پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحلیلی بر قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

آمریکایی ها در انتظار این هستند که بفهمند اغتشاشات و فعالیت‌های تروریستی برانداز در ایران چه نتیجه‌ای خواهد داد و آیا تشدید آن‌ها همراه با تنگتر کردن حلقه تحریم ها ایران را مجبور به احیای برجام خواهد کرد یا خیر.

منتشر شده در 27 آبان 1401
در سرویس

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با 26 رای موافق در برابر دو رای مخالف و 5 رای غایب قطعنامه‌ای که در آن جمهوری اسلامی ایران به عدم همکاری با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متهم شده است را به تصویب رساند. ‏در مورد قطعنامه صادر شده علیه ایران در آژانس تروریستی اتمی‌ باید گفت که این قطعنامه در واقع کم و بیش تکرار قطعنامه پیشین با زبانی‌ کمی‌ محکم تر و تندتر بود و مجددا از ایران خواستند که در مورد مسائل مطرح شده مثل کشف پارتیکل‌های اورانیومی به عنوان مثال در سایت مریوان که طبق آخرین تصاویر ماهواره‌ای با خاک یکسان شد، همکاری کند. قطعنامه شامل موارد و گام هایی برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت (اگر ایران همچنان همکاری نکند) نیست و هیچ قدرت مضاعفی به آژانس برای اعمال فشار بر ایران نمیدهد!

آمریکا در انتظار مشخص شدن نتایج اغتشاشات ایران
‏در واقع  آمریکایی ها در صدد هستند صبر کنند اغتشاشات و فعالیت‌های تروریستی برانداز در ایران چه نتیجه‌ای خواهد داد و آیا تشدید آن‌ها همراه با تنگتر کردن حلقه تحریم ها ایران را مجبور به احیای برجام خواهد کرد یا خیر … اگر پاسخ خیر باشد، زمان برای ارجاع پرونده به شورای امنیت فراوان است و گام بعدی خواهد بود.
در واقع با این قطعنامه صادر شده که فاقد هر گونه اقدام جدی علیه ایران است، مساله به ماه مارچ ۲۰۲۳ فرستاده شد، مگر اینکه تا آن زمان شورای حکام جلسه اضطراری تشکیل بدهد که اگر ایران در این مدت زمان آژانس را باز سرکار بگذارد، احتمال آن بسیار کم خواهد بود.
به هر روی آمریکایی‌ها فعلا مسیر فعالیت‌های تروریستی در داخل ایران و تضعیف حاکمیت را پیش گرفته ا‌ند و در صورت شکست، بی‌ تردید پرونده دیر دیر در مارچ ۲۰۲۳ (یعنی‌ نوروز باستانی) به شورای امنیت فرستاده خواهد شد که 
برای ایران فرقی‌ نخواهد داشت زیرا که ایران از سال‌ها پیش عملا زیر تحریم‌های سازمان ملل اعمال شده از سوی آمریکا است!

پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی چه خواهد بود؟
بدین روی به نظر نمیرسد که ایران به این قطعنامه پاسخ خاصی‌ بدهد که البته غلط بوده و باید دندان غربی‌ها را کشید. فعلا تنها پاسخی که داده شده سفر مدیرکل آژانس به ایران کنسل شده است … اما به هر روی در هفته‌ها و ماه‌های آینده فشار برای پاسخ به کشفیات اورانیومی خواهند گذاشت که دست پخت دولت گذشته بود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/25777

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی