پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، با انتشار یک کلیپ دو دقیقه ای مدعی شکل گیری صف برای خرید گوشت شدند. تصاویری که ابتدا توسط خبرآنلاین منتشر و در ادامه از سوی دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب و وابسته به دولت قبلی و همچنین رسانه های ضدانقلاب بازنشر شد.

منتشر شده در 26 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، با انتشار یک کلیپ دو دقیقه ای مدعی شکل گیری صف برای خرید گوشت شدند. تصاویری که ابتدا توسط خبرآنلاین منتشر و در ادامه از سوی دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب و وابسته به دولت قبلی و همچنین رسانه های ضدانقلاب بازنشر شد.

رسانه های جریان مخالف دولت با انتشار این کلیپ به دنبال بازنمایی این تصویر بودند که دولت سیزدهم در کنترل بازار موفق نبوده و علی رغم وعده های داده شده نتواسته است صف ها را جمع کند. آنها با اشاره به بخشی از اظهارات آیت الله رییسی در جریان تبلیغات ریاست جمهوری که می گوید «اگر مدیریت باشد ، نه صف مرغ خواهیم داشت و نه جوجه‌کُشی» مدعی هستند که دولت و رییس جمهور نتوانسته این وعده را محقق کند چرا که با استناد به حرف رییسی، مدیریت وجود ندارد که شاهد شکل گیری صف گوشت هستیم.

هر چند تمام این ادعاها بر پایه یه کلیپ دو دقیقه ای بی نام و نشان استوار شده است ، اما اگر فرض را بر صحت این ویدیو نیز بگذاریم ذکر چند نکته ضروری است:

اول آنکه هنوز مردم آنچنان از دوران مدیریت روحانی فاصله نگرفتند که اوضاع و احوال آن زمان را فراموش کنند، صف هایی که در دوران روحانی بسته می شد محدود به گوشت و مرغ و ایام مربوط به روزهای پایانی سال نبود بلکه در هر روزی از سال برای خرید هر کالایی که متاثر از بی دولتی آن زمان، دچار کمبود یا عدم موجودی می شد صف شکل می گرفت، صف خرید سرم، صف خرید روغن ، صف خرید ارز، صف خرید گوشت یخ زده ، صف خرید برنج خارجی ، صف خرید تخم مرغ و… اینها بخشی از صف هایی بودند که در دولت صف سازان شکل گرفت. به بیان دیگر ایستادن در صف برای خرید کالا به بخشی از فرهنگ عمومی مردم یا بخش قابل توجهی از مردم تبدیل شده بود.

نکته دیگر آنکه صف های زمان روحانی یک ویژگی دیگر هم داشت ، مردم برای خرید کالا به قیمت جهش یافته صف می کشیدند، به این معنا که در تلاطمات قیمیتی، مثلا قیمت مرغ جهش پیدا می کرد ، مردم همین مرغ جهش پیدا کرده را نمی توانستند در بازار پیدا کنند و مجبور بودند برای خرید مرغ، صبح خروس خوان در صف بایستند تا بتوانند عصر، دو سه عدد مرغ به قیمت مصوب بازار خریداری کنند.

علاوه بر این ، در دولت قبلی، در زمان های پیک تقاضا ، نه خرید کالا ، بلکه اسم نوشتن در این صف ها برای مردم دشوار بود، در ایام ابتدایی ماه رمضان یا ایام منتهی به سال نو ، مردم برای دریافت نوبت به منظور آنکه در صف خرید مرغ و گوشت قرار بگیرند، در ساعت ۳ و ۴ بامداد مقابل فروشگاه ها حضور پیدا می کردند آنهم در شرایط قرنطیه کرونایی. نکته اسف بار آنکه برخی از افرادی که چندین ساعت هم در صف منتظر می ایستادند در اخرکار هم موفق به خرید دو سه عدد مرغ نمی شدند.


در چنین شرایطی بود که روحانی عدم شکل گیری قحطی گسترده را برای دولت خود دستاورد تلقی می کرد و اساسا وقتی عدم قحطی دستاورد باشد ، شکل گیری صف هیچ اهمیتی برای دولتمردان وقت پیدا نمی کرد چه بسا آنها هم از دشواری خرید کالا برای مردم به عنوان حربه ای برای مدیریت تقاضا در جهت عدم شکل گیری قحطی، راضی بودند.

با این حال آنچه که این روزها رسانه های حامی آن دولت با صف صف کردن به دنبال آن هستند با واقعیت تفاوت دارد. باید به این نکته توجه داشت این روزها تلاقی ماه رمضان و روزهای پایانی سال که هر کدام از جهت زمانی پیک تقاضا و مصرف هستند، یک موج گسترده از تقاضا را به دنبال داشته است، با توجه به این شرایط دولت سه سیاست را به طور همزمان در دستور کار قرار داد. ۱:  تامین گسترده کالاهای مورد نیاز مردم و اشباع بازار با قیمت هفته های گذشته ( به این معنا که جهش قیمتی در کالاها ایجاد نشود) ، ۲: عرضه کالا به قیمت ارزانتر که  در راستای این سیاست گوشت تنظیم بازاری را ۲۰۰ هزار تومان ارزانتر از قیمت بازار در فروشگاه ها عرضه کرد  ۳: اختصاص یارانه فجرانه به ازای هر ایرانی ۲۲۰ هزار تومان علاوه بر یارانه ماهانه از ۱۷ بهمن ماه به این معنا که برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۹۰۰ هزار تومان برای خرید ارزانتر کالاها اختصاص داده شد.

در نتیجه این سه سیاست است که هم اکنون در بازار کوچکترین کمبودی وجود ندارد و قیمت ها افزایشی نسبت به هفته های گذشته نداشته است بلکه دولت بستر خرید ارزانتر کالاهای اساسی را فراهم کرده است. در این بین آنچه رسانه های مخالف دولت بدون دیدن این شرایط و واقعیت ها،  از شکل گیری صف خرید گوشت یاد می کنند ، خبرسازی از روند خرید گوشت توسط مردم پایین تر از قیمت بازار است که اتفاقا تصاویر منتشر شده از فروشگاه ها طی روزهای اخیر نشان میدهد روال عادی خرید نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/164166

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی