پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک رسانه انگلیسی در گزارشی تکان‌دهنده از بحران گرسنگی نوزادان این کشور در پی افزایش قیمت شیرخشک خبر داد.

منتشر شده در 6 دی 1402
در سرویس

روزنامه گاردین روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: پزشکان و پرستاران برجسته انگلیس، از جمله کالج سلطنتی مامایی و کالج اطفال و بهداشت کودکان، همراه با موسسات خیریه کودکان طی نامه‌ای از دولت لندن خواسته‌اند تا از دسترسی خانواده‌های نیازمند به شیر خشک مطمئن شود.

در این نامه خطاب به آندریا لیدسوم، معاون وزیر بهداشت انگلیس در امور کودکان، آمده است که قیمت‌های بالا «سلامت نوزادانی را که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، به خطر انداخته است». در نامه یادشده از معاون وزیر بهداشت تقاضا شده تا دسترسی به شیرخشک را برای «خانواده‌هایی که به آن نیاز دارند، اما از پس مخارج آن بر نمی‌آیند» تسهیل کند.

بر اساس این گزارش، قیمت بالای شیر خشک به این معنی است که خانواده‌های فقیر ناگزیر این محصول را با آب بیشتری مخلوط می‌کنند تا دوره مصرف آن طولانی‌تر شود، برخی شیر خشک تاریخ مصرف گذشته یا قوطی‌های نیمه‌پر از اینترنت تهیه می‌کنند که به گفته کارشناسان بهداشتی نیست؛ یا مجبور به دزدی می‌شوند.

این درحالی است که «بانک‌های کودکان» هم در برابر افزایش تقاضای خانواده‌ها، با مشکلات جدی مواجه هستند. به گزارش گاردین، ۲۵۰ بانک کودک که برای تهیه لوازم ضروری رایگان برای نوزادان، از جمله شیر خشک ایجاد شده‌اند، این محصول را جیره‌بندی کرده‌اند.

یک نظرسنجی به‌عمل‌آمده توسط موسسه خیریه موسوم به شبکه کمک غذایی ایفان نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از سازمان‌های خیریه، امسال از والدین بیشتری برای تغذیه نوزادان یک تا ۱۲ ماهه حمایت کردند. به گفته یکی از کارکنان این موسسات، تقاضا برای شیرخشک در عرض یک سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس برآوردها، تغذیه یک نوزاد با شیرخشک، هفته‌ای ۱۴ پوند و ۵۰ پنس هزینه دارد. سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا در انگلیس، از ماه گذشته میلادی تحقیقات درباره علت افزایش بهای شیرخشک در این کشور را آغاز کرده است. موسسات خیریه، شرکت‌های تولید کننده شیر خشک را به سودجویی متهم کرده و خواستار تعیین سقف قیمت برای این محصول شده‌اند.

ارین ویلیامز، یکی از بنیانگذاران موسسه خیریه فید گفت: «این روزها، روز‌های ناامیدکننده‌ای برای خانواده‌های جوانی است که کودکان خود را در معرض خطر سوء تغذیه قرار می‌دهند. اینکه نوزادان دچار سوءتغذیه شوند، یک مشکل جدی است و می‌تواند منجر به مشکلات طولانی مدت سلامتی و رشدی برای آن‌ها شود.»

روایت گاردین از یک بانک کودک

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: گروبی‌بی یک بانک کودک است که از سپتامبر ۲۰۲۱ هر چهارشنبه باز می‌شود. این بانک کار خود را در ابعاد کوچک آغاز کار کرد و اکنون به حدود ۱۵۰ خانواده در هفته کمک می‌کند.

صبح یک روز چهارشنبه که گاردین از این موسسه بازدید کرد، شیر خشک به میزان کافی در قفسه‌ها موجود بود. بار موادغذایی روز قبل رسیده و قفسه‌ها پر بود. اما مسوولین بانک گفتند که شیر خشک به سرعت تمام می‌شود و والدین اغلب با دست خالی بر می‌گردند.

ساعاتی بعد صفی از زنان عمدتاً جوان، از جمله پناهجویانی که به کمک هزینه‌های دولتی دسترسی ندارند، بیرون از ساختمان خیریه تشکیل شد. در این صف زنی بود که نوه‌اش را بزرگ می‌کرد و زوج‌های آرامی که نوزادانشان را در آغوش گرفته بودند.

سپس در‌ها باز و آن‌ها داخل شدند. نام هر یک از مراجعه‌کنندگان که خوانده می‌شد داخل محوطه و فرصت داشت تا اقلام مورد نیاز را تهیه کند. روی میز‌ها مملو از دستکش، دستمال مرطوب بچه و کلاه و جوراب بود. همچنین ریل‌هایی با لباس‌های کودک و قفسه‌های پوشک وجود داشت.

در انتهای سالن و نزدیک خروجی، میز شیر خشک قرار داشت که زیر تابلوی آن نوشته بود «لطفاً فقط یک قوطی شیرخشک بردارید – یا چهار عدد کوچک».

به نوشته گاردین، این کالا به قدری گرانبها است که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای جلوگیری از سرقت آن از برچسب‌های امنیتی استفاده می‌کنند یا آن را پشت فروشنده می‌گذارند.

مادری که مایل نبود نامش فاش شود به گاردین گفت که برای سیر کردن شکم فرزندانش با مشکل مواجه است. وی افزود که نه تنها برای خوابیدن کودک سه ماهه اش به شیر خشک نیاز دارد، بلکه کودک دو ساله اش هنوز هم شیرخشک مصرف می‌کند، زیرا معده او توان هضم شیر گاو را ندارد.

دکتر از او خواسته که شیر بدون لاکتوز تهیه کند که هزینه آن برای هر قوطی ۱۸ پوند است. وی گفت: «من بیشتر اوقات استرس دارم و نگران این هستم که چگونه به آنچه آن‌ها نیاز دارند برسم.»

روزنامه انگلیسی در پایان نوشت، سایر بانک‌های کودک هم می‌گویند که به دلیل هزینه بالای شیر خشک، مادران نوزادان خود را زودتر از شیر می‌گیرند. سابین گودوین، یکی از مسوولین موسسه خیریه ایفان، گفت: «بسیاری از خانواده‌ها درآمد کافی و توانایی خرید شیر خشک ندارند. دولت باید به معضل فقر رسیدگی کند و صدقه دادن نباید عادی‌انگاری شود.»

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/152695

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی