پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس واکنش‌ها به خبر جدید سازمان امور مالیاتی بررسی می‌کند

سازمان امور مالیاتی با انتشار خبر مالیات ستانی از اینفلوئنسرها موج مخالفت اصلاح‌طلبان با این طرح را برانگیخت که در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود.

منتشر شده در 13 تیر 1402

عطیه فکری – سازمان امور مالیاتی در روزهای گذشته خبری مبنی بر اخذ مالیات از اینفلوئنسرها و بلاگرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. آنگونه که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، برای ۱۲۳اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰بیش از۲۳۰۰ میلیارد تومان واریز شده است که مالیات بر این درآمد حدود ۱۷میلیارد تومان تشخیص داده شده است. موضوع مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها که فضای مجازی را بستری برای درآمدزایی انتخاب کرده‌اند، به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد. همچنین در اواخر سال ۱۳۹۹هم در طرحی که مجلس ارائه کرد، قرار شد اشخاص معروف که از طریق پلتفرم‌ها درآمدزایی می‌کنند براساس میزان درآمد، مالیات آن را بپردازند. البته شرایطی هم برای عنوان اینفلوئنسر تعیین شد که از جمله می‌توان به تعداد ۵۰۰هزار فالوئر اشاره کرد. حالا سازمان امور مالیاتی با تعیین مالیات برای درآمدزاترین شاخ‌های فضای مجازی تصمیم گرفته از این اشخاص مانند همه مردم مالیات بگیرد. 

مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مجموع تراکنش‌های واریزی برای ۱۲۳اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده، میزان مالیات تشخیصی این افراد را حدود ۱۷میلیارد تومان اعلام کرده است اما نکته عجیب این است که فقط ۲۳نفر مالیات بر درآمد خود را پذیرفته‌اند و ظاهرا ۱۰۰شاخ فضای مجازی از پذیرش آن استنکاف کرده‌اند.

مخالفت وزیر روحانی با طرح سازمان امور مالیاتی

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی در مورد اخذ مالیات از اینفلوئنسرها نوشت: سخنگوی سازمان امور مالیاتی، روز گذشته از دریافت مالیات قابل توجهی از بیش از صد اینفلونسر اینستاگرامی سخن گفته‌اند. فارغ از اینکه برخی از فعالان خبری از سخنان ایشان برداشتی اشتباه درباره تعداد اعضای یک شبکه اجتماعی داخلی داشتند؛ اما نکته قابل توجه این بود که چگونه یک دولت از فعالیت در یک شبکه اجتماعی که خودش آن‌را بدون طی شدن رویه معمول قانونی مسدود کرده است، مالیات‌ستانی می‌کند؟ تصورم این است که در دنیای موازی، دولت‌ها برای کسب و کاری که از آن مالیات می‌گیرند، تسهیلات ایجاد می‌کند نه مانع.

آقای آذری جهرمی در حالی همچین ادعایی را مطرح کرده است که گویا درک درستی از مالیات بر درآمد ندارد و نمی‌داند هر شهروند دارای درآمدی باید مالیات پرداخت کند و  اینکه این درآمد از چه راهی و از کجا به دست آمده است موضوعی جدای بحث مالیات است و به یکدیگر مربوط نمی‌شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم مالیات به درآمد است چون باید حق شهروندی و درآمدی که در همین کشور و از طریق داد و ستد با مردم به کسب شده، پرداخته شود، اینکه این پول از کجا آمده به صورت جداگانه و در ارگانی دیگر پرداخته می‌شود.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ادعای آذری‌جهرمی

کاربران توییتری بعد از اظهار نظر وزیر سابق ارتباطات درباره مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها واکنش‌های جالبی داشتند. برخی از کاربران موضوع را سیاسی تحلیل می‌کردند و در حساب‌های شخصی خود در توییتر نوشتند که آذری‌جهرمی به عنوان یک اصلاح‌طلب برای اینکه شانس خود در انتخابات را بالا ببرد به رای و تبلیغ اینفلئنسرها نیاز دارد و به همین دلیل ناشیانه و بدون علم کافی درباره ملیات ستانی از آن‌ها اظهار نظر کرده است.

1

گروهی دیگر از کاربران به این نکته که مالیات بر درآمد است و همچین قانونی حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی هست، اشاره کردند و نوشتند که گویا آقای آذری جهرمی تا به حال در این کشور زندگی نکرده و هیچ مطالعه‌ای هم روی مالیات بر درآمد سایر کشورها نداشته است!

134

برخی دیگر از کاربران با کلان طنزآمیز یا استهزا به اینکه حتی مشاغلی که خلاف قانون هستند هم باید مالیان بدهند اشاره کردند. برخی دیگر هم گفتند که حتی اگر درآمد از راه قاچاق باشد دولت حق دارد کل محموله را به نفع دولت توقیف کند.

گروهی دیگر با مثال‌هایی طنزآمیز سعی بر فهماندن اصل ماجرا به وزیر سابق ارتباطات داشتند و نوشتند که اگر کسی به مسئولین در پلتفرم‌های فیلتر شده فحاشی و توهین کند طبق قانون حق دارند از فردی که ناسزا گفته شکایت کنند و هیچ وقت نمی‌گویند چون در پلتفرم فیلتر شده این اتفاق افتاده پس نمی‌توان پیگیری قانونی کرد، این ماجرا هم مشابه همین مثال است وقتی عده‌ای از فعالان مجازی از طریق همین پلتفرم‌های مسدود شده درآمدهای ده‌ها میلیاردی کسب می‌کنند پس طیق قانون می‌توان از آن‌ها مالیات اخذ کرد.

برخی هم با گلایه از افرادی که درآمدهای کلان دارند و همیشه راه‌های فرار مالیاتی برای آن‌ها باز است، یاد کردند مثل پزشکان، اینفلوئنسرها و بلاگر و عنوان کردند به دور از عدالت است که کارمندان که همیشه از درآمدهای پایین‌تری برخوردارند اول هر ماه مالیات آن‌ها کسر می‌شود ولی افراد با در آمدهای نجومی همیشه در حال اعتراض و هیاهو برای پرداخت مالیات هستند!

268

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/3446

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی