پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاظمی خبر داد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر مردمی سازی و مشارکت مردم در امر آموزش، برنامه ریزی صورت گرفت.

منتشر شده در 10 فروردین 1402
در سرویس

مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پیرامون وضعیت دانش آموزان متوسطه و کمبود در رشته‌ها اظهار داشت: ما در دوره متوسطه‌ی اول و دوم که مشتمل بر دو شاخه‌ی نظری و فنی حرفه‌ای (کاردانش) است ارائه‌ی آموزش را داریم؛ که جمعا شش میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموز در این دو دوره‌ی تحصیلی مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در دوره متوسطه دوم نیز تفکیک شاخه‌ای و رشته‌ای را داریم. طبیعتا آنچه مهم هست این است که ما بتوانیم توسعه متوازنی را در حوزه‌ی آموزش‌هایمان داشته باشیم که به گونه‌ای نیاز بازار کار و آینده شغلی کشور و همچنین علایق و سلایق دانش آموزان، این هدایت تحصیلی اتفاق بی‌افتد و از طرفی هم توسعه متوازن انجام گیرد.

او در ادامه گفت: طی سال‌های گذشته توسعه‌ی متوازن به گونه‌ای سهمش به هم ریخته بود. در شاخه نظری رشته ریاضی فیزیک به شدت کاهش پیدا کرده و طی ۹ سال سهم این رشته تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده بود؛ لذا به منظور جبران این موضوع با رویکرد توسعه متوازن اقدام شد و همچنین سهم‌ها در رشته‌ی علوم تجربی و علوم انسانی بود که ما باید برنامه ریزی را در این راستا هم میداشتیم. از طرفی در شاخه‌ی فنی هم افزایش سهم دانش آموزان در شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش بود و توازن بین رشته‌های مختلف در مجوعه‌ی این شاخه‌ها بود که باید مد نظر قرار میدادیم.

کاظمی تصریح کرد: در رشته‌ی ریاضی فیزیک توانستیم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۱.۸ درصد افزایش سهم را داشته باشیم و همچنین در رشته فنی حرفه‌ای بیش از ۲ درصد سهم این دانش آموزان افزایش پیدا کرد.

معاون آموزش متوسطه اذعان داشت: با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر مردمی سازی و مشارکت مردم در امر آموزش این برنامه ریزی صورت گرفت که با مشارکت بخش‌های مختلف، آموزش‌های فنی حرفه‌ای و همچنین شاخه‌ی کار و دانش توسعه پیدا کند؛ که بخشی از آن از طریق ایجاد هنرستان‌های جوار و وابسته اتفاق افتاد.

وی افزود: افزایش خوبی را برای شروع در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ برنامه ریزی کردیم و توانستیم بخشی از آن هدف گذاری را چه در رشته‌ی ریاضی فیزیک، چه در افزایش سهم آموزش‌های فنی حرفه‌ای کار و دانش را محقق کنیم.

کاظمی در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی وزارت‌خانه گفت: دستگاه‌های مختلفی در مسائل فرهنگی که نقش دارند. در همین راستا معاونت پرورشی وزارت خانه برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است. برای مثال کار فرهنگی در اردو‌های مختلف برای دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا کرده اند.

وی تاکید کرد: آموزش از تربیت جدا نیست و برنامه ریزی‌های ما بر این است که برنامه‌هایی با هدف تقویت هویت و شناسایی استعداد‌های دانش آموزان، در دوره‌های متوسطه برگزار شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پیرامون مسئله ترک تحصیل دانش آموزان و برنامه برای بازگشت آن‌ها اظهار کرد: موضوع پوشش تحصیلی یکی از اولیت‌های ما است. طی آخرین اطلاعات ما در دوره‌های متوسطه پوشش تحصیلی‌مان افزایش داشته است.

او در ادامه گفت: عده از پس از دوران کرونا و مشکلات تحصیلی و آموزشی پیش آمده ناشی از دوران تعطیلی دست به ترک تحصیل زدند. آمار‌ها در دست برسی است که نتیجه‌ی نهایی پس از بررسی اعلام خواهد شد.

کاظمی تشریح کرد: ما در تمام دوره‌ها به غیر از سال دهم و یازدهم که بنظر می‌رسد به لحاظ آماری نرخ ارتقای ما کاهش پیدا کرده، در بقیه‌ی دوره‌ها نرخ ارتقای ما افزایشی بوده است.

وی در انتها گفت: در هر صورت این موضوع در دست برسی است و سامانه‌ای در همین راستا (شناسایی دانش آموزان ترک تحصیل کرده) ایجاد شده و تحت عنوان «سامانه‌ی شهید محمودوند» مشغول به کار است؛ که با بهره گیری از سایر سامانه‌ها (برای مثال ثبت احوال) بتوانیم دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۷ سال را شناسایی کرده و از شرایطشان باخبر شویم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/11290

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی