پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش جهت پرس از حواشی برکناری رئیس اتاق بازرگانی؛

انتخابات اتاق بازرگانی در حالی برگزار شد که هنوز جواب صلاحیت‌ها از طرف وزارت اطلاعات اعلام نشده بود در نتیجه سلاح‌ورزی رد صلاحیت شده توانست رئیس اتاق بازرگانی شود.

منتشر شده در 6 تیر 1402
در سرویس

عطیه فکری – اخیرا انتخابات اتاق بازرگانی برای تعیین رئیس جدید در حالی برگزار شد که از حداقل معیارهای لازم مثل تایید صلاحیت کاندیداها هم محروم بود. شورای‌‌عالی نظارت  بر اتاق بازرگانی با ترکیب وزرای صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان استاندارد، رئیس و دو نایب‌رئیس اتاق ایران که بالاترین رکن قانونی اتاق ایران و بالتبع عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری اتاق‌ها محسوب می‌شود در آئین‌نامه‌ای به تعیین حداقل‌های لازم جهت کاندیداتوری در هیئت نمایندگان اتاق‌ها و همچنین واجدین حق رأی پرداخته و ابتکاری برای از بین بردن امکان تبانی و رفع انحصار در تعیین رؤسای اتاق ارائه داده است، بر این اساس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تشکیل شد و بر اساس قانون باید برای احراز صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیئت رئیسه بر اساس نتایج استعلامات اقدام می‌شد. 

انتخابات دوره دهم اتاق بازرگانی حدود یک هفته پیش برگزار شد و با وجود رد صلاحیت حسین سلاح‌ورزی، انجمن نظارت بر انتخابات (با وجود دریافت نتایج استعلامات از وزارت اطلاعات و صمت) در مقابل این اقدام خلاف‌قانون موضعی نگرفت و حتی موجبات برگزاری انتخابات غیرقانونی را نیز فراهم کرد، بر این اساس درحالی ادعا شده است که رد صلاحیت سلاح‌ورزی صرفاً از طرف حراست وزارت صمت اعلام شده است که سند جدیدی مبنی بر اعلام رد صلاحیت نامبرده از طرف وزارت اطلاعات روز قبل از انتخابات رونمایی شد.

رد صلاحیت از سوی وزارت صمت

مرکز حراست وزارت صمت در نامه‌ای که در مورخه 27 خرداد 1402 به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران ارسال کرده، در خصوص اعلام نتیجه استعلام تأیید یا رد صلاحیت‌های نامزدهای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تصریح کرده است: کلیه پاسخ‌های ارسالی؛ مطابق با اعلام نظر کتبی مرکز احراز و تعیین صلاحیت وزارت اطلاعات صورت گرفته است. پیشتر معاونت حقوقی اتاق بازرگانی دراین‌باره ادعا کرده بود که صرفاً مکتوبی از طرف حراست وزارت صمت دریافت کرده است و نظر حراست وزارت صمت در این خصوص لازم الاجرا نیست.

رد صلاحیت از سوی وزارت اطلاعات

درباره اینکه وزارت اطلاعات باید صلاحیت اعضای هیئت‌رئیسه را تأیید کند هم شبهاتی ایجاد کرده‌اند که در این خصوص لازم به ذکر است آیین‌نامه انتخابات اتاق بازرگانی ایران با امضای سلاح‌ورزی به‌عنوان نایب‌رئیس اتاق ایران اصلاح شده و اتفاقاً بر مبنای این اصلاحات بسیاری از رقبای وی از صحنه انتخابات اتاق بازرگانی حذف شدند. یکی از بندهای این اصلاحیه استعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی از وزارت اطلاعات توسط انجمن نظارت بر انتخابات است. بر همین اساس این اقدام مطابق قانون انجام شده و البته طبق اعلام مکتوب مراجع قانونی عدم‌ احراز صلاحیت سلاح‌ورزی اعلام شده است.
نکته دیگر این‌که گفته می‌شود نتیجه استعلام تأیید صلاحیت‌ها در مهلت 10 روزه اعلام نشده است. این در حالی است که برابر بند 2/7 اصلاحیه آیین‌نامه نحوه عضویت در اتاق بازرگانی تا پیش از برگزاری انتخابات امکان اعلام نتایج تأیید یا رد صلاحیت‌ها از سوی مراجع ذی‌صلاح وجود دارد و طبق اسنادی هم که منتشر شده است تمامی نتایج تأیید و رد صلاحیت‌ها تا قبل از مورخه 28 خرداد 1402 یعنی روز برگزاری انتخابات به انجمن نظارت بر انتخابات اعلام شده بود و طبق گفته مسئولان این انجمن، نتایج به خود افراد هم پیامکی اعلام شده بود.
بنابراین تخلف انجمن نظارت بر اتاق بازرگانی ایران در برگزاری انتخابات اتاق با حضور افراد رد صلاحیت ‌شده محرز است و نتایج این انتخابات غیرقانونی پذیرفته نیست. البته مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص ورود کرده و خواستار ابطال این انتخابات غیرقانونی شده است.

از دلایل رد صلاحیت حسین سلاح‌ورزی

بررسی آخرین اطلاعات آگهی‌های روزنامه رسمی نشان می‌دهد حسین سلاح‌ورزی در 25 شرکت و مؤسسه دارای مسئولیت مستقیم بوده است. باتوجه به این اطلاعات، سلاح‌ورزی همزمان با عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی لرستان و اتاق بازرگانی ایران، در 15 شرکت و مؤسسه رئیس‌ هیئت مدیره، در 5 شرکت دیگر عضو هیئت مدیره و در 3 مؤسسه عضو هیئت امناست.

سلاح‌ورزی در حالی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران کاندیدا شد که 24 مسئولیت دیگر را به‌عهده دارد و تا پیش از این نیز نایب‌رئیس اتاق بازرگانی بوده است، باید توجه داشت که اتاق بازرگانی خود در بیش از ده‌ها دستگاه، مؤسسه، شورا و نهاد دولتی و حاکمیتی نماینده دارد که ممکن بود مسئولیت برخی از آنها به او برسد.

اتاق بازرگانی ایران , اقتصاد ,

رانت خانوادگی در سهام داشتن در شرکت‌های مختلف

نکته دیگری که وجود دارد بحث ارتباطات خانوادگی در این شرکت‌ها است، به‌طور مثال تغییرات شرکت توسعه بازرگانی آرنیکا اقتصاد که حسین سلاح‌ورزی رئیس هیئت مدیره آن است، نشان می‌دهد که حداقل دو نفر از اعضای خانواده او نیز به عضویت این شرکت درآمده‌اند. 

اتاق بازرگانی ایران , اقتصاد ,

شبهات ارتباطات سلاح‌ورزی در موسسات به ثبت رسیده!

براساس بررسی‌هایی که از طریق وب‌سایت روی روزنامه رسمی کشور انجام شده است، حسین سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران به‌همراه برخی از فعالان اقتصادی در سال 1397 مؤسسه‌ای با نام «مؤسسه غیرتجاری تعالی پویا ایرانیان» به ثبت رسانده است که در این بین، آمدن نام برخی از افراد به‌عنوان شرکا قابل‌تأمل است، برای مثال کنار نام سلاح‌ورزی، نام علیرضا بختیاری مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد نیز دیده می‌شود، محمد ناظمی هرندی مدیر اسبق تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه و معاون فعلی تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه نیز نام جالب‌توجه بعدی است. این موضوع حتی با واکنش‌ها و انتقاداتی از سوی بخش خصوصی نیز همراه بود اما وی تا کنون واکنشی به این موارد نداشته است، در یکی از این موارد عباس وطن‌پرور با اشاره به سخنان سلاح‌ورزی گفته بود که تا زمانی که وی در خصوص ابهامات شفاف‌سازی نکند حرف‌های زیبای او دلنشین نخواهد بود.

اتاق بازرگانی ایران , اقتصاد ,

سابقه تشویش اذهان عمومی و حمایت اغتشاشات

حسین سلاح‌ورزی در ماه‌های گذشته در حساب شخصی خود در توییتر نظرات خود را درباره مخالفت اصول کلی نظان و در حمایت از اغتشاشگران منتشر کرده است. همین مسئله  برای مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی فعالان رسانه‌ای سوال ایجاد کرده است که چرا فردی که سابقه مخالفت با نظام و قانون اساسی و حتی حمایت از اغتشاشگران داشته، می‌تواند باز هم پست و مقام بگیرد؟

در اینجا چند نمونه از توییت‌های مسئله دار او که نشان دهنده افکارش می‌باشد را ببینید.

 

 

استعفا یا برکناری رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی!

خبرگزاری دولت (ایرنا) روز گذشته خبر برکناری سلاح‌ورزی را با این مضمون منتشر کرد: «پیگیری‌های انجام‌شده و در راستای رویکرد ضد فساد دولت، سلاح‌ورزی از ریاست اتاق ایران کنار رفت تا بخش خصوصی از یک حاشیه خودساخته نجات یابد.»

اما بعد از انتشار این خبر توسط خبرگزاری دولت سلاح‌ورزی با انتشار توییتی این خبر را تکذیب کرد و نوشت: دوستان متعددی می گویند که ایرنا خبری زده با این مضمون که سلاح ورزی برکنار یا استعفا داده است. ضمن تکذیب موضوع به نظر میرسه یا خبرگزاری رسمی دولت هک شده، یا بازیچه افراد، شاید هم مثل دفعات نهایتا خبر را از خروجی خود حذف کند.

سلاح

در صورتی که منابع آگاه اعلام کردند  که خودش به علت حاشیه‌هایی که به وجود آمد از این سمت استعفا داد و دولت بدون تامل استعفا را پذیرفت ولی بعد از انتشار این خبر توسط ایرنا خودش آن را تکذیب کرد و حالا خبرگزاری دیگری هم با انتشار  اطلاعیه اتاق بازرگانی برکناری او را تکذیب کرده و می‌گوید: « حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران به همراه شش عضو دیگر هیئت رئیسه با پشتوانه رأی قاطع نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به رغم برخی خبرسازی‌ها و حاشیه سازی ها، رئیس اتاق ایران مشغول انجام مأموریت‌ها و وظایف معمول ریاست پارلمان بخش خصوصی است.»

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند دیر یا زود برکنار می‌شود زیرا کاملا غیرقانونی و با وجود رد صلاحیت توس وزارت اطلاعات انتخابات برگزار شده که حتی انتخابات هم اساسا زیر سوال است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/3932

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی