10 اردیبهشت 1402 بود که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبهای از ورود 50 فروند هواپیما به ناوگان هوایی خبر داد و این اقدام دولت را کمک بزرگی به حملونقل هوایی کشور دانست.
فردای همان روز 11 اردیبهشت 1402 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبهای تکمیلی در این خصوص بیان داشت: در ۱۸ ماه گذشته ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که از این تعداد ۲۰ فروند هواپیما سر خط آمده است.
وی با اشاره به اوضاع ناوگان هوایی در سال 1400 در ادامه صحبت خود میگوید: در برنامه هفتم یا سال ۱۴۰۲ سعی میکنیم به توافقاتی که داشتیم پایبند و پاسخگو باشیم. یادمان نرود که شهریور ۱۴۰۰ وضعیتمان چطور بود و با تلاشهای زنان و مردان در صنعت هوایی، در شرایط جنگ ترکیبی، چطور پیش رفتیم. این صنعت زحمات خود را کشیده و مسیرش را دنبال میکند؛ امیدواریم امسال سال پربارتری باشد و کسوت خدمتمان به مردم بیشتر شود.
۱۰ فروند از ۱۳ هواپیمای برجامی زمینگیر است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با طرح این پرسش چرا اصلا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ گفت: تحریم کردند و اعلام کردند که اگر بتوانیم نمیگذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ درواقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.
محمدیبخش خاطرنشان کرد: از طرفی ما در هر زمینهای توانمندی کردیم تحریم یا بیاثر شده یا کماثر شده اما هرجا که نقص نشان دادیم، فشار را بیشتر کردند. این نشان میدهد در این شرایط جنگ نابرابر ما باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم.
وی درباره میانگین سنی هواپیماهایی که وارد شده، توضیح داد: هواپیماها بالای ۳۰ سال بین هواپیماهای خریداریشده نبوده است؛ اما با وارد شدن این هواپیماها، میانگین عمر ناوگان به زیر ۲۶ میرسد و بنا داریم با انجام عملیاتهای نوسازی و بازگرداندن تعدادی از ۳۳۰ هواپیمای زمینگیر، معدل ناوگان را به ۲۰ سال برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در جمعبندی خود از اولویتهای سازمان هواپیمایی کشوری برای صنعت هوایی توضیح داد: اولویت اول این بود بخشی از هواپیماهای زمینگیرشده برگردانده شود که امروز ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم؛ همزمان باید بخش خصوصی را درگیر خرید و ورود هواپیما میکردیم تا کسری ناوگان تا حدودی برطرف شود. همزمان به عنوان راهبرد سوم، دولت برای بخش «نوسازی ناوگان هوایی» با تامین اعتبار برنامه دارد. سیاست دولت در ۱۴۰۲ روشن است و عدد قابل توجهی هواپیما پیشبینی شده تا خریداری و وارد کشور شود. محور چهارم نیز ساخت هواپیمای داخلی است که رییس جمهوری ابلاغ کردند و در حال طی مسیر است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز دیروز 5 خرداد 1402 در جمع مدیران استان مازندران در خصوص وضعیت ناوگان هوایی کشور بیان داشت: توسعه ناوگان هوایی نیز در دستور کار قرار دارد و تا روزهای آینده هواپیماهای جدیدی به ناوگان هوایی کشور می پیوندد. تکمیل کریدور های شمال و جنوب نیز در دستور کار قرار دارد ، تا برای کشور تولید ثروت نماید.
وزیر راه در ادامه نسشت روز گذشته خود از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی خبر داد و گفت: صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر انجام پذیرفته است و از واگذاری فرودگاه ها به بخشی خصوصی صلاحیتدار خبر داد.