پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش جهت پرس از شایعه حمایت روسیه از امارات

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حمایت روسیه از امارات عیه ایران منتشر شده است که بیشتر آن داستان پردازی اصلاح‌طلبان علیه دولت رئیسی بوده است.

منتشر شده در 24 تیر 1402
در سرویس

عطیه فکری – در جریان جنگ بین روسیه و اوکراین وقتی که اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی روسیه را تحریم کردند ایران روابط خود با روسیه را قطع نکرد و بیشتر تلاش کرد که از ظرفیت تحریم اروپا به نفع خود برای صادرات محصولاتش استفاده کند. ایران برای مقابله با تحریم‌های شدید اقتصادی نیاز به همکاری اقتصادی با کشورهای بزرگی مثل چین روسیه دارد و این همکاری‌ها که برای کم کردن آسیب تحریم‌ها صورت می‌گیرد صرفا به معنی اتحاد در تمام امور سیاسی، امنیتی و فرهنگی و اقتصادی نیست بلکه یک همکاری یا اتحاد موقت برای رسیدن به منافع مشترک و رد کردن بحران در شرایط حساس هست. اصولا نمی‌توان توقع داشت با هر کشوری که همکاری اقتصادی شکل می‌گیرد صفر تا صد به سلیقه کشور ما عمل کنند، قطعا نمی‌شود و منطقی نیست که چنین کودکانه به ماجرا نگاه شود. روسیه و ایران هر دو کشورهایی هستند که تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی از سمت اروپا، آمریکا و کشورهای مواجب بگیر آمریکا قرار گرفته‌اند، پس طبیعی است که صرفا همکاری‌هایی برای دفع خطر آمریکا و کم کردن آسیب تحریم‌ها با یکدیگر داشته باشند.

ایران و روسیه چه جاهایی اختلاف نظر دارند؟

ایران و روسیه مثل همه کشورها منافع و اهدافی برای کشور خود تعریف کرده‌اند که گاها با یکدیگر در تعارض قرار می‌گیرند. به عنوان مثال جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی حاضر به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس نیست و نمی‌خواهد کوچکترین همکاری و مودتی نسبت به این رژیم جعلی داشته باشد و با گذشت 44 سال از انقلاب اسلامی حکومت ایران همچنان قرص و محکم پای اهداف و خط قرمزهای خود با وجود تمام دشمنی‌ها و کارشکنی‌ها ایستاده و کوتاه نمی‌آید ولی روسیه همکاری‌هایی با رژیم صهیونیستی دارد که از نظر ایران ناپسند است.

حالا این مسئله حمایت روسیه از امارات هم مشابه همین امر است ولی با این تفاوت که روسیه برخلاف بعضی جوسازی‌ها، حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه را رد نکرده، اما موضعی را اتخاذ کرده که به نظرات امارات نزدیک است که بابت همین قضیه سفیر روسیه به وزارت امور خارجه احضار شد تا بابت به خطر انداختن امنیت و تمامیت ارضی ایران پاسخگو باشد و اکثریت مقامات رسمی کشور بدون توجه به همکاری‌هایی که بین ایران و روسیه وجود دارد گفتند که ایران در مسئله تمامیت ارضی با احدالناسی تعارف ندارد و مقابله می‌کند.

سواستفاه اصلاح‌طلبان از موقعیت به وجود آمده برای نابودی روابط ایران و روسیه

اخبار حمایت روسیه از موضع امارات درباره جزایر سه‌گانه که از سوی اصلاح‌طلبان وایرال شده است بعضا با جهت گیری و مطالب خلاف واقع همراه است. 

بیانیه پایانی نشست کشورهای شورای‌همکاری خلیج‌فارس و روسیه، به شکل رندانه‌ای از مذاکره و حل سوءتفاهم‌ها با ایران سخن گفته اما در بندی دیگر روی مسئله‌ای دست گذاشته که برای ایران و افکارعمومی ما حساسیت برانگیز است.

در این بیانیه، از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئله جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است. اگرچه وزارت‌خارجه کشورمان به این بیانیه واکنش نشان داده و از مالکیت مطلق ایران بر این جزایر سخن گفته و بر لزوم حفظ روابط و حسن همجواری تاکید کرده اما واقعیت آن است که کشورهای عربی منطقه هر اندازه که به‌سمت تنش‌زدایی و برقراری رابطه با ایران حرکت کنند باز هم از ذات ستیزه‌جویانه خود دست نخواهند کشید.

هر اندازه که در ماه‌های گذشته روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به سمت همکاری میل کرده اما باز هم در مقاطع این‌چنینی، کشورهای عربی که از قضا برخی از آن‌ها مثل قطر و عمان که رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارند هم حاضر به امضای بیانیه‌ای هستند که مربوط به چنین ادعاهایی واهی است. البته که این توهم امارات، مسئله‌ای بسیار قدیمی و ریشه‌دار است و این انتظار می‌رود که با توجه به تاکید طرفین در ماه‌های گذشته بر حفظ سیاست حسن‌همجواری و همسایگی، اعراب از اظهارات متوهمانه خود دست بردارند که گویا آنان تمایلی به این امر ندارند و اما در مورد روسیه؛ کشوری که شاید برخی تعجب کنند که با توجه به روابط عمیق خود با ایران، چگونه حاضر به امضای این بیانیه شده که باید گفت در دنیای سیاست این مسئله عجیب نیست. روسیه نه متحد استراتژیک ایران است و نه شریک آن؛ در مقاطعی و بنا به مقتضیات موجود و نفع طرفین، در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص سیاسی، امنیتی و نظامی و با یکدیگر همکاری‌های تاکتیکی عمیقی داشته‌اند و البته در مسائل مختلفی هم در جهاتی متفاوت حرکت و عمل کرده‌اند. بنابراین نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه خود با ایران از امضای بیانیه‌ای خودداری کند که منافع دیگرش به خطر بیفتد.

حافظه‌ ضعیف اصلاح‌طلبان در موضع گیری درمورد جزایر سه‌گانه ایران

اصلاح‌طلبان در دهه 90 و در دولت اسبق وقتی که احمدی‌نژاد به این جزایر سفر کرد، فریاد سر دادند که این سفر به ضرر ایران و توافق با غرب است و نباید در شرایطی که ایران در حال مذاکره است به چنین سفری می‌رفت! نکته قابل توجه اینست که آن‌ها حاضرند به راحتی برای توافق با کشوهای غربی و تنش‌زدایی با غرب قید تمامیت ارضی و جزایر سه‌گانه را بزنند و آن را دو دستی تقدیم امارات کنند فقط به این دلیل که اروپا و آمریکا از توافق با ایران روی گردان نشوند حالا با گذشت یک دهه از آن سال‌ها فریاد سر می‌دهند که دولت رئیسی با همکاری روسیه می‌خواهد تمامیت ارضی را به خطر بیندازد در صورتی که مردم دیدند که مسئولان این دولت به وقتش موضع‌گیری و قاطعیت کافی علیه هر کشوری که بخواهد تمامیت ارضی کشور را زیر سوال ببرد برخورد می‌کنند و اجازه چنین کاری نمی‌دهند.

نمونه‌های از مطالب منتشر شده رسانه‌های اصلاح‌طلب در واکنش به سفر احمدی‌نژاد به جزایر سه‌گانه را در اینجا ببینید.

Image

Image

Image

 

Image

 هم صدایی همیشگی اصلاح‌طلبان با رسانه‌های ضدانقلاب

در ماجرایی بین ایران و روسیه چشم اصلاح‌طلبان در اغلب موارد به دهان رسانه‌های ضدانقلاب است و هر چه آنان بگویند یا بنویسند، دوستان اصلاح‌طلب ما به تبعیت از آن‌ها همان را تکرار می‌کنند. در شرایطی که رسانه‌های معاند سعی می‌کردند آرامش فکری مردم ایران را با اخبار مغرضانه بهم بریزند و بین طیف‌های مختلف مردم تنش ایجاد کنند، آن‌ها به آتش تنش دامن می‌زدند.

1

2

3

4

5

واکنش‌های فعالان رسانه‌ای به اصلاح‌طلبان

علاوه بر این فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به اصلاح‌طلبان واکنش نشان دادند و ماجرای سال 91 و سفر احمدی‌نژاد به جزایر سه‌گانه را به آن‌ها یادآوری کردند و از اینکه همیشه از هر راهی برای وصل شدن به کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کنند و حتی حاضرند برای این وصلت از ارزش‌ها و منافع کشورشان بزنند، معترض شدند. در اینجا به تعدادی از واکنش‌های فعالان رسانه‌ای اشاره شده است.

1

2

3

4

5

6

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/2899

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی