تاثیر «فسیل» بر سینمای کمدی ایران

فیلم «کوکتل مولوتف» با شخصیت‌پردازی خنده‌دار در بستر روزهای نزدیک به انقلاب اسلامی روایت می‌شود و اولین کمدی است که تحت تأثیر موفقیت «فسیل» ساخته شده، با تأثیر آشکار بر سینمای ایران و آثار گیشه‌ای مشابه.

تاثیر «فسیل» بر سینمای کمدی ایران
253449

به گزارش جهت پرس؛ قصه فیلم «کوکتل مولوتف» به عنوان یکی از دو کمدی نمایش‌داده‌شده در اکران نوروز 1404، از روز‌هایی آغاز می‌شود که ایران بسیار به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک شده و شخصیت اصلی (با بازی امین حیایی) که معمولی و کاملاً بی‌ربط با انقلاب است، به شکلی بامزه درگیر انقلاب می‌شود. این اثر را که شباهت‌های واضحی با «فسیل»، کمدی محبوب سال 1402 دارد، اولین اثری می‌توان دانست که تحت‌تأثیر «فسیل» ساخته شده و البته مسیر آن حداقل با 2 کمدی گیشه‌ای دیگر ادامه می‌یابد که ممکن است به زودی روی پرده بروند. این گزارش به بررسی و تحلیل تأثیراتی می‌پردازد که موفقیت خارق‌العاده «فسیل» بر سینمای ایران گذاشت.

ناگهان «فسیل» کشف شد
در سال 99 و در میانه همین سال‌های تسلط کمدی‌های نوستالژی‌باز روی سینمای کمدی ایران بود که «فسیل» ساخته شد. کریم امینی، علی باطنی و آرمین طهماسبی نویسندگان فیلمنامه اولیه این اثر، بعد از مدت‌ها بخش بزرگی از قصه را به جای دهه 60 در دهه 50 روایت کردند و ماجرا‌هایی را برای یک خواننده تازه‌کار، در روز‌های پیش از انقلاب رقم زدند که البته بعد از یک کمای طولانی، ناگهان به دهه 60 پرتاب می‌شد و زندگی را ادامه می‌داد.
در بهار 1402 و در شرایطی که سینماگران تصور می‌کردند گیشه سینما همچنان تحت‌تأثیر رخداد‌های پاییز پرالتهاب است و به همین دلیل تنها 4 فیلم برای اکران نوروزی معرفی شد، «فسیل» به شکلی فوق‌العاده درخشید و گیشه سینما را به معنای واقعی کلمه منفجر کرد؛ طوری که بعد از بازگشت رونق به سینما و در حالی که از اواخر بهار همان سال، باقی تهیه‌کنندگان کمدی‌های پرامید نیز با نمایش عمومی محصولات خود موافقت کردند، «فسیل» باز هم می‌فروخت و در هفته‌های پانزدهم یا حتی چهلم اکران هم با کمدی‌های جدید روی پرده رقابت می‌کرد!
ظرفیت کم‌نظیر این فیلم در جذب تماشاگر و البته همراهی فوق‌العاده سازمان سینمایی برای موافقت با ادامه اکران این فیلم تا زمان بی‌سابقه یک سال، شرایط را درنهایت به جایی رساند که این اثر حدود 7.5 میلیون قطعه بلیت به ارزش 325 میلیارد تومان فروخت و به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب اسلامی راه یافت تا با آثار بسیار محبوبی چون «افعی»، «عروس» و «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» رقابت کند.

جریان کمدی‌های پیش از انقلابی
همان حدود 40 دقیقه ابتدایی فیلم «فسیل» که در روز‌های دهه 50 می‌گذشت، ناگهان ذهن سینماگران جریان کمدی‌های عامه‌پسند را حساس کرد و همه فهمیدند که احتمالاً می‌شود از تضاد میان فضای پیش از انقلاب با پس از انقلاب و البته امروز، پول درآورد؛ خصوصاً در شرایطی که کفگیر نوستالژی‌های دهه اول پس از انقلاب به کف دیگ خورده بود و گویی هرچه شوخی می‌شد با آن اتفاقات نوشت، در فیلمنامه‌ها آمده بود. بنابراین بر اساس قاعده سینمای ژانر و به شکلی طبیعی، آنچه که در «فسیل» موجبات موفقیت تجاری فوق‌العاده این اثر را فراهم کرد، به محصولات بعدی راه یافت و عناصر آن را به‌تدریج می‌شد در بقیه آثار دید.
اولین فیلمی که از جمع آثار تأثیرپذیرفته از «فسیل» به اکران عمومی رسید، همین «کوکتل مولوتف» ساخته حسین امیری‌دوماری، فیلمساز جوان سینماست که با حضور امین حیایی، ستاره پسیانی، پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر و یکتا ناصر در اکران نوروز 1404 روی پرده سینما رفت و تاکنون با فروش حدود نیم میلیون قطعه بلیت، نزدیک به 45 میلیارد تومان فروخته و سومین فیلم اکران نوروز بوده.
جالب آنکه بخش قابل توجهی از این فیلم نیز در کاباره می‌گذرد! دومین فیلم را می‌توان «تاکسیدرمی» ساخته محمد پایدار دانست که در حوزه هنری تولید شده و با سویه‌های سیاسی، قصه‌ای را درباره برادر محمدرضا پهلوی روایت می‌کند و اگرچه هنوز به اکران عمومی نرسیده، اما از جهاتی شباهت‌هایی به «فسیل» دارد.
به تازگی رسانه فیلم‌نیوز نیز خبر داده حداقل یک کمدی دهه پنجاهی دیگر به نام «طهران57» به کارگردانی ایمان یزدی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در حال تولید است که این بار نیز از حضور احمد مهرانفر (بازیگر کوکتل مولوتف) به عنوان یکی از هنرپیشه‌های اصلی بهره می‌برد و حامد آهنگی را نیز به عنوان بازیگر دیگر دارد. از آنجا که تجربه نشان می‌دهد در جریان سینمای کمدی، آثار متعددی وجود دارد که تا پیش از نزدیک شدن به موعد نمایش عمومی روی پرده سینما، در سکوت خبری به سر می‌برند، بنابراین این احتمال وجود دارد که فیلم‌های دیگری نیز در همین حال‌وهوای یادشده ساخته شده و در ماه‌ها یا سال‌های آینده اکران شوند.