روح برجام و فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای، از برجام خارج شد. با خروج آمریکا از برجام، فشارهای اقتصادی بر ایران افزایش یافت. در همین راستا، بلافاصله رهبر جمهوری اسلامی نیز دستور داد تا مقدمات لازم برای احیای ۱۹۰ هزار سو، البته در قالب برجام، آغاز شود.»

سایت «ایران وایر» که همواره به صورت تخصصی بر موضوعات به اصطلاح حقوق بشری، ترویج انحرافات جنسی و سوءاستفاده از مطالبات صنوف مختلف متمرکز بوده و در تلاش جهت جریان‌سازی است، در رابطه با طرح مجلس شورای اسلامی تیتر جالبی انتخاب کرد و نوشت: « طرح نمایندگان برای لغو تحریم‌های امریکا: تهدید ماموران دولت ایران به حبس». ایران وایر به وضوح در انتخاب این تیتر تلاش کرد تا مجلس و دولت را در مقابل هم قرار داده و وجود تفرقه میان مسئولان کشور را به خوانندگان خود القا کند. «ایران وایر» همچنین ضمن تلاش جهت جسارت به رهبر معظم انقلاب نوشت: « در حالی که جزییات اجرای برجام در ایران زیر نظر جمعی از معتمدان آیت‌الله «علی خامنه‌ای» قرار دارد، مجلس شورای اسلامی که در امور ساده‌تری فعلا از خود اختیار ندارد، در موقعیتی نیست که درباره این توافق سرنوشت‌ساز تصمیم‌سازی کند.». ایران وایر به‌وضوح کوشید تا سر خط و دستورات ایجاد نفاق میاد مسئولان کشور را برای ناکام گذاشتن طرح مجلس، به عوامل خبری خود منتقل کند.

 

کیش و مات بیگانگان

آنچه مسلم است رسانه‌های بیگانه قادر به اتخاذ موضع واحد علیه طرح مجلس نبوده و در شرایط فعلی غافلگیر شده‌اند. این غافلگیری آنچنان عمیق است که آنها عملاً موضع انفعالی به خود گرفته و نتوانسته‌اند خطوط مورد نظر خود را به رسانه‌های همسو با خود در ایران، منتقل کنند. یقیناً اگر مجلس انقلابی با جدیت، فوریت و شتاب لازم در این راستا حرکت کند، رسانه‌های معاند نیز نخواهند توانست فضای خبری و رسانه‌ها را علیه طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» بسیج کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/135221

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی