پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در وبگردی جهت پرس بخوانید؛

با ممنوعیت تحصیل زنان افغانستانی توسط طالبان، برخی از جریان‌های سیاسی ضمن سوء استفاده از این موضوع، رویکرد جمهوری اسلامی ایران و طالبان را یکی دانسته و مدعی شدند که ایران نیز زن ستیز است، اما این تهمت با واقعیت همخوانی دارد؟

منتشر شده در 11 دی 1401

بهروز عزیزی از چهره های اصلاح طلب با انتشار توئیتی مبنی بر محدودیت زنان در افغانستان به دستور طالبان این رفتار را مشابه رفتارهای داخلی دانست که برای حفظ کرامت زن انجام می شود. این مقایسه عجیب با واکنش برخی کاربران توئیتر رو به رو شد. بهروز عزیزی نوشته بود: «طالبان به اسم حفظ عزت زنان را محدود می کنند و افراطیون داخلی به نام کرامت زن ، ضد زن ترین طرح ها را به اجرا می گذارند.»

عزیزی

ماجرای ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه های افغانستان و دعوت ایران از زنان افغانستانی برای حضور در ایران
اما کلید واژه ای که بهروز عزیزی مطرح کرده است خلاف واقعیت است.  اخیر طالبان قانونی را تصویب کرد که در آن دختران و بانوان از تحصیل در دانشگاه های افغانستان محروم شدند. اما برخلاف ادعای این کاربر، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای استقبال از بانوان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه های ایران اعلام کرد. سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه، ضمن گفت وگو با سرپرست سفارت افغانستان در ایران  آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مساعدت به حل مشکلات ادامه تحصیل دختران به طرق مختلف از جمله به صورت برخط و استفاده از زیرساختهای موجود اعلام کرد و به دنبال آن دانشگاه پیام نور برای آموزش از راه دور و دانشگاه آزاد نیز آمادگی پذیرش دانشجو از بانوان افغانستانی را اعلام کردند.

تمام این اتفاقات در صورتی رخ داده است که جریان اصلاح طلب و احزاب نزدیک به آن در این سال ها احترام مناسبی به حقوق زنان نداشتند. به عنوان مثال محمد علی نجفی همسر دوم خود، میترا استاد را با شلیک گلوله به قتل رساند. 

تاریخچه گشت ارشاد در ایران

کاربران توئیتری نیز با طرح موضوع گشت ارشاد و دستور هاشمی رفسنجانی و دولت های اصلاح طلبان پرده از تحریف این کاربر برداشتند. یاسرجرجانی از فعالان رسانه با ذکر مطلبی از تاریخچه گشت ارشاد چنین واکنشی را نشان دادند:

ص

 

س

 

درادامه نیز سعید بامرام با درج توئیت مجزایی واکنش خود را به این تحریف اینگونه نوشت:

ی

 

حال باید دید که هدف اینگونه توئیت ها و روایت های نادرست از جمهوری اسلامی به چه معنا و منظور می‌باشد! 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/20633

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی