مشروح نشست خبری کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عفاف و حجاب

نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه با حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، امیرحسین بانکی‌پورفرد، احمد راستینه و… برگزار شد.

مشروح نشست خبری کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عفاف و حجاب
246260

به گزارش جهت پرس؛ نشست خبری اعضای هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با موضوع تشریح ابعاد مختلف قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و پاسخ به سوالات، در تاریخ 21 اسفند 1403 در محل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این اولین نشست کمیسیون فرهنگی مجلس با خبرنگاران در پایان شش ماه عملکرد کمیسیون است.

در ادامه امیرحسین بانکی‌پور نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در این نشست خبری که با موضوع بررسی ابعاد مختلف قانون موسوم به عفاف و حجاب برگزار شد، به تبیین روند تدوین و تصویب این قانون پرداخت .

امیرحسین بانکی‌پور گفت: “در شورای عالی انقلاب فرهنگی، 6 جلسه اختصاصی درباره مسائل مرتبط با عفاف و حجاب برگزار شد که 4 جلسه آن به‌طور ویژه به این موضوع پرداخت. در این جلسات، چالش‌های جدیدی که در این حوزه به وجود آمده بود، از جمله “کشف حجاب” و “بدن‌نمایی”، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا همکاری مشترکی بین قوه قضائیه و قوه مقننه برای رسیدگی به این موارد صورت گیرد.”

وی ادامه داد: “در ابتدا، لایحه‌ای با 12 ماده تدوین و به مجلس ارسال شد. کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد بود که این مواد باید اصلاح و تکمیل شود. در نهایت، با نظر ریاست مجلس، به‌دلیل چندبعدی بودن مسئله حجاب، ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز در نظر گرفته شد. به همین منظور، مرکز پژوهش‌های مجلس با مشارکت صاحب‌نظران، متن جامعی شامل 60 تا 70 ماده را تدوین کرد.”

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: “با توجه به تغییرات گسترده در متن اولیه، لازم بود که قوه قضائیه نیز نظرات خود را اعمال کند. در نتیجه، متن نهایی با تأیید ریاست قوه قضائیه، ریاست مجلس، کمیسیون قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی تنظیم شد. در نهایت، این قانون با رأی بالاتر از دو‌سوم نمایندگان در مجلس به تصویب رسید.”

وی افزود: “در تنظیم این قانون، اصل بر این بود که مشکل اصلی را در دستگاه‌های اجرایی و زیرساخت‌های فرهنگی ببینیم. به همین دلیل، 83 درصد مفاد این قانون، ناظر بر وظایف دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است. برخلاف برخی تصورات، این قانون بیش از آنکه متوجه افراد باشد، بر عملکرد نهادهای دولتی در حوزه فرهنگی و اقتصادی تأکید دارد.”

نماینده مردم اصفهان عنوان کرد: “فرهنگ، قانون می‌خواهد و کمترین بخش بودجه در عرصه فرهنگ است. ضمانت اجرایی این شد اکر مسئولی به وظیفه خود عمل نکند شش ماه تا دو سال انفصال خدمت خواهد خورد.”

بانکی‌پور گفت: “یکی از موارد فرهنگی آن معافیت مالیاتی برای تولید چادر مشکی، مانتوهای مناسب و تولید مقنعه است که در لایحه بودجه نمی‌شود معافیت مالیاتی آورد مگر اینکه از قبل قانونش باشد. صحن بالای شصت درصد رای داد و شورای نگهبان رای داد و الان یک قانون است، اما برای اجرا شدن نیاز به ابلاغ دارد.”

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکیدکرد: “۱۱ درصد این قانون برای گروه‌های خاص است یعنی مربوط سلبریتی‌ها و کسانی که لباس‌های مشکلدار می‌فروشند و فقط شش درصد مربوط به فرد ساختارشکن است و آنچه در قانون جرم‌انگاری شده مربوط کشف حجاب و بدن نمایی است و برای کم‌حجابی چیزی در نظر نگرفتیم.”

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: “وقتی با یک تخلف برخورد می‌کنیم دو برخورد سخت و نرم داریم. در سخت مجرم به دادگاه معرفی می‌شود و در قوانین قبلی این برخورد را داشتیم که هنوز هم اجرا می‌شود. در این قانون برخورد نرم را انتخاب کردیم.”

این نماینده مجلس با بیان اینکه پدیده بی‌حجابی و بدن‌نمایی یک غده سرطانی است، اظهار کرد: “رفتار ما با کسی که کشف حجاب کرده رفتار معاندانه نیست و ما او را غارت‌زده می‌دانیم چون ایمان، افکار و آینده‌اش غارت شده و غارتگر نیست.”

بانکی‌پور گفت: “برخورد نرم یعنی اینکه بدون اینکه برخوردی صورت بگیرد به‌طور هوشمند از طریق سامانه باید فرد خاطی شناسایی شود و باید احراز هویت قطعی شود و به او پیامک می‌کنیم که جنبه اخطاری دارد و اگر بار دوم تکرار شد جریمه سنگین‌تر می‌شود و برای بار سوم اگر ساختارشکنی تکرار شد از طریق سامانه دستگاه قضایی معرفی می‌شود.”

بانکی‌پور اظهار کرد: “ما هرگونه دستگیری خیابانی به غیر از برهنگی و برهی موارد خاص که در قانون آمده مثل اقدامات سازمان یافته و ارتباط با خارجی‌ها نخواهیم داشت.”

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در پایان تأکید کرد: “ماهیت این قانون فرهنگی است و بر اساس توصیه‌های ریاست محترم جمهور و سایر مسئولان، هدف آن تقویت رویکردهای فرهنگی در جامعه است.”

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در ادامه نشست خبری خود با موضوع قانون عفاف و حجاب، به روند ابلاغ این قانون و موانع پیش‌روی آن پرداخت.

وی تأکید کرد: “هر فردی که بدون سوگیری این قانون را مطالعه کند، متوجه خواهد شد که متناسب با شرایط فعلی تدوین شده است. در مورد روند ابلاغ قانون، پس از تصویب آن توسط مجلس و تأیید شورای نگهبان در اوایل شهریورماه، قانون رسمیت یافت و مورد استناد قرار گرفت. مطابق روال قانونی، رئیس مجلس باید قانون را به رئیس‌جمهور ابلاغ کند و رئیس‌جمهور نیز حداکثر دو هفته فرصت دارد تا آن را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کند. در صورتی که رئیس‌جمهور در این مدت قانون را ابلاغ نکند، رئیس مجلس رأساً اقدام به ابلاغ خواهد کرد. این موضوع قبلاً نیز در دوران رؤسای‌جمهور پیشین تجربه شده است، از جمله در دولت‌های آقایان روحانی و احمدی‌نژاد.”

بانکی‌پور با اشاره به همزمانی ابلاغ این قانون با سالگرد حوادث پاییز 1401 اظهار داشت: “با توجه به شرایط خاص کشور و تصمیم‌گیری در شورای عالی امنیت ملی، مقرر شد که ابلاغ قانون برای چند ماه به تعویق بیفتد. این تصمیم، که تقریباً هیچ مخالفی نداشت، فرصتی برای آماده‌سازی تمهیدات اجرایی و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی فراهم کرد. در همین مدت، مجلس جلساتی با وزرا و مسئولان مربوطه برگزار کرد تا دستورالعمل‌های لازم تدوین شود.”

وی افزود: : “اما در این سه ماه، به‌جای فراهم‌سازی مقدمات اجرایی، بیشتر شاهد تحریف قانون و ایجاد فضای رسانه‌ای علیه آن بودیم. همزمان با موعد مقرر برای ابلاغ در اواخر آذر، حوادثی نیز در سطح کشور و منطقه از جمله در سوریه رخ داد که نگرانی‌هایی را به دنبال داشت.”

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: “برخی شایعات مطرح شد مبنی بر اینکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته است اجرای قانون را متوقف کند، اما بنده شخصاً در دیدار با آقای احمدیان و دیگر اعضای شورا این موضوع را پیگیری کردم. ایشان به‌صراحت این شایعات را تکذیب کردند و تأکید داشتند که هیچ رأی‌گیری یا اجماعی در این زمینه وجود نداشته است. تنها موضوع مطرح‌شده در دبیرخانه شورای امنیت ملی، بررسی شرایط کشور و درخواست تعویق موقت ابلاغ قانون بود تا در زمان مناسب‌تری اجرا شود.”

بانکی‌پور تصریح کرد: “آنچه مسلم است، این قانون در نهایت ابلاغ و اجرا خواهد شد. توافقی بین ریاست مجلس و دبیرخانه شورای امنیت ملی برای تعیین زمان مناسب اجرای آن در حال انجام است. بنابراین، این قانون نه متوقف شده و نه لغو، بلکه در شرایط مناسبی اجرایی خواهد شد.”

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور صراحتاً اعلام کرده‌ است که اجرای قانون جدید برای مردم سخت است و نمی‌توان آن را اجرا کرد، توضیحاتی ارائه داد.

وی تأکید کرد: “بر اساس ماده 190 آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از تأیید شورای نگهبان، دولت دیگر حق تغییر لایحه را ندارد. این قانون از زمانی که شورای نگهبان اولین نظر خود را اعلام کرد، لازم‌الاجراست. برخی از عزیزانی که پیشنهاد اصلاح قانون را مطرح کرده‌اند، از این روند اطلاع نداشتند.”

بانکی‌پور ادامه داد: “اگر دولت محترم در اجرای قانون با چالشی مواجه است، روال قانونی این است که ابتدا باید قانون را ابلاغ کند. پس از ابلاغ، دولت این اختیار را دارد که در حین اجرا، پیشنهاد اصلاح برخی مواد را ارائه دهد، اما این پیشنهادها لزوماً به معنای تغییر قطعی قانون نیستند، بلکه مجلس باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کند.”

وی افزود: “ما تأکید داریم که وفاق و همگرایی باید محور اجرای قانون باشد و مجلس و دولت در چارچوب قانون حرکت کنند. هرگونه تغییر در قوانین باید در مسیر قانونی و از طریق پیشنهاد اصلاحیه به مجلس انجام شود، نه اینکه اجرای یک قانون مصوب متوقف شود.”

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی با بیان اینکه حتی نمایندگان اصلاحطلب و یهودی و زرتشتی و ارمنی مجلس هم موافق اجرای قانون حجاب هستند گفت: “از 290 نفر نماینده مجلس ۲۰۹ نفر از نمایندگان، نامه ای در حمایت از قانون حجاب و اجرای آن را امضا کردند که در بین امضا کنندگان حتی از نمایندگان اصلاح طلب و نمایندگان اقلیت های دینی مثل یهودیان و زرتشتی ها و ارمنی ها هم حضور دارند.”

وی با اشاره به افرادی که به قانون عفاف و حجاب ایراد میگیرند ادامه داد: “معمولا کسانی که به قانون حجاب و عفاف ایراد می‌گیرند یک بار هم آن را نخواندند و نمی‌دانند چند ماده است.”

آقاتهرانی اعلام کرد: “کسانی که در مسائل فرهنگی، اقتصادی، حجاب و … تصمیم‌گیری می‌کنند باید توجه داشته باشند که ملاحظه خواسته و مواضع آمریکا و صهیونیست‌ها را نکنند.”

وی تاکید کرد: “باید ملاحظه مردم خودمان، دین‌مان و اعتقادات‌مان را بکنیم اگر اینجوری باشد فکر می‌کنم کار خوب جلو می‌رود. “