پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابوالفتح کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با جهت پرس بررسی کرد

کارشناس سیاست بین‌الملل گفت: از جنگ اوکراین فقط اروپایی‌ها متضرر شدند، اینکه آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا دچار رکود شود، می‌تواند زنگ خطری برای کل اروپا باشد که اقتصادهای ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر از آلمان به شکل دومینووار وارد دوران رکود شوند.

منتشر شده در 10 خرداد 1402
در سرویس

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس سیاست بین‌الملل با اشاره به زمستان سخت اروپا و تورم سنگین اروپایی در گفتگو با جهت پرس عنوان کرد: بحث «زمستان سخت اروپایی» اگر منظور این باشد که در اثر جنگ در اوکراین، اروپا متحمل فشارهای سنگین اقتصادی شده است؟ این اتفاق عملاً روی‌داده است.
وی ابراز کرد: اروپایی‌ها برای چند ماه دچار کمبود انرژی بودند که این کمبود انرژی را با واردات از دیگر نقاط جهان ازجمله ایالات‌متحده جبران کردند اما به چند برابر قیمت لذا هزینه مصرف انرژی در این کشورها بالا رفت و با خود تورم آورد و فشار معیشتی را بر شهروندان اروپایی افزایش داد.

هزینه بالای نگهداری از پناهجویان اوکراینی
این کارشناس سیاست بین‌الملل بابیان اینکه دولت‌های اروپایی مجبور شدند هم‌زمان هم سیاست‌های حمایتگرانه از شهروندان داشته باشند و هم هزینه نگهداری چند میلیون اوکراینی را برعهده‌گرفته بگیرند، ابراز کرد: این مسائل سوای تحمیل هزینه‌های جنگ اوکراین بر دولت‌های اروپایی بود و سبب‌ساز مشکلات اقتصادی شد و در نهایت برخی کشورها از جمله آلمان وارد رکود شدند.
وی تأکید ‌کرد: این‌یک بحث بر سر مشکلات اقتصادی اروپاست که متأثر از هزینه‌ها و معضلات جنگ اوکراین بر دولت‌های اروپایی تحمیل‌شده است.
ابوالفتح ادامه داد: اما باید تأکید داشت عبارت اروپا دچار زمستان سخت می‌شود» و به دلیل کمبود انرژی دست نیاز به‌سوی ایران دراز کرده و مجبور می‌شوند برای تأمین انرژی در قضیه برجام به ایران امتیاز بدهد؛ محقق نمی‌شود چراکه این نظریه بر یک فرض اشتباه استوار بود.
این کارشناس عنوان کرد: این فرضیه درست نبود که به دلیل زمستان سرد و سخت طرف غربی حاضر به کوتاه آمدن در قضیه برجام است! این امر ازاین‌جهت بر یک فرض غلط استوار بود که برخی تصور می‌کردند اگر اروپا دچار سختی شود آمریکا حاضر است برای رفاه اروپایی‌ها و به‌اصطلاح عامیانه به خاطر دل اروپایی‌ها یا گل روی آن‌ها از خواسته خود عدول کند؛ در حالیکه برای ایالات‌متحده آمریکا منافع این کشور (خود آمریکا) در درجه اول است و خیلی هم دغدغه این را ندارد که اروپا دچار تنگدستی یا سرما و یخبندان شود. ازاین‌جهت باید این دو موضوع را تفکیک کرد.

تورم افسار گسیخته کالا در اروپا
ابوالفتح عنوان کرد: مشکلات اقتصادی اروپا وجود داشت و الان هم وجود دارد و خود را به شیوه‌های مختلف نشان می‌دهد اما نه آن‌گونه‌ای که برخی‌ها معتقد بودند بحث زمستان سخت اروپا به موضوع برجام گره می‌خورد و به آن لینک می‌شود و غرب حاضر خواهد شد سر برجام با ایران به مصالحه برسد.
ابوالفتح تأکید کرد: آنچه الان برای اروپا نگران‌کننده است اینکه به علت افزایش قیمت انرژی، قیمت کالاها و خدمات اروپایی افزایش پیداکرده و قدرت رقابت کالاهای اروپایی در مقایسه با رقبای غیراروپایی کمتر شده و احتمال دارد اگر این شرایط ادامه یابد، اروپایی‌ها بخشی از بازارهای صادراتی‌شان را از دست بدهند و از دست دادن بازارهای صادراتی یعنی درآمد کمتر و اشتغال کمتر و این خود مشکلات اجتماعی را به وجود می‌آورد.
وی افزود: در بین بازیگران بزرگ عرصه جهانی از محل افزایش قیمت انرژی بیشترین لطمه را اروپایی‌ها خوردند چون روس‌ها و آمریکایی‌ها که خود تولیدکننده هستند، چین می‌تواند از منابع جایگزین استفاده کند و تخفیف‌هایی که صادرکنندگانی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا در اختیار چین قرار می‌دهند، چینی‌ها را منتفع می‌کند و این وسط فقط اروپایی‌ها متضرر شده و می‌بایست با قیمت بالا انرژی را خریداری کنند.
این کارشناس ابراز کرد: افزایش قیمت انرژی خود را در افزایش قیمت کالاها نشان می‌دهد لذا هم به مصرف‌کننده اروپایی فشار وارد می‌شود که باید کالای گران‌تر بخرد و هم بازارهای صادراتی‌شان از دست می‌رود و این نرخ انرژی روی آن اثرگذار است.

رکود اقتصادی برای تامین گاز اروپا
ابوالفتح گفت: لذا آنچه برای اروپا نگران‌کننده است این بخش قضیه است نه خود کمبود انرژی چراکه بالاخره انرژی را توانستند تأمین کنند و انبارها و ذخایرشان را پر کنند اما با چه قیمتی؟ وزیر دارایی فرانسه چندین بار گفت ما گاز را از آمریکایی‌ها خرید کردیم و کمبود انرژی نداریم اما ۴ برابر بالاتر از قیمت گازی که در آمریکا فروخته می‌شود. یعنی دچار کمبود کالا نشدند اما باقیمت بالاتری این کالا را خریداری کنند و بخشی سرشکن شد و مصرف‌کنندگان مجبور شدند قیمت بالاتری پرداخت کنند و بخشی هم دولت برنامه‌های عمرانی و پوششی را پرداخت کرد که پول دولت هم عملاً پول مالیات‌دهندگان اروپایی است.
وی تأکید کرد: مجموع این عوامل باعث شد که اروپایی‌ها زمستان سختی را پشت سر بگذارند؛ بااین‌حال یکی از مقامات قطر عنوان کرده که مشکل برای اروپا تازه شروع می‌شود» زمستان ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تمام شد ولی بحث اینجاست که زمستان ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را اروپایی‌ها چه خواهند کرد؟ این مقام قطری افزوده که زمستان آینده از زمستان گذشته برای اروپایی‌ها سخت‌تر خواهد بود! معلوم نیست این پیش‌بینی درست دربیاید ولی مسئله اینجاست که شرایط برای اروپایی‌ها مطلوب نیست؛ اینکه آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا دچار رکود شود، می‌تواند زنگ خطری برای کل اروپا باشد که اقتصادهای ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر از آلمان به شکل دومینووار وارد دوران رکود شوند.

بازار آسیا جایگزین بازار اروپا شد
ابوالفتح با اشاره به چرخش بازارهای روسیه از اروپا به سمت آسیا عنوان کرد: بازار روسیه بازار پرکششی بود؛ ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون شهروندان روسی و کشوری ثروتمند که خیلی از کالاها و خدمات اروپایی در این بازار فروش می رفته است و حالا این بازار ازدست‌رفته و خیلی از شرکت‌های غربی مجبور شدند از بازار روسیه خارج شوند و پیدا کردن جایگزین برایشان دشوار است.
وی افزود: ضربه‌ای که از این محل به وضعیت اشتغال وارد می‌شود بزرگ است. حالا اگر این ازخودگذشتگی اروپا منجر به فروپاشی یا ضربه به اقتصاد روسیه می‌شد شاید ازنظر اروپایی‌ها ارزش داشت یعنی برای حفظ آنچه تحت عنوان خطر روس‌ها از آن یاد می‌کنند این فشار را تحمل کنند اما روس‌ها خیلی سریع توانستند جایگزین پیدا کنند و آن اندازه که غربی‌ها تصور می‌کردند اقتصاد روسیه زیر فشار سنگین تحریم‌ها خُرد نشد که البته این خود دلایل متعددی مانند دور زدن تحریم‌ها، عدم امکان تحریم چنین اقتصاد بزرگی، فروش کالاهای استراتژیک و.‌. دارد بااین‌حال اروپا هزینه سنگینی داده ولی آن اندازه که انتظار داشته به دست نیاورده است.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/5802

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی