پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با تجمع در کشورهای مختلف رقم خورد؛

سیاست های جنگ افروزانه دولت‌های اروپایی و تورم ناشی از آن مردم این کشورها را به اعتراض علیه این اقدام دولت‌شان واداشته است.

منتشر شده در 8 اسفند 1401
در سرویس

در سالگرد جنگ اوکراین پایتخت چند کشور اروپایی به صحنه اعتراضات مردمی به سیاست‌های ناتو در گسترش جنگ‌افروزی تبدیل شد.
ده‌ها هزار نفر در شهرهای سراسر اروپا روز شنبه و یکشنبه در اعتراض به جنگ روسیه علیه اوکراین تظاهرات کردند. در روسیه نیز به رغم سرکوب این تظاهرات، تجمعات کوچکی برگزار شد.
در روزهای گذشته هزاران نفر در اطراف دروازه نمادین براندنبورگ آلمان در مرکز برلین، دست به تظاهرات زدند.

1

روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی در خصوص اعتراضات در آلمان نوشت: شهروند در لایپزیگ آلمان در اعتراض به ارسال تسلیحات برلین به کیف تظاهرات کردند.
به نوشته فایننشال تایمز، افزایش روزافزون قبوض گاز و برق و تورم بی سابقه در آلمان و این واقعیت که آلمان دست نشانده ایالات متحده و ناتو شده است خشم و اعتراض مردم این کشور را برانگیخته است.

کشورهای اروپایی مدتهاست که شاهد برگزاری تظاهرات گسترده ای در بحبوحه بحران انرژی هستند. بحران انرژی در اروپا اعتراض مردم را نسبت به افزایش سرسام آور قیمت سوخت و تورم بالای ناشی از آن به دنبال داشته است. از جمله، معترضان خواهان استعفای «مایا ساندو» رئیس جمهور مولداوی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

جنگ اوکراین، تحریم های گسترده اروپا علیه روسیه و به تبع آن کاهش جریان انرژی از روسیه به این قاره، کشورهای اروپایی را در مواجهه با بحران بی سابقه انرژی در میانه فصل سرما قرار داده است.

2

رویترز نوشت: این تظاهرات یک روز پس از سالگرد جنگ اوکراین همزمان با وعده‌های غرب برای تزریق سلاح‌های بیشتر به اوکراین و اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه برگزار شد.
همچنین هزاران انگلیسی در اعتراض به سیاست‌های جنگ‌طلبانه ناتو، در لندن دست به تظاهرات زدند. در این حرکت اعتراضی که با حضور شماری از نمایندگان مجلس انگلیس، سازمان‌های ضدجنگ، نهادهای حقوق‌بشری و فعالان مدنی برگزار شد، شرکت‌کنندگان با حمل پلاکارد و سر دادن شعارهایی خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب از اوکراین برای پایان دادن به درگیری‌ها شدند.

«دالیا سانچز» یک فعال ضد جنگ می گوید: افراد زیادی جان خود را از دست داده اند، صرف نظر از این که در کدام طرف هستند. من با ارسال تسلیحات به اوکراین موافق نیستم، این اقدام جنگ را طولانی می کند». 

به رغم نارضایتی ها، سران کشورهای اروپایی بر ادامه سیاست های حمایت گرایانه از جنگ اوکراین تاکید داشته و همچنان با اهدای جنگ افزارهای پیشرفته به کی یف،عملا به این جنگ دامن می زنند. بنابر گزارش های منتشر شده، اتحادیه اروپا حدود 12 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است. این درحالی است به جز تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ، بسیاری از شهروندان اروپان نگران هستند تامین سلاح‌های تهاجمی برای نیروهای نظامی اوکراین، این جنگ را به یک جهانی یا حتی، یک جنگ اتمی میان قدرت های بزرگ جهان بدل سازد. 

ماری لوپن سیاستمدار فرانسوی در این زمینه می گوید: این درگیری تاکنون منجر به قطع روابط اروپا و روسیه شده و مسکو را به شریک ممتاز پکن و دهلی‌نو تبدیل کرده است؛ وقت آن فرا رسیده است که اقدامات خود را در سمت و سوی برقراری صلح در اوکراین هدایت کنیم.

به هر حال، نگرانی ها بابت تداوم جنگ اوکراین و خطر گسترش دامنه آن و طولانی شدن آن افزایش یافته است. به رغم اقدامات سیاستمداران اروپایی در ادامه مداخله در جنگ اوکراین؛ گروهی از شهروندان اروپایی خسته از این اقدامات، پایان مداخلات را خواستار هستند. به نظر می رسد در صورت ادامه این روند و تشدید اختلافات، کشورهای اروپایی با مشکلات جدید سیاسی و اجتماعی روبرو شوند.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/13806

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی