پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با توجه به اینکه جنگنده‌های اف۱۶ که عراق از آمریکا خریداری کرده است، توان عملیاتی ندارند، عراق به دنبال خرید ۱۲ جنگنده از نوع «جی‌اف۱۷ » از پاکستان است.

منتشر شده در 9 مهر 1400
در سرویس

 المعلومه در گزارشی با عنوان «عراق جنگنده‌های جی‌اف17 پاکستان را به منظور فشار بر واشنگتن جایگزین جنگنده‌های اف16 می‌کند»، آورده است: عراق به دنبال خرید 12 جنگنده از نوع «جی‌اف17» از پاکستان به ارزش تقریباً 600 میلیون دلار است.

یک منبع که نامش را فاش نکرد، از توافق اولیه حاصل شده میان دو کشور خبر داد و اینک توافق هیئت عراقی با پاکستان رخ داده است و دو طرف ماه اکتبر آینده به طور رسمی عقد قرارداد را اعلام خواهند کرد.

این منبع بیان کرد: عراق 26 جنگنده اف16 در اختیار دارد اما ایده خرید جنگنده‌های پاکستانی منطقی به نظر می‌رسد زیرا جنگنده‌های اف16 موشک و مهمات برای عملیات جنگی را در اختیار ندارند و این سبب شده است که این جنگنده‌ها کارآیی نداشته باشند.

منبع مذکور افزود: این سبب شده است که ترکیه به نقض حریم هوایی عراق روی آورد. علاوه بر این، اشاره و پیامی به واشنگتن است که با خروج نیروهایش از خاورمیانه به ویژه عراق با وجود مصوبه ژانویه سال 2020 پارلمان عراق مبنی بر خروج همه نیروهایش از عراق، مخالفت می‌ورزد. نه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق و نه «جو بایدن» رئیس جمهوری کنونی در این راستا حرکت نمی‌کنند.

المعلومه گزارش داد: علت دیگری که سبب شده است که عراق به خرید جنگنده‌های پاکستانی روی بیاورد، بحث تعمیر و نگهداری جنگنده‌های اف16 است. عراق باید برای تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها مبلغ زیادی بپردازد زیرا نیروی هوایی عراق فاقد نیروی مجرب و کارآزموده در این زمینه است و کارکنان شرکت «لاکهید مارتین» هم عراق را ترک کرده‌اند و کار تعمیر و نگهداری جنگنده‌های آمریکایی روی زمین مانده است.

در این گزارش آمده است: در صورت نهایی شدن این قرارداد، سؤالی که پیش می‌آید این است که بغداد با 26 جنگنده اف16 چه کار خواهد کرد؟ احتمال فروش که بسیار ضعیف است زیرا دست زدن به چنین کاری نیاز به اجازه آمریکا دارد که تاکنون این اجازه از سوی واشنگتن به بغداد داده نشده است.

طبق این گزارش، این جنگنده‌ها که به صورت مشترک میان پاکستان و چین تولید می‌شود، سبُک هستند و از قدرت مانور بالایی برخوردارند. توان رهگیری جنگنده‌ها، هدف قرار دادن موشک هوا به زمین و هوا به هوا را دارد و مجهز به توپ خودکار کالیبر 22 میلی‌متری است و سرعت آن به بیش از 1.8 ماخ می‌رسد. علاوه بر آن تعمیر و نگهداری آن آسان است زیرا موتورهای آن چینی و روسی است که در جنگنده‌های مشهور «میگ 29» استفاده شده است.

رسانه‌های پاکستانی چه نوشتند؟

این در حالی است که منابع پاکستانی هم در واکنش به این موضوع یعنی قرارداد خرید جنگنده پاکستانی از سوی بغداد اعلام کردند: مذاکرات مقامات بغداد و اسلام‌آباد برای تأمین 12 فروند جنگنده جی.اف-17 تُندر با هزینه بالغ بر 664 میلیون دلار، نتیجه دستاورد سفرهای مقامات بلندپایه سیاسی، دفاعی و نظامی دو کشور به کشورهای متقابل طی یک سال اخیر تعبیر می‌شود.

منابع آگاه در پاکستان به رسانه‌ها گفتند: عراق پس از نیجریه و آرژانتین جدیدترین مشتری جنگنده بومی جی.اف-17 خواهد بود و به زودی این معامله نهایی و به امضای مسئولان ارشد دو کشور می‌رسد.

همزمان با سفر یک هیئت بلندپایه نظامی از عراق به ریاست سرلشکر خلبان «محمد مجید مهدی» جانشین فرمانده نیروی هوایی این کشور به پاکستان و دیدار با مقام‌های نظامی و دفاعی، احتمال نهایی شدن قرارداد فروش 12 فروند جنگنده بومی پاکستان قوت گرفت که محصول مشترک با چین محسوب می‌شود.

نشریه «نیشن» پاکستان به نقل از یک مقام بلندپایه این کشور نوشت: چندین دور مذاکرات بین دو کشور در مورد جنگنده‌های جی.اف-17 امسال در بالاترین سطح ادامه یافت و سرانجام این گفت‌وگوها با سفر هیئت نظامی عراق به پایان رسید.

این منبع آگاه افزود: قرارداد دفاعی مورد تأیید دولت عراق و پاکستان قرار گرفته و انتظار می‌رود ماه آینده توافقنامه رسمی در اسلام‌آباد امضا شود. دولت عراق مبلغ 664 میلیون دلار برای خرید 12 هواپیمای جنگنده از پاکستان تصویب کرده است.

مقدمات چگونه پیش رفت؟

این در حالی است که «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق پیش‌تر در ماه مه به پاکستان سفر کرد و طی دیدار با رهبران سیاسی و نظامی کشور میزبان، درباره علاقه بغداد برای خرید جنگنده‌های پاکستانی گفتگو کرده بود.

پاکستان در آوریل امسال یک نمایشگاه بزرگ دفاعی در بغداد ترتیب داده بود که در آن جنگنده جی.اف-17 به نمایش گذاشته شد و متعاقب آن دولت و ارتش عراق به انجام مذاکره جهت تأمین جنگنده‌های مورد نیاز این کشور، تمایل پیدا کردند.

عراق سومین کشوری است که جنگنده‌های بومی را از پاکستان خریداری می‌کند. پیش از این آرژانتین با خرید 12 جنگنده از پاکستان موافقت کرده بود. نیجریه نیز سال گذشته سه فروند جنگنده از نیروی هوایی پاکستان خریداری کرده بود و این جنگنده‌ها امسال به نیروی هوایی نیجریه تحویل داده شد.

پیشینه مناسبات دفاعی ـ نظامی اسلام‌آباد و بغداد

عراق یکی از حامیان مبارزه پاکستان علیه تروریسم و بحث افراط‌گرایی است و بارها به استفاده ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه داعش اذعان داشته است.

ژنرال «ندیم رضا» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان که خود سال گذشته میزبان فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع عراق بود، اواخر اسفند 99 سفر رسمی به عراق انجام داد.

نیروی هوایی پاکستان با عراق در زمینه آموزش نیروها و خلبان همکاری دارد ضمن این که دو کشور پیش‌تر قراردادی برای فروش هواپیماهای نظامی آموزشی ساخت پاکستان به عراق امضا کرده‌اند.

چند سال پیش پاکستان قراردادی با عراق برای فروش 20 فروند هواپیمای نظامی آموزشی «مشّاق» امضا کرد.

سران پاکستان و عراق نیز روزهای اخیر به صورت تلفنی آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه را بررسی کردند و گفته می‌شود مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق سفر رسمی به اسلام‌آباد را در دستور کار دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/92786

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی