پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقامات وزارت دفاع آمریکا تایید کرد پس از درز اسناد محرمانه پنتاگون امنیت ملی این کشور به خطر افتاد.

منتشر شده در 22 فروردین 1402
در سرویس

مقامات پنتاگون می‌گویند انتشار اسناد حاوی اطلاعات بسیار محرمانه نظامی که در رسانه‌های مجازی صورت گرفته است، تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا به شمار می‌رود.

براساس گزارش الجزیره انگلیسی، پنتاگون که این اسناد به شیوه‌ای شبیه به فرمتی که معمولا برای بروزرسانی به مقامات ارشد داده می‌شود، ذخیره سازی شده اند. انتشار این اسناد ممکن است خسارت بارترین درز و انتشار اسناد اطلاعاتی دولت آمریکا باشد.

روشن شده است که این اسناد شامل اطلاعات محرمانه و حساس درخصوص جنگ در اوکراین است؛ به ویژه ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه عملکرد نیرو‌های ارتش‌های روسیه و اوکراین است. پنتاگون تائید کرده است که بسیاری از این اسناد در فرمتی که برای فراهم کردن امکان بروزرسانی به سران ارشد داده می‌شود، بوده است و به طور ضمنی نشان می‌دهد که درز اطلاعات در سطح بالا بوده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی (آمریکا) در حال بازبینی و ارزیابی ارزش و اعتبار این اسناد هستند. البته تردیدی وجود ندارد که خطری برای امنیت ملی به شمار می‌رود، با این حال قصد ندارم که به جزئیات در این باره بپردازم.

درز این اطلاعات را نخستین بار «نیویورک تایمز» گزارش کرد. افزون بر اطلاعاتی درباره جنگ در اوکراین، این اسناد میزان شنود اطلاعات آمریکا از هم پیمانان مهمش از جمله اسرائیل و کره جنوبی را نشان می‌دهد. واکنش در پایتخت‌هایی از جمله سئول خشمگینانه بوده و به مجلس ملی این کشور کشیده شده است.

کیم بیونگ جو، سیاستمدار کره جنوبی هم در واکنش به جاسوسی آمریکا از سئول گفت: ما قویا متاسفیم که برترین سازمان اطلاعاتی آمریکا به طور قانونی در حال جاسوسی از کشور‌های هم پیمان از جمله کشور ما بوده است. ما قویا خواهان تحقیق در این باره و تکرار نشدن چنین رویداد‌هایی هستیم.

کاخ سفید در تلاش برای مهار آسیب ناشی از این وضعیت است و شورای امنیت ملی تائید کرده است که مقامات آمریکایی با هم پیمانان و شرکا درباره این اطلاعات درز کرده در تماس بوده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا در حال پیشبرد تحقیق جنایی در این زمینه است. 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/10125

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی