پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تقوی نیا در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد:

کارشناس مسائل سیاسی گفت: سفر امیرعبداللهیان به عمان در راستای سیاست‌های میانجی گرایانه منطقه‌ای و بین المللی عمان که در پرونده‌های مختلف قابل ارزیابی است.

منتشر شده در 9 دی 1401
در سرویس

سفر ششم دی ماه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان  به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمان به این کشور با اما و اگرهایی پیرامون اهداف، ابعاد و  نتایج آن همراه بوده است هر چند امیرعبداللهیان در بدو ورود عنوان کرده است که  ایران و عمان همواره رایزنی‌های د‌وجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در موضوعات مورد علاقه داشته‌اند و عمان هم یک مرکز گفت‌وگوی منطقه‌ای در مسائل متنوعی چه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و چه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای بوده و همواره نقشی خیرخواهانه از سوی مقامات عالی‌اش انجام شده است.
وزیر خارجه همچنان عنوان کرده  این سفر  فرصتی برای  مرور موضوعات روابط دوجانبه  که باید شتاب بیشتری به تحقق آن داده شود، است که در عین حال  بحران در یمن، افغانستان و اوکراین در آن مورد توجه قرار بگیرد.
با این حال کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که هدف اصلی این سفر رایزنی در مورد ادامه مذاکرات رفع تحریمها و بررسی آخرین تحولات یمن  و ارائه پیام رئیس جمهور آقای رئیسی به پادشاه عمان و البته ادامه مذاکرات دو کشور در حاشیه اجلاس بغداد باشد.
علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است؛ این سفر در راستای سیاست‌های میانجی گرایانه منطقه‌ای و بین المللی عمان که در پرونده های مختلف به ایران و دیگر کشورهای منطقه کمک کرده، قابل ارزیابی است.
تقوی نیا در ادامه گفتگویش با جهت پرس گفت: بعد از سفر نتانیاهو در زمان پادشاه گذشته به عمان و روی کار آمدن پادشاه جدید، تا حدودی روابط ایران و عمان فروکش کرد یعنی آن گرمی سابق را نداشت.
وی افزود: عمانی‌ها قول‌هایی هم به اسراییل داده بودند اما ایران اجازه اجرایی شدنش را نداد مانند پروازها به عمان و عبور پروازها از عمان که ایران اجازه اجرایی شدنش را نداد و عمانی ها هم حُسن همجواری را در این زمینه رعایت کردند.
تقوی نیا ادامه داد: این اقدام مجلس عمان یعنی ممنوعیت رابطه با رژیم صهیونیستی و تحریم این رژیم به نظر می‌رسد با هماهنگی با ایران انجام شده بود.

عمان میانجیگری می‌کند؟

این تحلیلگر مسائل بین الملل ابراز کرد: ایران با سفر امیرعبداللهیان نشان داد که همچنان سعی دارد نقش میانجی را در خصوص روابط خود با آمریکا در منازعاتی همچون پرونده هسته‌ای به عمان بسپارد. تقوی نیا با اشاره به روابط عمان و رژیم صهیونیستی بیان کرد: سفر بالافاصله امیرعبداللهیان بعد از این تصمیم مجلس عمان در خصوص تحریم رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که روابط دو کشور در حال ارتقا یافتن است و عمان همچنان نقش میانجی را در روابط ایران و آمریکا بازی می‌کند.
وی در خصوص اهداف این سفر و موضوعات مطرح شده، گفت: در خصوص پیام‌ها هم باید عنوان کرد که ما اطلاعی از پشت پرده‌ها و اتفاقاتی که در جلسات افتاده نداریم اما پرواضح است که در خصوص روند پرونده اتمی ایران و مذاکرات احیای برجام و مسائلی از این دست است.
تقوی نیا اظهار داشت: در خصوص ابعاد و نتایج این دیدارها هم خیلی نمی‌توان اظهار نظر کرد چرا که نمی‌دانیم در جلسات چه گذشته و اطلاعاتی نداریم ولی به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها پیغام‌های مختلفی داده باشند هم در خصوص جنگ اوکراین هم در خصوص پرونده هسته‌ای و احیای برجام  اما باید دید که محتوای آنها چیست.
وی با بیان اینکه عمان بیشتر نقش میانجی میان ایران و آمریکا را بازی می‌کند،  تاکید کرد: با این حال باید اذعان داشت اگر قرار باشد در خصوص روابط  کشورهای همسایه رد و بدل پیغام‌هایی صورت بگیرد از طریق کشورهایی مانند عراق یا قطر صورت می‌گیرد و عمان همان نقش میانجی در روابط ایران و امریکا و مسائل برجام و پرونده هسته‌ای را دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/20963

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی