پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رئیس سیا:

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: سیا هیچ نشانه ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح های تاکتیکی هسته ای در جنگ اوکراین نمی بیند.

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1401
در سرویس

رئیس سیا روز شنبه به وقت محلی در کنفرانسی افزود: ما به عنوان یک جامعه اطلاعاتی، شواهد عملی در این مرحله از برنامه ریزی روسیه برای استقرار یا حتی استفاده بالقوه از سلاح های تاکتیکی  هسته ای  نمی بینیم.

برنز گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روی مرحله دوم جنگ خود در اوکراین حساب زیادی باز کرده و معتقد است تشدید درگیری ها در اوکراین نتایج جنگ را برای او بهبود می بخشد.

رییس سازمان سیا ادامه داد: پوتین فکر می کند که نباید به هیچ وجه در این جنگ شکست بخورد. فکر می کنم او قانع شده است که تشدید درگیری ها در اوکراین هنوز به او اجازه می دهد تا پیشرفت بدست آورد.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: پکن از نزدیک جنگ روسیه در اوکراین را دنبال می کند و این جنگ بر محاسبات چین در خصوص تایوان تاثیر می گذارد.

رئیس سازمان سیا ادعا کرد که  جنگ اوکراین، محاسبات چین در خصوص تایوان را پیچیده کرده است.

برنز مدعی شد: رهبری دولت چین تحت تأثیر مقاومت شدید اوکراین در برابر تهاجم روسیه و هزینه های اقتصادی این جنگ بر روسیه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اینها مسایلی هستند که چین بدقت در حال ارزیابی آن است.

رئیس سازمان سیا ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را سرعت بخشیده است.

وی تصریح  کرد که درباره مخالفت پوتین با توسعه ناتو و بویژه پیوستن سوئد و فنلاند باید جدی تر برخورد کرد

برنز در این کنفرانس که توسط روزنامه فایننشال تایمز انگلیس ترتیب داده شده بود، افزود: باید با حساسیت های رئیس جمهوری روسیه درباره گسترش ناتو با جدیت و احتیاط بیشتری برخورد کرد.

وی اضافه کرد: ولی من معتقدم که همه این امور مانع پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو نشود، اگر ناتو بخواهد با پیوستن این دو کشور اعضای خود را افزایش دهد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: فنلاند و سوئد دو شریک قدیمی ما هستند. ما اطمینان داریم می توانیم با آنها برای رفع هر گونه نگرانی (در مورد تضمین های امنیتی) همکاری کنیم.

“آن لینده” وزیر خارجه سوئد گفته است که کشورش ضمانت هایی را از آمریکا دریافت کرده مبنی بر این که در زمان بررسی تقاضای این کشور برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی ۳۰کشور عضو این ائتلاف، مورد حمایت آمریکا قرار خواهد گرفت.

سوئد و کشور همسایه فنلاند در طول جنگ سرد در خارج از ائتلاف ناتو ماندند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره نوشته است:الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمله این کشور به اوکراین دو کشور را وادار کرده تا درباره سیاست های امنیتی خود تجدید نظر کنند.

 بر اساس این گزارش، عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف ناتو به شکل فزاینده ای به موضوعی امکان پذیر تبدیل می شود.

دو کشور نگران آن هستند که روند پذیرش تقاضای آنها که ممکن است برای آن که مورد تایید همه کشورهای عضو ناتو قرار بگیرد یک سال طول بکشد، آنها را آسیب پذیر کند.

وزیر خارجه سوئد بعد از دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در مصاحبه با تلویزیون سوئد از واشنگتن گفت: طبیعتا وارد جزییات نمی شود احساس اطمینان می کنم که ما اکنون ضمانت های آمریکا را در اختیار داریم.

وی از بیان این که چه ضمانت هایی را از بلینکن دریافت کرده خودداری کرد و افزود: این بدان معنا خواهد بود که اگر روسیه هر گونه فعالیت منفی علیه سوئد انجام دهد آمریکا اجازه آن را نخواهد داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/58579

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی