پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاله افتخاری در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد

یک کارشناس سیاسی عنوان کرد: احزاب می توانند بر حسن اجرای قوانین نظارت داشته باشند و مجلس هم به ظرفیت احزاب توجه جدی داشته باشند و از احزاب بخواهند که به عنوان بازوهای فکری تخصصی و نظارتی به مجلس کمک کنند و جایگاه خاصی برای آنها در نظر بگیرند.

منتشر شده در 1 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ احزاب معمولا بال های قدرت سیاسی در کشورهای مختلف به شمار می روند، بالهایی که با ورود اهدافی در راستای نظام حاکم اما با خلاقیت های سیاسی به دنبال تحول آفرینی و ارتقا و بهبود شرایط کشورشان از مناظر مختلف چه در حوزه بین الملل و اقتصاد و چه فرهنگ و اجتماع  و حتی القای افکار سامان بخش و اصلاح کننده از سوی نخبگان  آن محسوب می شوند. امری که در ایران به دلیل وجود احزاب نه چندان قدرتمند و بعضا فصلی خیلی مثمر ثمر نبوده و نیست.

تعداد زیاد داوطلبان و نامزدهای انتخاباتی خصوصا در انتخابات پارلمانی در ایران یکی از چالش های جدی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادوار اخیر بوده است به گونه ای که فرصت و هزینه زیادی از دستگاه های اجرایی و نظارتی در بررسی صلاحیت این داوطلبان می گیرد.حتی اصلاح قانون انتخابات مجلس و دو مرحله ای شدن ثبت نام در انتخابات با هدف بیشتر شدن فرصت بررسی صلاحیت ها هم آنطورها که باید نتوانست این فرصت کم را جبران کند؛ این در حالی است که در کشورهایی که نظام های حزبی دارند بررسی صلاحیت نامزدها را احزاب تایید می کنند اما این امر چقدر در ایران می تواند راهگشای اصلاح قوانین انتخاباتی باشد؟ با لاله افتخاری، کارشناس سیاسی و نماینده ادوار گذشته مجلس و عضو حزب موتلفه اسلامی پیرامون همین مبحث به گفتگو نشسته ایم.

*خانم افتخاری! نقش احزاب را در بررسی نامزدهای انتخابات آینده در ایران  چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه این مهم در بسیاری در کشورها بر عهده احزاب و گروه های سیاسی محتلف است؟

نخست شاخص گذاری و تعیین اهداف و اینکه چه نامزدهایی برای مجلس اولویت دارند از جایگاه مهمی برخوردار است و اینکه چه شاخصه‌هایی داشته باشند در جهت کسب اعتماد مردم بسیار تأثیر گذار است.

بعد از این مرحله احزاب برای تعیین مصداقی، افرادی را می‌شناسند و این تأثیرگذار است. البته  بعضی به صورت جمعی کار می کنند و جلساتی دارند و 42 حزب دارند و جمعیت قابل توجهی دارند و در شناسایی افراد می‌توانند بسیار کمک کنند که در خدمت مردم باشند و در شناسایی نیازهای جامعه و هدف گذاری و تعیین شاخص‌ها نیز راهگشا باشند و به عبارتی مشخص کنند که چه کسانی بهتر هستند و خدمت بیشتری ارائه می‌دهند.

احزاب می توانند با در دست گیری صلاحیت سنجی ها از ظرفیت تخصصی گروههای خودشان  در جهت تقویت عملکرد نماینده‌ای که به مجلس راه پیدا می‌کند استفاده کنند . نظارت بر حسن اجرای قوانین داشته باشند و مجلس هم به ظرفیت احزاب توجه جدی داشته باشند و از احزاب بخواهند که به عنوان بازوهای فکری تخصصی و نظارتی به مجلس کمک کنند و جایگاه خاصی برای آنها در نظر بگیرند.به عنوان مثال در شورای راهبردی، گروههای تخصصی تشکیل شده که می‌تواند با استفاده از دیدگاههای که دارند بسیار تأثیرگذار باشند.

*حزب های زیادی داریم اما حزب قوی نداریم در حالیکه با توجه به آنچه مطرح کردید و مورد سوال بود احزاب می توانند نقش مختلفی ایفا کنند، این مورد را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه برخی افراد هم بعد از رسیدن به قدرت از حزب خود خارج شده و اعلام استقلال می کنند!

عدم توجه به اهداف باعث می‌شود که احزاب  جدیت لازم را نداشته باشند و متأسفانه برخی مسئولین هم علی رغم اینکه با حمایت بعضی از احزاب به مسئولیت می‌رسند در بسیاری از موارد را فراموش می‌کنند که ریشه از کجا بوده و چطور و چگونه و با حمایت فکری و … چه گروهی به کجا رسیده اند، دست خودشان را خالی می‌کنند و از نظرات کارشناسی شده آنها محروم می‌شوند یا استفاده نمی‌کنند .

مردم هم نمی‌دانند که آنها می‌خواهند پاسخگو باشند یا حزب مورد نظر که حمایت لازم را از نامزد انتخابات انجام دادند قرار است پاسخگو باشند. اما اگر جایگاه احزاب مشخص شود و رسالتشان در قبل و حین و بعد از صندوق رأی مشخص شود و نامزدها هم خودشان را متعهد به اهداف و شعارهایی که احزاب تعیین کردند بدانند این دو مورد باعث می‌شود که هم موفقیت بیشتری داشته باشند و هم اعتماد مردم بیشتر شود.

*احزاب معمولا در انتخابات  لیست دارند اما بعد از انتخابات  تعهدی ندارند! بعضا فراد بسیاری دیده می شوند که با لیست های حزبی و گروهی و ائتلاف ها بالا می آیند و بعد از رسیدن به جایگاه مد نظر خروج می کنند و تعهدی در قبال اهداف گروهی در راستای تحول آفرینی در جامعه ندارند؟

مشکل همین است که فرد خود را پایبند به تعهدات احزاب نمی‌داند و باید راهکاری برای ثبات بیشتر پیدا کرد تا مشارکت بیشتری انجام شود.

حضرت آقا اول سال چهارمحوری که فرمودند رقابت بود مشارکت بود و سلامت و امنیت انتخابات بود و چنانچه احزاب جایگاه خودشان را پیدا کنند و رسالت کلان خود را به انجام برسانند در اجرا شدن این چهار محور تأثیرگذار می توان تجربه موفق دنیا را برای احزاب در ایران بومی سازی کرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/156204

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی