پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دادگاه ترکیه در حالی جلسات محاکمه قتل روزنامه نگار و منتقد سعودی را از سر گرفته است که سازمان "خبرنگاران بدون مرز" می‌گوید که این پرونده دارد به بن بست رسیده و باید نقش ولیعهد عربستان هم در این پرونده لحاظ شود.

منتشر شده در 3 آذر 1400
در سرویس

جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی که یکی از منتقدان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود آخرین بار دوم اکتبر ۲۰۱۸ هنگام ورود به کنسولگری این کشور در استانبول دیده شد. مسوولان در ترکیه معتقدند که خاشقجی به قتل رسیده و جسدش هم مثله شده است.

سرویس اطلاعات آمریکا ماه مارس در گزارشی اعلام کرد، بن سلمان با قتل خاشقجی یا دستگیری او در اکتبر ۲۰۱۸ موافقت کرده است اما دولت عربستان هرگونه نقش ولیعهد را در این پرونده رد می‌کند و با نتایج این گزارش هم مخالف است.

دادگاه ترکیه، ۲۶ سعودی را در پی اتهاماتی که درمورد قتل خاشقجی به آنها وارد شده، به صورت غیابی محاکمه می‌کند. این دادگاه روز سه شنبه از وزارت دادگستری خواست نامه‌ای به عربستان فرستاده و از این کشور بخواهد اسامی کسانی را که در ریاض محاکمه شده اند اعلام کند تا مجددا محاکمه نشوند.

ایرول اندر اوغلو، نماینده سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت، مادامی که در محاکمه قتل خاشقجی نامی از بن سلمان نباشد، عدالت در این محاکمه برقرار نمی‌شود.  

وی افزود، همه می‌دانند تا زمانی که متهمان بازداشت نشده و به ترکیه ارجاع داده نشوند، روند قضایی نمادین خواهد بود. پرونده قتل خاشقجی دارد به بن بست می‌رسد.

اندر اوغلو گفت، نشانه‌ها از بهبود روابط ترکیه و عربستان این نگرانی را به وجود می‌آورد که شاید پرونده این قتل به فراموشی سپرده شود.

تنش بین ترکیه و عربستان به دلیل قتل خاشقجی موجب شد عربستان به صورت غیر رسمی کالاهای ترکیه را تحریم کند اما آنکارا لحن و انتقاد تند خود از ریاض را کنار گذاشت و دو کشور پس از تماس های تلفنی میان رئیس جمهوری ترکیه و پادشاه عربستان تلاش می کنند روابط خود را بهبود ببخشند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/82913

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی